• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58510
+
-

کشف کارگاه تولید تنباکوی آلوده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز از پلمب یک کارگاه غیرمجاز تولید و بسته‌بندی تنباکوی تقلبی با نشان تجاری یک برند معروف در استان خبر داد. «جهانگیر شاهمرادی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در انبار این کارگاه، تنباکوی معسل و میوه‌ای با وزن 2102 کیلوگرم به ارزش تقریبی 5 میلیارد ریال کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته توسط مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور وابسته به وزارت صمت بعد از افزایش قیمت ارز در سال گذشته و افزایش قیمت محصولات دخانی، ممکن است مصرف‌کنندگان به سمت تنباکوی ارزان اما تقلبی سوق یابند. وی توضیح داد: به منظور بررسی هر چه بیشتر، تعداد معتنابهی از نمونه‌ تنباکوهای تقلبی جهت بررسی و آنالیز فنی و بهداشتی به آزمایشگاه مرجع ارسال شد که نتایج آن بیانگر آلودگی شدید نمونه‌های تقلبی به آلاینده‌های میکروبی و شیمیایی بوده که به‌هیچ‌وجه قابلیت مصرف نداشته و باید به‌سرعت معدوم شوند.

این مسئول ابراز کرد: خواهش ما از مردم این است که برای حفظ سلامت خود، تنباکو را از فروشندگان معتبر بخرند و در زمان خرید به هولوگرام، طرح‌های هشداردهنده، قیمت متعارف، تاریخ تولید و انقضای آن توجه داشته باشند.
شاهمرادی اضافه کرد: به واحدهای صنفی تذکر داده می‌شود که در صورت بازرسی و کشف تنباکوی تقلبی ضمن ابطال مجوز فعالیت صنفی، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده 35 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی و ماده 2 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و بند یک قانون مواد خوراکی بهداشتی، تولید‌کننده و عرضه‌کننده کالای تقلبی خوراکی به 2 سال حبس تا حبس ابد یا جزای نقدی و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی محکوم می‌شوند و در صورتی که به مصرف‌کننده خسارتی وارد شود، علاوه بر جبران، معادل 2 تا 5 برابر خسارت به عنوان جزای نقدی به مجازات اضافه خواهد شد.

همچنین در صورت فوت مصرف‌کننده حداکثر مجازات در نظر گرفته می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز گفت: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت کارگاه‌های تولید‌کننده اقلام تقلبی یا مراکز عرضه آن، مراتب را به سامانه 124 اطلاع دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید