• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58653
+
-

لک‌لک‌های مهاجر در گچساران ماندگار شدند

امنیت و تأمین غذای مورد نیاز لک‌لک‌ها از رودخانه خیرآباد مهم‌ترین دلایل یکجانشین شدن این پرندگان است

زیست بوم
لک‌لک‌های مهاجر در گچساران ماندگار شدند

لک‌لک‌های مهاجر در گچساران  به دلیل شرایط مطلوب زندگی، یکجانشینی را انتخاب کرده‌اند. به گزارش ایرنا، این لک‌لک‌ها  بیش از ۳۰ سال است که روی یک دکل برق در کنار تصفیه‌خانه آب در منطقه خیرآباد از توابع گچساران سکونت دارند. آنها هر سال 2 - 3 تخم می‌گذارند و جوجه‌های آنها نیز در همین لانه بزرگ می‌شوند.

کارکنان تصفیه‌خانه فاضلاب خیرآباد که زندگی مسالمت‌آمیز لذت‌بخشی در کنار لک‌لک‌ها  دارند، می‌گویند هر روز پیش از فعالیت و شروع به کار دقایق از مشاهده و شنیدن آواز این پرندگان زیبا لذت می‌برند.


آرامش لک‌لک‌ها

آنها معتقدند که اگر انسان‌ها مزاحم گونه‌های حیات وحش نشوند و شرایط محیطی فراهم باشد، تعدادشان با زادآوری افزایش می‌یابد. مسافرانی که از جاده ارتباطی گچساران به خیرآباد عبور می‌کنند نیز از زندگی این پرنده زیبا در لانه و حین تهیه آب و غذا فیلم تهیه می‌کنند.منابع آبی شهرستان گرمسیری گچساران در فصول پاییز و زمستان میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان آبزی و کنارآبزی است که از یخبندان‌های سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند و در اسفند به زادگاه خود برمی‌گردند. 


دلایل یکجانشینی

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که لک‌لک پرنده‌ای است که هر ۶ ماه از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند گفت: امنیت و تأمین غذای مورد نیاز لک‌لک‌ها از رودخانه خیرآباد مهم‌ترین دلایل یکجانشین شدن این پرندگان است.

«محسن جعفری‌نژاد» افزود: از سال ۱۳۶۷ تاکنون که این پرندگان در گچساران سکونت می‌کنند، مردم و اهالی مزاحمتی برای لک‌لک‌ها  ایجاد نکرده‌اند. وی اظهار کرد: پرنده‌نگری در محیط طبیعی و گوش دادن به آواز آنها تفریحی سالم است که در اروپا و آمریکا رواج دارد.


رونق پرنده‌نگری

جعفری‌نژاد تصریح کرد: صنعت پرنده‌نگری در این کشورها درآمد خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. لک‌لک به علت حرکت از مسیر مکه در کشور عربستان به حاجی لک‌لک معروف است و در بین عامه مردم جایگاه ارزشمندی دارد. لک‌لک سفید یا حاجی لک‌لک ۱۰۲ سانتی‌متر طول دارد و جزو بزرگ‌ترین پرندگان کنارآبزی به شمار می‌رود. رنگ‌آمیزی پرو بال این پرنده به گونه‌ای است که از سایر پرندگان سفید متمایز می‌شود. 

این پرنده به صورت گله‌های نامنظم مهاجرت می‌کند و پرنده‌ای انسان‌گراست و از ماهی، دوزیستان، حشرات، نرم‌تنان و گاهی نیز از جوندگان کوچک و خزندگان تغذیه می‌کند. لک‌لک پرنده‌ای بزرگ با پاها و گردن دراز، منقار بلند و راست است که آهسته پرواز می‌کند و در حال پرواز پاها و گردن را می‌کشد و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد. این پرنده روی درخت‌ها، صخره‌ها یا ساختمان‌ها آشیانه می‌سازد.


مکث

سد مخزنی کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب شهر دوگنبدان (گچساران) در محل تنگ دوک و از نوع بتونی با ارتفاع از پی ۱۴۴ متر، طول تاج ۱۹۰ متر، و حجم مخزن ۵۸۰ میلیون متر مکعب روی رودخانه خیرآباد احداث شده است. رودخانه خیرآباد به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر از سرچشمه‌های شیرین رودخانه زهره است که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به زهره به خلیج فارس می‌ریزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید