• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58883
+
-

چشم سازمان‌های زیرمجموعه همچنان به جیب شهرداری ساری

  رئیس شورای اسلامی شهر ساری با انتقاد از وابستگی اکثر سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری به بودجه این نهاد گفت: این مساله باعث شده تا این سازمان‌ها فاقد درآمد باشند و بار مالی و هزینه‌های جاری را به شهرداری تحمیل کنند.

«سید مسعود مدینه» در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: براساس اساسنامه و اهداف، ماهیت و دلیل شکل‌گیری سازمان‌های وابسته به شهرداری علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان، استقلال مالی آنها با عرضه و فروش، فعالیت و کسب درآمد است.

وی با اشاره به این‌که شهرداری ساری ۱۰ سازمان زیر مجموعه دارد، توضیح داد: از این تعداد به جز ۲ سازمان آتش‌نشانی و حمل‌و‌نقل بار و مسافر که در تعریف اساسنامه‌ای فعالیت آنها خدمات‌دهی رایگان به شهروندان است، اساسنامه بقیه بازرگانی است یعنی باید با تولید و ارائه فراورده‌ها و فعالیت‌ها مطابق با چارت وظایفشان کسب درآمد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری ساری، تنها سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با عقد قرارداد بابت ارائه خدمات و فروش نرم‌افزار به شرکت‌های کامپیوتری و الکترونیکی توانسته است گام‌هایی در زمینه درآمدزایی بردارد.

وی برخی از این سازمان‌ها را برخوردار از ظرفیت و بسترهای لازم برای درآمدزایی دانست و افزود: به طور مثال سازمان عمران و بازآفرینی فضای شهری، سازمانی است که 4 کارخانه آسفالت، بتن ساخت قطعات و سنگ‌شکن دارد که از این ظرفیت‌ها به خوبی برای کسب درآمد پایدار استفاد نشده است.

مدینه ادامه داد: این در حالی است که سازمان فضای سبز شهری با دارا بودن گلخانه‌های متعدد می‌تواند در زمینه تولید و فروش گل و گیاه علاوه بر ایجاد بازار خوب به سازمانی مستقل در زمینه درآمد مبدل شود و وابستگی خود به بودجه شهرداری را قطع کند.

وی از تصمیم اخیر شورای اسلامی شهر ساری برای پیگیری و برنامه‌‌ریزی این سازمان‌ها به سمت خودکفایی درآمدی خبر داد و افزود: در حال حاضر شهرداری ساری با در نظر گرفتن بودجه‌ها، هزینه‌های جاری این سازمان‌ها را پرداخت می‌کند در حالی که با کسب درآمد و استقلال مالی این بخش می‌تواند توسط خودِ سازمان‌ها تامین شود.

مدینه گفت: هم‌اکنون حدود ۳۸ درصد بودجه شهرداری ساری صرف هزینه‌های جاری از جمله پرداخت دستمزد و حقوق نیروها و بقیه بودجه صرف اجرای طرح‌های عمرانی می‌شود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت آرامستان‌ها، سیما، منظر و فضای سبز شهری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، حمل‌و‌نقل بار و مسافر، مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل، عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، مدیریت پسماند و ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی ۱۰ سازمان زیر مجموعه شهرداری ساری هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید