• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58933
+
-

دیپلماسی شهری با چاشنی گردشگری

صنایع دستی
دیپلماسی شهری با چاشنی گردشگری

نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان می‌گوید: آثار تاریخی اصفهان بی‌نظیر است اما شیوه تردد دوچرخه‌ها و موتورها، اتومبیل‌ها و حتی عابران پیاده، اشکال دارد و توریست‌های خارجی را گیج می‌کند، حال‌آنکه رفتار شهروندان یک شهر توریستی باید با بقیه شهرها فرق داشته باشد.

به گزارش ایسنا، «علیرضا سالاریان»، در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان که در سالن همایش محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد با بیان این‌که کار دعوت از سفرای خارجی برای حضور در این نمایشگاه از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده، اظهار کرد: همه مسئولان باید برای پیشرفت صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان کمک کنند چراکه با دنیا می‌توان از طریق اصفهان گفت‌وگو کرد و یکی از راه‌های ارتباط با جهان، همین بحث دیپلماسی شهری و عمومی است.

نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان با تأکید بر این‌که هر رسانه‌ای می‌تواند بیشتر و بهتر از مسئولان دولتی و رسمی استان برای معرفی اصفهان اقدام کند، ادامه داد: اصحاب رسانه اگر علاقه‌ای به گردشگری و هنر و اصفهان دارند باید در این جهت قدم بردارند.

وی کسب عنوان بین‌المللی را لازمه کسب استانداردهای بین‌المللی دانست و گفت: امیدوارم با تکمیل پروژه سالن نمایشگاه، دوره بعدی این نمایشگاه را با سازه‌ها و امکانات جدید در آن مکان برگزار کنیم.


حضور هیات‌هایی از چند کشور خارجی در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی

نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان از حضور مسئولان گردشگری کشورهای رومانی، چین، اسپانیا و مالزی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان خبر داد و تصریح کرد: تورگردانانی از کشورهای مجارستان، اتریش و سوئد نیز برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.

 هنوز لیست مهمانان خارجی ما بسته نشده و اگر قرار باشد کسانی از این نمایشگاه بازدید کنند، بهتر است آژانس‌ها و تورهای گردشگری باشند تا بتوانند اصفهان را به متولیان گردشگری معرفی کنند.

وی با بیان این‌که توسعه صنایع‌دستی و گردشگری باید در اولویت باشد، ادامه داد: آثار تاریخی شهر ما بی‌نظیر است اما آن را با رفتار درست می‌توان زیباتر کرد. در حال حاضر شیوه تردد دوچرخه و موتور و ماشین‌سوارها و حتی عابران پیاده اشکال دارد و توریست‌های خارجی را گیج می‌کند.


لزوم بهسازی مسیر ورودی شهر

سالاریان با تأکید بر ضرورت بهسازی مسیر فرودگاه و ورودی شهر گفت: از اولین روزهایی که در اصفهان مشغول به کار شدم همواره این مهم را گوشزد کردم و اکنون هم می‌گویم که همین چیزهای پیش ‌پا افتاده مشکلات ماست. تأمین زیرساخت‌ها به منابع مالی بسیار نیاز دارد اما اگر همین مسائل را حل کنیم گردشگر به شهرمان می‌آید و بعد سرمایه‌گذاران مثل مشهد، برای ساخت هتل در این شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند و شاهد رونق بسیاری خواهیم بود.

«نصیر ملت»، رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به آثار ارزشمندی که گذشتگان برای اصفهان به ارث گذاشته‌اند، همچنین وجود هنرمندان شاخص و فاخری که هر یک می‌توانند مقصدی گردشگری برای مخاطبان خاص خود باشند، می‌طلبد که نگاه مسئولان به امر گردشگری نگاهی متفاوت باشد.

وی ادامه داد: از ابتدای کار دوره پنجم شورای شهر، شهرداری در تلاش بوده با نگاهی نو به اصلاح مسیر توسعه شهر کمک کند، چراکه مسیر توسعه این شهر به اعتراف بسیاری از کارشناسان در گذشته اشتباه و مبتنی بر صنعت بوده است.

او آلودگی خاک، هوا، خشکی زاینده‌رود و مهاجرت‌های غیرمتناسب با ظرفیت شهر را نتیجه این رویکرد اشتباه دانست و گفت: تلاش ما بر این بوده که روی بهترین و در دسترس‌ترین ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و هنری شهر تحقیق کنیم و حاصل این مطالعات منجر به تشکیل طرح اصفهان 2020 شد.


2020؛ سال طلایی اصفهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نگاه این طرح را مبنی بر این دانست که سال 2020 فرصت و دروازه‌ای برای ورود اصفهان به مسیر توسعه مبتنی بر ظرفیت‌های خود باشد و از استقرار و آغاز به کار دبیرخانه طرح اصفهان 2020 نیز خبر داد.

وی این طرح را فرصتی برای برآورده شدن همه انتظارات و رسیدن به شرایط ایده‌آلی معرفی کرد که دغدغه‌مندان و فعالان حوزه گردشگری اصفهان در این سال‌ها مدنظر داشته‌اند و به دلایل مختلف نتوانسته‌اند بر روی آن متمرکز شوند.

نصیر ملت خاطر نشان کرد: در این طرح، شش هدف اصلی شناسایی شده و شهرداری اصفهان مشخصا در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان غرفه‌ای برای معرفی طرح اصفهان 2020 خواهد داشت.


رونمایی از کتاب راهنمای گردشگری اصفهان

وی با اشاره به این‌که وظیفه میزبانی از خواهرخوانده‌ها و مهمانان سفرای خارجی برعهده شهرداری اصفهان است، اظهار کرد: در این نمایشگاه از فراخوان انتخاب شعار و لوگوی طرح اصفهان 2020 و کتاب راهنمای گردشگری اصفهان به زبان انگلیسی نیز رونمایی خواهد شد و مشتاق دریافت ایده‌های پیشنهادی شهروندان و مخاطبان خارجی و داخلی برای این طرح نیز هستیم.

این عضو شورای شهر، تمایز طرح اصفهان 2020 از طرح‌های مشابه را در توأمان بودن پروژه‌محور و رویدادمحور بودن آن بیان کرد و گفت: راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و خدماتی متناسب با این امر نیز در دستور کار قرار دارد و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی فرصتی است برای علاقه‌مندان تا بتوانند از این موقعیت، تحت عنوان اصفهان 2020 استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید