• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 59044
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/goPr
+
-

پمپئو: اجازه نمی‌دهیم «کوربین» نخست‌وزیر شود

رویداد
پمپئو: اجازه نمی‌دهیم «کوربین» نخست‌وزیر شود

روزنامه واشنگتن‌پست به فایل صوتی‌ای دست یافته که در آن، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به صراحت از دخالت در انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلیس سخن می‌گوید.
براساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در جلسه خصوصی با چند تن از رهبران یهودی گفته است: منتظر نخواهیم ماند تا جرمی کوربین، نخست‌وزیر انگلیس شود و به این ترتیب، اقداماتی علیه یهودیان در انگلیس صورت بگیرد. وی همچنین با انتقاد از رهبران حزب محافظه‌کار انگلیس گفته است شکست سنگین آنها در انتخابات پارلمان اروپا نشان‌دهنده شکست کامل رهبری محافظه‌کاران بوده است. این اظهارات در پاسخ به یکی از رهبران یهودی حاضر در جلسه عنوان شده که سؤالی را درباره واکنش آمریکا نسبت به ‌احتمال نخست‌وزیری جرمی کوربین مطرح کرده بود.
جنجال بر سر جانشینی ترزا می ‌بعد از ناکامی در حل بحران برگزیت به اصلی‌ترین موضوع سیاسی این روزهای انگلیس تبدیل شده است. شبکه الجزیره در این‌باره نوشت: اگرچه بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق انگلیس، نسبت به سایر گزینه‌ها شانس بسیار بیشتری برای کسب منصب نخست‌وزیری در اختیار دارد اما تنها طرح نام جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر به‌عنوان یکی از گزینه‌های نخست‌‍وزیری کافی است تا نگرانی گسترده‌ای در محافل یهودی و صهیونیستی جهان ایجاد شود، تا جایی که وزیر خارجه آمریکا در نشست با گروهی از رهبران دینی یهودی به صراحت از آمادگی آمریکا برای مداخله در امور داخلی انگلیس به‌منظور جلوگیری از نخست‌وزیری کوربین سخن می‌گوید. تمام اینها در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش از سفر به انگلیس در موضعی نامتعارف از نخست‌وزیری بوریس جانسون حمایت کرد؛ امری که انتقادات گسترده‌ای را در محافل سیاسی و رسانه‌ای انگلیس به‌دنبال داشت.
سخنگوی حزب کارگر انگلیس در واکنش به انتشار گزارش واشنگتن‌پست گفت: تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات دولت وی برای تأثیرگذاری در روند انتخاب نخست‌وزیر انگلیس، مداخله‌ای غیرقابل‌قبول در امور کشور به شمار آمده و باید از سوی حاکمیت انگلیس محکوم شود. جرمی کوربین ازجمله سیاستمداران اروپایی است که با مواضع مشهور خود در حمایت از حقوق مردم فلسطین و مخالفت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت‌های آمریکا و انگلیس شناخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید