• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58520
+
-

طرحی که گره ترافیک را کورتر می‌کند

اخبار فارس
طرحی که گره ترافیک را کورتر می‌کند

شهرداری منطقه ۹ شیراز اقدام به بهسازی و تغییر هندسی میدان والفجر کرده است، اما این طرح به گفته اهالی به شکل نامتوازن و تبعیض‌آمیز در حال اجراست و به جای بهبود شرایط باعث افزایش ترافیک این منطقه شده است. اصلاح هندسی و بهسازی میدان والفجر واقع در شهرک والفجر شیراز از حدود 3 هفته پیش در دستور کار شهرداری منطقه ۹ این کلان‌شهر قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا،‌در قالب اجرای این طرح در انتهای بلوارهای فجر شمالی، جنوبی، شرقی و غربی که به میدان والفجر منتهی می‌شوند، 4 دوربرگردان تعبیه شده و در گوشه‌های این میدان نیز اصلاحات هندسی در دستور کار قرار گرفته است که تعدادی از ساکنین محلی این تغییرات را عاملی برای ایجاد ترافیک می‌دانند و معتقدند 8 سازه هندسی جدید در این میدان بخش قابل توجهی از مساحت قسمت عبور و مرور خودروها را کاهش داده و دلیلی برای بروز مشکل ترافیک در این میدان شده است. 

در مجاورت این میدان پارک محله‌ای والفجر واقع شده است و در گوشه دیگر آن بازارچه شهرداری و تعدادی واحد صنفی، مسجد میثم و مجموعه ورزشی قرار دارد. اجرای طرح بهسازی این میدان در هفته‌های اخیر منجر به کاهش مسیر تردد خودروها شده و با توجه به وجود اماکنی با کاربری‌های مذهبی، خدماتی، تجاری و ورزشی در بعضی ساعات شبانه‌روز گره کور ترافیکی در این نقطه ایجاد کرده است.

وجود مسأله‌ای دیگر نیز موجب بروز گلایه‌هایی در مورد اجرای این طرح شده است، تا جایی که برخی این طرح را تبعیض‌آمیز می‌دانند. در میانه اجرای این طرح که به گفته مسئولان شهرداری شیراز، مصوبه شورای ترافیک را نیز با خود دارد، کار در یک سمت این میدان متوقف شده است و حتی علی‌رغم این‌که بخشی از طرح در این قسمت اجرا و اعتباراتی برای آن هزینه شده بود زیرساخت آن برچیده و دوباره به حالت اولیه برگردانده شد، اما کار در 3 گوشه دیگر این میدان همچنان ادامه دارد. 


طرحی زمینه‌ساز بروز ترافیک

«حبیب مرادی» یکی از اهالی شیراز و ساکن شهرک والفجر،  ضمن اشاره به این‌که در اغلب موارد با هدف روان‌تر شدن ترافیک، معابر شهری با تملک املاک مجاور تعریض می‌شود گفت: مشخص نیست با چه هدفی اصلاح شکل هندسی میدان والفجر در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است، زیرا تا قبل از اجرای این طرح در این محل ترافیک وجود نداشت، اما با اصلاحات هندسی در میدان والفجر ترافیک در این نقطه ایجاد شده است.

 وی ادامه داد: با اجرای این طرح مسیر تردد خودروها در میدان والفجر به نصف کاهش پیدا کرده و همین مساله عامل ایجاد ترافیک در این محل شده است.

مرادی اضافه کرد: اگر هدف از بهسازی و اصلاح شکل هندسی این میدان زیباسازی و افزایش جلوه بصری آن بوده، اکنون این هدف محقق نشده است، زیرا این کار در 3 گوشه میدان والفجر اجرا شده و در یک سمت آن به دلیل ممانعت مالکین ملک مجاور انجام نشده و عملاً شکل ظاهری میدان را نامتوازن کرده است. 

این شهروند شیرازی عنوان کرد: اجرا نشدن این طرح در یک سمت میدان والفجر می‌تواند مشکلات ترافیکی این محل را تشدید کند، زیرا اکنون این محل شکل قرینگی میدان را ندارد و این مساله می‌تواند باعث بروز سردرگمی در رانندگان و نهایتاً منجر به سوانح ترافیکی شود.


تبعیض چرا؟

یکی از کسبه این محل که در مجاور میدان والفجر کسب و کاری دارد گفت: از حدود 3 هفته پیش، تغییرات در میدان والفجر آغاز شد، اما در ادامه بنا به دلایلی اجرای این طرح در مقابل این مجموعه ورزشی متوقف شد. 

وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود: علی‌رغم این‌که عملیات اجرایی کندن آسفالت، جدول‌گذاری و خاکریزی فضای سبز در 4 گوشه این میدان از جمله مقابل مجموعه فرهنگی - ورزشی انجام شده بود با ممانعت مسئولان این مجموعه از اجرای این طرح، شهرداری منطقه به خواست آنها پاسخ مثبت داد و با صرف هزینه‌ای مجدد فضاسازی‌ای را که در این محل کار شده بود برچید و اکنون نیز در حال انجام دادن عملیات زیرساخت و آسفالت مجدد این محل است.

این کاسب با بیان این‌که کسبه و اهالی این محل از بروز تبعیض در خصوص اجرای این طرح در میدان والفجر گلایه دارند عنوان کرد: در اطراف این میدان ده‌ها فروشگاه وجود دارد که این طرح در مقابل همه این واحدهای صنفی و خدماتی اجرا شده و به دلیل عدم امکان پارک خودرو، اجرای این طرح تأثیرات منفی بر کسب و کار آنها گذاشته است، اما این کسبه بیش از این‌که از اجرای این طرح گلایه داشته باشند از اجرای تبعیض‌آمیز آن آزرده‌اند.


بحران را مدیریت کردیم

شهردار منطقه ۹ شیراز گفت: طرح اصلاح هندسی میدان والفجر بر اساس مصوبه شورای ترافیک شیراز در سال ۹۶ در حال انجام است که اجرای آن در بودجه سال ۹۷ دیده شده است و طبق تکلیف کمیسیون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شورای شهر شیراز باید تا پایان مرداد ۹۸ به اتمام برسد. «فرزاد میرزایی» در پاسخ به این سوال که چرا ابتدا طرح اصلاح هندسی در 4 گوشه این میدان اجرا و در ادامه از اجرای یک سمت آن جلوگیری شده که این اقدام اجرای این طرح را نامتوازن و تبعیض‌آمیز جلوه دادهاست اظهار کرد: اصلاح هندسی در یکی از 4 گوشه این میدان با مدیریت بحران تناقض داشت و به همین دلیل، از اجرای این طرح در یک سمت میدان خودداری کردیم.

مجموعه فرهنگی - ورزشی ذکرشده در مجاورت دو بلوار فجر شمالی و شرقی است و امکان دسترسی از این دو خیابان را دارد. شهردار منطقه ۹ شیراز گفت: هرچند در مصوبه شورای ترافیک نیامده است، در حال حاضر طرح اصلاح هندسی میدان والفجر در مقابل مجموعه فرهنگی - ورزشی اجرا نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :