• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58888
+
-

جلوگیری از ورود دام به جنگل صفرابسته در آستانه اشرفیه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستانه اشرفیه بر ضرورت جلوگیری از ورود بی‌رویه دام به جنگل صفرابسته این شهرستان تاکید کرد.

«حسین آبکار» در گفت‌و‌گو با ایرنا آسیب‌های ناشی از ورود بی‌رویه دام به این جنگل را جدی عنوان کرد و گفت: نیاز است تا برای جلوگیری از تخریب جنگل صفرابسته اقدامات موثری انجام شود.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت در این زمینه اظهار کرد: تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در این بخش است، ضمن آن‌که فرهنگ‌سازی به منظور حفظ ذخایر ملی و جنگلی می‌تواند در جلوگیری از تخریب جنگل صفرابسته موثر باشد.


اهمیت جنگل صفرابسته

آبکار با اشاره به اهمیت جنگل صفرابسته که حدود هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت دارد، گفت: این جنگل ذخیره‌گاه و رویشگاه گونه حفاظتی و حمایتی درخت سفید پلت است که موجب شده تا آستانه اشرفیه به عنوان رویشگاه مادری و اصلی این گونه در دنیا معرفی و شناخته شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستانه اشرفیه افزود: سفید پلت درختی پهن‌برگ از تیره بید و بومی جنگل‌های شمال است که در مناطق جلگه‌ای و مرطوب به‌ویژه حاشیه رودها می‌روید.

 این درخت برگ‌ریز ارتفاعی بین ۲۵ تا ۳۰ متر دارد و زمان گل‌دهی آن در فصل بهار و اوایل تابستان است. میانگین رویش قطری سالانه این درخت بیش از یک سانتی‌متر و عمر مفید آن بین ۷۰ تا ۹۰ سال است.

 سفید پلت جزو درختانی است که عمر کوتاهی دارند. چوب این درخت مانند صنوبر سبک است ولی به علت داشتن الیافی کوتاه و فشرده‌تر در صنایع چوب (فیبر‌سازی و کاغذ سازی) بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که برگ‌های آن برای دام خوش‌خوراک است به عنوان علوفه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


خطر نابودی سفید پلت 

به گفته آبکار، امروزه به علت تخریب جنگل‌ها، گونه سفید پلت نیز مانند بسیاری از گونه‌های گیاهی دیگر که تنها در جنگل‌های شمالی می‌رویند در معرض خطر نابودی قرار دارد.

وی با بیان این‌که حفاظت از اراضی ملی شهرستان به خصوص جنگل صفرابسته و گونه با اهمیت درخت سفید پلت با جدیت توسط اداره منابع طبیعی این منطقه انجام می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با مشارکت همیاران طبیعت، کشاورزان، دهیاران و... شاهد کاهش قاچاق چوب در این شهرستان بوده‌ایم که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

این مسئول از این شهرستان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز تولید نهال صنوبر در استان یاد و تصریح کرد: وجود خاک حاصلخیز و نوع اقلیم خاص این منطقه موجب شده تا صنعت زراعت چوب صنوبر و تولید قلمه آن از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستانه اشرفیه با بیان این‌که سالانه حدود ۵۰ هزار اصله نهال صنوبر در این شهرستان تولید می‌شود، افزود: هم‌اکنون یک نهالستان به مساحت ۴۸ هکتار در بخش بندر کیاشهر و یک نهالستان دیگر نیز با مساحت ۴۰ هکتار در منطقه صفرابسته این شهرستان در زمینه تولید صنوبر فعالیت دارند.


رونق صنعت چوب صنوبر

این مسئول توسعه و رونق صنعت چوب صنوبر و قلمه آن را در رشد اقتصادی این منطقه موثر دانست و ادامه داد: شهرستان آستانه اشرفیه با مساحتی حدود ۴۰ هزار هکتار دارای ۱۱ هزار هکتار جنگل و اراضی ساحلی، ۹۸۰ هکتار استخر مشجر و ۶۰۰ هکتار اراضی موات است.

آبکار گفت: وجود این منابع طبیعی و خدادادی می‌تواند نقش موثری در جذب سرمایه‌گذاران، رونق طبیعت‌گردی، ارتقای صنعت گردشگری و به دنبال آن ارتقای سطح معیشتی مردم منطقه داشته باشد.

وی از مردم خواست تا برای حفظ اراضی ملی همکاری و مشارکت لازم را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید