• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58921
+
-

گردشگری عشایری؛‌ مزیتی برای چهارمحال و بختیاری

مدیرکل امور عشایر: این استان بیش از 126 هزار عشایر کوچ رو دارد

عشایر
گردشگری عشایری؛‌ مزیتی برای چهارمحال و بختیاری

 عشایر اینک در کوچ ییلاقی خود در دامنه‌های سرسبز و دشت‌های پهناور چهارمحال و بختیاری سکنی گزیده‌اند و گردشگران می‌توانند برای شنیدن سمفونی کوچ ایل و تماشای اصیل‌ترین سنت‌ها به این استان سفر کنند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به عنوان منطقه ییلاقی عشایر استان‌های لرستان، خوزستان و فارس سالانه در فصل بهار و تابستان پذیرای عشایر کوچ رو است. تاکنون بیش از ۷۰ درصد از عشایر کوچ رو از منطقه خوزستان به مناطق سرسبز این استان کوچ کرده‌اند و یکی از جاذبه‌های منحصربه فرد حوزه گردشگری ایران را در چهارمحال و بختیاری شکل داده‌اند. در واقع جلوه‌های طبیعی و انسانی موجود در محیط عشایر، این گروه از جمعیت کشور را به به یکی از جاذبه‌های گردشگری مطرح کشور تبدیل کرده است.

هرچند در سال‌های اخیر مظاهر فناوری، زندگی بکر عشایر را تحت تأثیر خود قرار داده اما همچنان کوچ نشینان بسیاری سنت‌ها و ارزش‌های اصیل ایرانی را حفظ کرده‌اند که دیدن همین سنت‌ها، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.


 دومین استان عشایر نشین کشور

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری درباره جمعیت عشایر این استان می‌گوید: این استان بیش از ۱۲۶ هزار عشایر کوچ رو دارد که پس از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور به شمار می‌رود. «یحیی حسین‌پور» با بیان این‌که ۲۵ درصد محصولات دامی کشور از سوی عشایر تولید می‌شود، می‌افزاید: عشایر استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام در اختیار دارند و نقش مهمی در چرخه اقتصادی استان و کشور ایفا می‌کنند.

به گفته وی، عشایر در ۸۵ درصد از گستره جغرافیایی استان حضور دارند و شهرستان‌های کوهرنگ و اردل میزبان بیشترین عشایر برون‌کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون‌کوچ استان هستند.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به ویژگی‌های بارز عشایر اظهار می‌کند: عشایر مهمان نواز بوده و سنت را گرامی می‌دارند و از این حیث دارای جذابیت بسیاری برای گردشگران هستند.

حسین‌پور می‌افزاید: زندگی عشایر کشور مملو از تلاش، سخت‌کوشی و مبارزه با ناملایمات طبیعت است که این صحنه‌ها برای گردشگران بسیار دیدنی و جذاب است.


هر چادر عشایر؛ یک هتل 5 ستاره

وی با بیان این‌که هر چادر عشایری می‌تواند نقش یک هتل پنج ستاره را داشته باشد، تصریح می‌کند: اقتصاد عشایر استان از راه دامداری می‌گذرد و چنانچه گردشگری عشایر در این مناطق پا بگیرد، کمک بسزایی به معیشت آنها می‌شود، با این وجود تاکنون اقدام قابل توجه و سازنده‌ای برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری عشایری در این استان انجام نگرفته و استفاده از این ظرفیت برای جذب گردشگر به ایجاد دو یا سه کمپینگ عشایری خلاصه شده و برنامه مشخصی برای این حوزه پیش‌بینی نشده است. این در حالیست که توجه به گردشگری عشایری در سند جامع توسعه گردشگری استان نیز دیده شده و به گفته کارشناسان و متخصصان این حوزه، گردشگری عشایری مزیت رقابتی چهارمحال و بختیاری در حوزه جذب گردشگر است.


بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری عشایری

یک کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: هر استانی باید برای جذب گردشگر به مزیت‌های رقابتی خود توجه کند و بزرگ‌ترین مزیت رقابتی چهارمحال و بختیاری در کنار گردشگری طبیعی، حوزه عشایری است. «حیدر صادقی» می‌افزاید: ایل‌راه‌ها، زندگی و آداب و رسوم، دست بافته‌ها و سبک زندگی عشایری از جاذبه‌هایی است که می‌تواند برای گردشگران جالب باشد.

 وی عملکرد در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری عشایری را نامطلوب عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، هنوز تا بهره‌گیری کامل از این ظرفیت فاصله بسیاری داریم. این کارشناس حوزه گردشگری خاطرنشان می‌کند: یا در این حوزه برنامه‌‌ریزی منسجمی ارائه نشده و یا اگر ارائه شده، به درستی اجرا نشده است. صادقی ایجاد هماهنگی بین بخش دولتی، بخش خصوصی و جوامع محلی را از راهکارهای توسعه گردشگری عنوان می‌کند و می‌گوید: برای شکوفایی گردشگری عشایری در استان نیازمند برنامه مدون، اختصاص اعتبار لازم و همراهی بخش خصوصی در این حوزه هستیم. 

وی بازاریابی و اطلاع‌رسانی را از دیگر راهکارهای موفقیت در جذب گردشگر عنوان می‌کند و می‌افزاید: هم اینک بازاریابی برای جذب گردشگر به‌ویژه توریسم بین‌المللی صفر است و حضور فعالی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نداریم. با این وجود انتظار می‌رود با توسعه گردشگری عشایری در استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار این حوزه ضمن ایجاد تحول چشمگیر در رونق صنعت گردشگری استان، موجبات اشتغال‌زایی، کارآفرینی و حفظ و بقای جامعه کوچ‌ رو نیز فراهم شود. محل سکونت عشایر، پوشاک، خوراک، صنایع‌دستی و به طور کلی سبک زندگی عشایر همه و همه می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد و منجر به حفظ بقای زندگی عشایر شود، از همین رو شایسته است گام‌های جدی‌تری در این عرصه برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید