• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5900
+
-

راهپیمایی و تجمع آسان می‌شود

اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور از جبران خلأ قانونی حمایت از راهپیمایی‌ها با تدوین لایحه‌ای در وزارت کشور خبر داده است. او گفته است: «واقع امر آن است که ما در این مورد با خلأ قانونی مواجهیم؛ به‌نظر می‌رسد که خبرگان قانون اساسی در آن زمان، اصل27را منحصر در احزاب نمی‌دانستند ولی قوانین عادی و به تبع آن، آیین‌نامه‌های اجرایی طوری تدوین شده‌اند که گویی فقط احزاب و تشکل‌های سیاسی اجازه برگزاری تجمع یا راهپیمایی را دارند. دین لحاظ برای برخورداری افراد، گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی از این حق قانونی، باید راهکار قانونی پیش‌بینی می‌شد.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، اسماعیل جبارزاده در اظهارات مشروحی درباره «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها» گفت: «از جمله برنامه‌های وزارت کشور در دولت دوازدهم برای عملیاتی کردن حقوق شهروندی، ورود جدی به موضوع تجمعات است. مصمم هستیم برای تسهیل این قبیل فعالیت‌های مدنی به مقتضای زمینه و زمانه فعلی کشورمان، در راستای عملیاتی کردن حداکثری اصل 27قانون اساسی لایحه‌ای تنظیم کنیم.»

جبارزاده گفته «بنده از همه حقوقدانان عزیز که در این مقوله صاحب‌نظر هستند دعوت می‌کنم که ما را در این امر خطیر یاری دهند و از احزاب و جریانات سیاسی که علاقه‌مند به مشارکت در این امر هستند می‌خواهم که نظرات خودشان را به ما منعکس کنند تا بتوانیم بر پایه اصول حقوق اساسی و تجارب خوبی که دیگر کشورها در این زمینه دارند این لایحه را توسط وزارت کشور برای طرح در دولت و نهایتا تقدیم به مجلس تدوین کنیم.»

جبارزاده تصریح کرده:«سیاست رئیس‌جمهور، وزیر کشور و دولت حمایت از برگزاری قانونی تجمعات، جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی و تعرض به شرکت‌کنندگان است.» جبارزاده گفته: «چه در قانون1360مصوب مجلس و چه قانون جدید مصوب سال1395که بخشی از آن در مجلس و بخشی دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و الان ملاک عمل ما در وزارت کشور و استانداری‌هاست، حق برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها منحصر به احزاب و گروه‌های سیاسی شده است.»

 

   تحلیل وزیر کشور از ناآرامی‌ها

وزیر کشور با برشماری 3عامل اصلی اعتراضات دی‌ماه کشور گفت: خواست تغییر ازجمله تغییر نسلی،  تکنولوژی و سبک زندگی از علل اصلی اتفاقات اخیر بود. به گزارش ایرنا،  عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: نسل انقلاب وارد 40سالگی شده و این نسل سلایق،  باورها،  موضوعات اجتماعی و حتی موضوعات انتخاباتی را متفاوت از سلایق ما می‌بیند.

او با انتقاد از برخی که درک و فهمی از اینگونه تغییرات در کشور ندارند،  اظهار داشت: متأسفانه برخی درک و فهم این را در کشور ندارند و نمی‌دانند سلایق و باورهای آنها پاسخگوی مطالبات جوانان نیست. ممکن است نظرات آنها حتی خیرخواهانه باشد ولی نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات جوانان باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید