• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59046
+
-

توقف انتشار کاریکاتورهای سیاسی در نیویورک‌تایمز

آمریکا
توقف انتشار کاریکاتورهای سیاسی در نیویورک‌تایمز


روزنامه نیویورک‌تایمز، اعلام کرده است دیگر کارتون سیاسی روزانه منتشر نخواهد کرد؛ تصمیمی که مخالفان آن معتقدند در پی جنجال‌های کاریکاتوری درباره دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو گرفته شده است.
ماه‌گذشته،‌انتشار یک کارتون از نخست‌وزیر رژیم‌اسرائیل و رئیس‌جمهور آمریکا، با انتقادهای شدیدی مواجه شد و روزنامه به انتشار عقاید ضدسامی محکوم شد.
روزنامه نیویورک‌تایمز در بیانیه‌ای، اعلام کرده است که در پی این تصمیم، با پتریک چپتر و هنگ‌کیم‌سونگ، 2 کاریکاتوریستی که تولیدات خود را به این روزنامه می‌دادند، قطع همکاری کرده است.
این تصمیم نیویورک‌تایمز، بازخوردهای منفی زیادی داشته و بسیاری آن را نقض آزادی بیان خوانده‌اند. پتریک چپتر، در سایت شخصی خود، این تصمیم نیویورک‌تایمز را، ضربه‌ای به روزنامه‌نگاری خوانده است. کارتونیست‌های شناخته‌شده آمریکایی‌ و افراد دیگر، در توییتر از این اقدام نیویورک‌تایمز به‌شدت انتقاد کرده‌اند.
«آن تلنس» سردبیر بخش کاریکاتور روزنامه واشنگتن‌پست این اقدام نیویورک‌تایمز را نشانه عجز آن دانسته و اعلام کرده ‌که اشتراک خود در روزنامه را لغو کرده است.
چپتر در بیانیه‌ای که در این‌باره در سایت شخصی خود منتشر کرده، آورده است: «من نگرانم که مسئله، نه فقط درباره کاریکاتور که درباره روزنامه‌نگاری و ارائه نظرات باشد. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که طوفان مباحث اخلاقی توسط توده‌های انبوه در رسانه‌های اجتماعی به سرعت شکل می‌گیرد و ضربه‌های سنگینی به تحریریه‌ها وارد می‌کند.
چنین فضایی، نیازمند اقدامات متقابل از سوی منتشرکنندگان است تا فضایی برای مباحث بی‌معنی ایجاد نشود. توییتر محلی برای فوران خشم است نه بحث. خشمگین‌ترین صداها تلاش می‌کنند تا تعریف جدیدی از مذاکره ارائه دهند و مردم عصبانی هم از آنها تبعیت می‌کنند.»
نیویورک‌تایمز اعلام کرده است که دیگر پس از این، با کارتونیست‌های خارج از مجموعه هم همکاری نخواهد کرد.
کارتونی که در نسخه بین‌المللی نیویورک‌تایمز منتشر شد، بازخوردهای منفی زیادی ایجاد کرد و بسیاری آن را مصداق ضدیهودی‌بودن خواندند. در این کاریکاتور، ترامپ درحالی‌که یک کلاه یهودیان بر سر و عینک سیاه بر چشم دارد، توسط نتانیاهو که همچون یک سگ به تصویر کشیده شده، راهنمایی می‌شود. نیویورک‌تایمز در پی انتقادهای شدید، این کارتون را از سایت خود حذف کرد و در یک بیانیه، ‌رسما به‌خاطر انتشار آن عذرخواهی کرد. مجموعه نیویورک‌تایمز، بعدا با سردبیری که با انتشار این کارتون موافقت کرده بود هم برخورد انضباطی کرد.
آنتونیو موریرا آنتونس، طراح پرتغالی این کارتون البته بعد از جنجال‌های مربوط به آن گفته بود که کارش هیچ‌گونه پیام ضدیهودی نداشته است. آنتونس که نزدیک به 45سال است کاریکاتورهای سیاسی می‌کشد، پس از افزایش اعتراض‌ها به سی‌ان‌ان گفته بود که تنها هدفش از این کاریکاتور، ‌نشان‌دادن رابطه ترامپ و نتانیاهو بوده است.
چپتر در بیانیه‌اش نوشته است که کاریکاتورها به‌خاطر «طبیعت و فراگیری‌شان» هدف حملات سنگین و ناگهانی قرار می‌گیرند؛ «کارتون‌ها یک دیدگاه کپسول‌شده و یک راه میانبر تصویری با ظرفیتی غیرقابل‌مقایسه برای تلنگرزدن به ذهن هستند. این ویژگی، برگ برنده و البته محل آسیب‌پذیری آنهاست. آنها همچنین شاید نشانه‌ای از اتفاقات عمیق‌تر باشند. معمولا، هدف اصلی، نه کاریکاتور که رسانه‌ای است که آن را منتشر کرده است.» این تصمیم نیویورک‌تایمز در حالی با انتقادهای شدیدی مواجه شده ‌‌که جیمز بنت، دبیر بخش سردبیری روزنامه گفته است: این تصمیم از مدت‌ها پیش گرفته شده و ربطی به رویدادهای اخیر ندارد. او برای توجیه این اقدام به این مسئله اشاره کرده ‌که انتشار کاریکاتورهای روزانه، تنها در بخش دیدگاه نسخه بین‌المللی صورت می‌گرفته و در روزنامه اصلی در آمریکا، چنین کاریکاتورهایی منتشر نمی‌شده است. او در بیانیه خود، به صحبت‌های چپتر واکنشی نشان نداده ‌اما از تلاش‌های او و دیگر کارتونیست سیاسی بخش بین‌الملل تشکر کرده است. ورود کاریکاتورهای سیاسی به روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته چپتر، ثمره سال‌ها‌ تلاش و ممارست او و همکارانش بوده است. کارتون‌های سیاسی ابتدا ‌فقط در اینترنشنال هرالد تریبیون که در پاریس مستقر بوده و یکی از زیرمجموعه‌های مشترک نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست به شمار می‌رود، منتشر می‌شده. با انتقال مالکیت این نشریه به نیویورک‌تایمز، انتشار کاریکاتورهای سیاسی در سایت اصلی نیویورک‌تایمز و نسخه بین‌الملل آن شروع شد.
چپتر در سایت خود نوشته است که تصمیم نیویورک‌تایمز‌، تمام تلاش‌ها در این سال‌ها را بی‌اثر کرده است؛ «من قلمم را با این حسرت به زمین می‌گذارم: تمام تلاش‌های ما در این سال‌ها، با یک کاریکاتور که حتی برای من هم نبوده، بی‌اثر‌شده‌است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید