• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58880
+
-

تولید و رهاسازی ۱۴۶ میلیون قطعه بچه ماهی سهم گیلان

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران از هدف‌گذاری برای تولید و رهاسازی ۴۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی و میگو در سال جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا «ناصر کرمی راد» در حاشیه بازدید از مرکز بازسازی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: در این هدف‌گذاری، سهم دریای خزر در زمینه ماهیان استخوانی و خاویاری ۲۹۰ میلیون قطعه در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

وی اضافه کرد: سهم گیلان تولید و رهاسازی ۱۴۶ میلیون قطعه بچه ماهی از گونه استخوانی و خاویاری و سهم مازندران 3/68 میلیون قطعه در سال جاری است.

کرمی‌راد، سهم گلستان را در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی از گونه استخوانی و خاویاری را 5/75میلیون قطعه عنوان کرد.این مسئول پیش‌بینی کرد تولید و رهاسازی بچه ماهی از گونه استخوانی در مازندران بیش از عدد ذکر شده در برنامه تحقق یابد و ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی رها‌سازی شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران در مورد رهاسازی بچه ماهی از انواع ماهی خاویاری در استان‌های شمالی کشور گفت: هدف برنامه امسال در 3 استان شمالی کشور، رهاسازی ۴ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری است که با توجه به میزان صید ماهی خاویاری از دریای خزر پیش‌بینی می‌کنیم ۳ میلیون قطعه بچه ماهی از این نوع رهاسازی شود.

کرمی راد ادامه داد: رهاسازی بچه ماهی‌ها در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در 3 استان شمالی باید با مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی در زمینه صید مولد، حمل‌و‌نقل و رهاسازی انجام شود.

  وی پیش‌بینی کرد که ۹۷ درصد بچه ماهی‌هایی که در رودخانه‌ها رها می‌شوند به دریا برسند.مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران یکی از اهداف تولید و رها‌سازی بچه ماهی را حفظ ذخایر و پایداری صید عنوان و تصریح کرد: ایران جزو کشورهای صاحبنام در زمینه بازسازی ذخایر آبزیان در دنیاست و بر اساس گزارش مراکز تحقیقاتی کشور، تمام صیدها در دریای خزر در نتیجه رهاسازی بچه ماهی بوده است.

 این مسئول درباره اعتبارات مربوط به تولید و رهاسازی بچه ماهی در کل کشور گفت: نزدیک به ۶ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی به صورت ملی برای بازسازی ذخایر آبزیان گرفته‌ایم که ۹۰ درصد آن مربوط به دریای خزر است.

کرمی راد درباره رهاسازی گونه‌های استخوانی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر بیان کرد: این گونه‌ها شامل ماهی سفید، سوف، سیم، شاه‌کولی، سیاه‌کولی، لای ماهی، ماهی آزاد، اردک‌ماهی و کپور دریایی می‌شوند که همگی جزو ماهیان اقتصادی و تجاری هستند.وی افزود: بچه ماهیان خاویاری که رهاسازی می‌شوند هم شامل قره‌برون، شیپ، ازون‌برون، فیل‌ماهی و چال‌باش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید