• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5896
+
-

ایرلاین‌ها متهم آشفتگی فرودگاه‌ها

وضعیت فرودگاه‌های پایتخت بالاخره عادی شد؛ اما هنوز مقصر سرگردانی چندروزه مسافران پروازهای از مبدأ یا به مقصد تهران معرفی نشده است.

گویا در اوج آشفتگی‌های شب برفی پایتخت، دادستان کل کشور نیز معاون خود را به فرودگاه امام خمینی می‌فرستد تا با پیگیری موضوع، عواملی که باعث نارضایتی مردم شده، مشخص شوند. در این زمینه، قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز دیروز به‌صورت سرزده از فرودگاه امام بازدید کرد.

در این میان پیگیری‌های همشهری از منابع آگاه و حاضر در بازدید معاون دادستان از وضعیت مسافران در فرودگاه امام خمینی حاکی از این است که معاون دادستان بخش عمده سرگردانی مسافران را ناشی از عملکرد نامناسب برخی ایرلاین‌ها دانسته و حتی از احتمال صدور حکم بازداشت متولیان برخی ایرلاین‌ها سخن گفته است. براساس اطلاعات رسیده به همشهری، ضعف برخی ایرلاین‌ها در اطلاع‌رسانی به مسافران و همچنین اهمال‌کاری آنها در تأمین نیازهای اولیه مسافران خود باعث شده تعداد زیادی از مسافران در فرودگاه سرگردان و بلاتکلیف بمانند و زحمت تهیه آب و غذای موردنیاز آنها نیز بر دوش فرودگاه امام بار شود.

در این شرایط، اسفناک‌ترین وضعیت را مسافران پرواز آتا به مقصد استانبول داشته‌اند که پس از لغو پروازشان در روز یکشنبه، بدون اینکه اطلاع جدیدی از پرواز خود داشته باشند، مجبور شده‌اند تا دیروز در فرودگاه آواره بمانند. در این وضعیت حتی نماینده‌ای نیز از طرف این ایرلاین در فرودگاه حاضر نبوده و مسافران عملا به حال خود رها شده بودند. از سوی دیگر، گفته می‌شود ایرلاین ماهان نیز در پروازی به مقصد دوبی با گنجایش 200نفر، پس از یک روز تأخیر، 50نفر از مسافران دارای بلیت را جاگذاشته و صندلی آنها را با قیمتی بالاتر به افراد دیگری فروخته است.

در این ماجرا پس از بلندشدن صدای اعتراض مسافران جاگذاشته شده، عاقبت با پادرمیانی یکی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، این مسافران به هتل فرودگاه فرستاده می‌شوند و ایرلاین ماهان نیز وعده می‌دهد با پرواز بعدی آنها را به مقصد برساند. در این وضعیت متولیان فرودگاهی نیز می‌گویند آشفتگی رخ داده در پروازها، محصول زنجیره‌ای از اختلال‌ها بوده که دست‌به‌دست هم داده و کل امور را با مشکل مواجه کرده است.

علی رستمی، معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی در این‌باره به همشهری می‌گوید: پس از بارش برف ایرلاین‌ها باید به‌موقع مسافران خود را در جریان می‌گذاشتند که پرواز با چه تأخیری انجام می‌شود؛ اما واقعا در این حوزه بد عمل کردند و تعداد زیادی از مسافرانی که پروازشان کنسل شده بود و از ساعت دقیق پرواز دوباره اطلاع نداشتند، وارد فرودگاه شدند.

رستمی ‌می‌افزاید: از سوی دیگر 70سانتی‌متر برف در فرودگاه امام بارید که عملا انجام پرواز را منتفی کرد اما از آنجایی‌که این وضعیت قبلا توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده بود، همه عوامل و تجهیزات فرودگاه آماده شده بودند و در طول بارش برف نیز چندین بار سطوح پروازی را برف‌روبی کردند تا به‌محض اتمام بارش، فرودگاه عملیاتی شود. به گفته او، با این اقدامات باند سریعا پس از اتمام بارش باز شد اما دوباره به‌دلیل کاهش دید افقی به 200متر عملا شرایط برای پرواز مهیا نشد و به تأخیر افتاد.

 

آنگونه که رستمی می‌گوید: در این وضعیت تعداد زیادی از مسافران در فرودگاه محصور شده بودند و در غیاب ایرلاین‌ها، فرودگاه باید به آنها خدمت‌رسانی می‌کرد.

از سوی دیگر نیز با ازسرگیری پروازها، تعدادی از مسافران هر پرواز به‌دلیل کند‌شدن تردد بین فرودگاه و شهر تهران، نمی‌توانستند خود را به‌موقع به فرودگاه برسانند و پرواز تا زمان رسیدن آنها معطل می‌شد چراکه با وضعیتی که در تأخیرها رخ داده بود، بی‌ملاحظگی محسوب می‌شد که مسافران جا گذاشته شوند و همین مسئله به افزایش تأخیرها و ازدحام فرودگاه دامن زد.

او می‌گوید: به‌دلیل مسدود‌شدن دسترسی فرودگاه امام به شهر تهران، کترینگ ایرلاین‌ها از مرکز به فرودگاه نرسید و با اتمام ذخیره کترینگ ایرلاین‌ها، مسئولان فرودگاه امام چاره‌ای جز این نداشتند که کارکنان خود را به نزدیک‌ترین شهر محدوده فرودگاه امام که مسیر آن باز بود، بفرستند تا غذای رستوران‌ها را جمع‌آوری کنند و برای مردم بیاورند. به گفته او، فرودگاه امام روزانه 1200پرس غذای گرم از این طریق تهیه و به‌صورت رایگان بین مردم توزیع می‌کرد.

این مقام مسئول در فرودگاه امام می‌گوید: چنین مشکلاتی در فرودگاه مهرآباد رخ نداد چراکه راه دسترسی این فرودگاه به شهر همچنان باز بود. به گفته او، از نیمه‌شب سه‌شنبه تا ساعت 16دیروز، 110پرواز انجام شد و فرودگاه امام نیز کاملا به حالت عادی برگشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید