• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58922
+
-

اجرای طرح‌های آبخیزداری در سمنان

استاندار: وضعیت آب در برخی دشت‌های استان بحرانی است و باید مدیریت مصرف جدی گرفته شود

محیط‌زیست
اجرای طرح‌های آبخیزداری در سمنان

 استاندار سمنان وضعیت آب در دشت‌های استان را بسیار بحرانی توصیف کرد و گفت: برنامه‌های مدیریت مصرف آب باید عملیاتی شود.
به گزارش مهر، «علیرضا آشناگر» در دیدار با نمایندگان انجمن صنفی کشاورزان و دامداران استان سمنان با بیان این‌که مدیریت ارشد استان هیچ‌گاه خود را عقل کل نمی‌داند و همواره نیازمند مشارکت و همفکری سایر بخش‌های تخصصی است افزود: وضعیت آب در برخی دشت‌های استان بحرانی است و باید مدیریت مصرف جدی گرفته شود.

وی با بیان این‌که ارائه مجوزهای بی‌رویه حفر چاه، دستکاری در قنات‌ها و تولید بدون منطق محصولات کشاورزی در برخی مناطق موجب ایجاد مشکلات و بحران آب برای استان شده است افزود: مسئولان بخش‌های آبی و نمایندگان تشکل‌های تخصصی کشاورزی و دام‌پروری استان با تشکیل جلسات کارشناسی باید به یک مدل کاربردی در مورد مدیریت مصرف منابع آبی دست یابند.


تقویت ارتباط جهاد کشاورزی با تشکل‌های مربوطه

استاندار سمنان با بیان این‌که باید سازوکاری در استان فراهم شود که با مدیریت تولید و مصرف، زمینه‌های استفاده بهینه از محصولات صورت گیرد اظهارکرد: تشکل‌های کشاورزی باید در گسترش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری همکاری‌های لازم را داشته باشند تا این مدیریت تولید و مصرف به نحو مطلوب انجام شود.
آشناگر با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی باید ارتباطات خود را با تشکل‌های کشاورزی و دامداری استان تقویت کند اضافه کرد: سیاست دولت در منطقه، توسعه و تقویت کشت گلخانه‌ای است و این مطلب به‌عنوان یکی از اولویت‌های هشت‌گانه توسعه استان نباید در حد حرف و شعار باقی بماند.

وی با بیان این‌که یکسان‌سازی ضریب کشتار طیور در استان و کشور بررسی‌شده و افزایش میزان کشتار طیور در استان باید تقویت شود، افزود: فرمانداران استان سمنان جلسات شورای حفاظت را تشکیل داده و ارتباط خود را با تشکل‌های تخصصی، مردم، صاحبان مشاغل افزایش دهند.


ضرورت ارتباط مؤثر بین مسئولانو کشاورزان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که ارتباط مؤثر میان مسئولان و کشاورزان باید گسترش یابد گفت: مجموعه نظام صنفی، منسجم‌ترین نهاد مرتبط میان دولت و کشاورزان است که باید نقش این بخش توسعه و گسترش یابد.
«حشمت‌الله عسگری» با تأکید بر این‌که شرکت آب منطقه‌ای سمنان باید همکاری و مشارکت خود را با نظام صنفی افزایش دهد بیان کرد: در جلسات کمیسیون صدور پروانه استان باید نماینده انجمن صنفی نیز حضور داشته باشد.

وی افزود: مرغداران استان مکلفند بر اساس قیمت مصوب و تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار، تولیدات خود را به فروش برسانند و حق هر گونه افزایش قیمتی را نخواهند داشت.
در این نشست مقرر شد تا این جلسه‌ها به‌صورت هر شش ماه یک‌بار با حضور استاندار و هر سه ماه یک‌بار با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع برگزار شود.


اصلاح الگوی مصرف برای عبور از چالش کم‌آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: چالش کم‌آبی در 291 روستای بالای 20 خانوار سمنان، با بازسازی شبکه و لوله‌های انتقال و حفر چند حلقه چاه مهار شد. «منصور کشاورزیان» افزود: دولت دوازدهم با وجود مشکلات اقتصادی برای رفع مشکل کم‌آبی در بخش روستایی سمنان اقدامات مطلوبی در چند سال گذشته انجام داده است. وی بیان کرد: حذف آب‌رسانی با تانکر به روستاهای سمنان در سال‌های گذشته با تخصیص به موقع اعتبار و بازسازی شبکه و لوله‌های انتقال آب انجام شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان اظهار کرد: برخی از روستاهای شاهرود، دامغان و میامی در فصل تابستان با چالش کم‌آبی مواجه می‌شوند که اصلاح الگوی مصرف برای عبور از این معضل مدنظر روستاییان قرار گیرد.
کشاورزیان اضافه کرد: تلاش شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان جلوگیری از قطعی آب در زمان اوج مصرف است که با مدیریت مصرف از سوی اهالی روستاها این مهم محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: بارش‌های مطلوب باران و برف در ماه‌های گذشته چالش کم آبی در روستاهای سمنان را کاهش داد، اما اهالی روستاها باید از آبیاری محصولات کشاورزی با آب آشامیدنی خودداری کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان گفت: در بعضی موارد از آب آشامیدنی برای تأمین آب چندصد رأس دام در روستاها استفاده می‌شود که این موضوع به افزایش مصرف و هدررفت آب در این بخش دامن می‌زند.
از مجموع ۴۰۰ روستای سمنان بیش از ۲۸۴ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که با استفاده از ۱۳۳ حلقه چاه، ۹۱ دهنه چشمه و ۱۵ رشته قنات تأمین آب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید