• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58504
+
-

کاهش سن ابتلا به بیماری فشار خون در ساوه

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: سن ابتلا به بیماری‌های فشار خون در جامعه کاهش یافته است.  به گزارش ایسنا، «عباس نیک‌روش» در آیین آغاز اجرای مرحله غربالگری و شناسایی افراد بالای 30 سال دچار پرفشاری خون در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا(از 27 اردیبهشت ماه تا 15 تیرماه 1398) در کلینیک تخصصی شهید مصطفی خمینی ساوه اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش نخستین رسالت است و سپس آگاه‌سازی مردم نسبت به خطر فشار خون مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از تبعات منفی فشار خون بالاست.  

وی مهم‌ترین دلیل کاهش سن ابتلا به بیماری فشار خون بالا را تغذیه نادرست و استرس دانست و افزود: مصرف بالای روغن و نمک سبب افزایش فشار خون و کاهش سن ابتلا به این بیماری شده است و افزایش فشار خون در افراد زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری قلب و عروق و دیابت را در جامعه فراهم می‌کند. 

 این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه گفت: بی توجهی به کاهش مصرف روغن، نمک و شکر و همچنین مواد قندی و کمبود فعالیت‌های فیزیکی باعث افزایش بیماری‌های مزمن مانند فشار خون و دیابت در جامعه می‌شود.  

وی با تاکید بر این‌که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها مردم باید به صورت مستمر فشار خون خود را کنترل کنند افزود: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا گامی مثبت برای کاهش آمار مبتلایان به این بیماری است.  

وی اضافه کرد: تاکنون 166 هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال از کل جمعیت ساوه و زرندیه شناسایی شده و طبق برنامه زمان‌بندی حدود ۷۰ درصد از این جمعیت تحت کنترل فشار خون قرار خواهند گرفت.  نیک‌روش بیان کرد: تاکنون بر اساس آمارهای ثبت شده ۱۴ درصد از مردم ساوه و زرندیه به مشکل فشار خون درگیر هستند، اما به نظر می‌رسد این میزان تا حدود 30 درصد می‌تواند افزایش یابد.  

وی با بیان این‌که مرحله دوم اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از امروز با انجام غربالگری و شناسایی بیماران آغاز می‌شود افزود: 10پایگاه در نقاط مختلف شهر ساوه آماده پذیرش مردم در میادین، بازار و.. برای انجام تست فشار خون و ثبت در سامانه فعال هستند.  

وی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که ۸۳ هزار نفر در ساوه و زرندیه در این مرحله غربالگری شوند و برای اجرای این طرح منابع مالی و نیروی انسانی طرح در مراکز جامع سلامت، بیمارستان‌ها و پایگاه‌های ثابت و سیار تامین شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید