• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58491
+
-

حمایت مالی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مدیر‌کل بنیاد مسکن یزد : تاکنون 49 واحد روستایی برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی شناسایی شده است

گردشگری
حمایت مالی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی

سارا گلابگیریان|زد- خبرنگار:


ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای استفاده از ظرفیت گردشگری در روستاهای استان و به‌ویژه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با توجه به خشکسالی‌های پیاپی یکی از ضروریات است.
اما با توجه به این‌که اهالی روستاها توان هزینه کردن برای احیای واحدهای مسکونی خود را برای تبدیل شدن به بوم‌گردی ندارند، حمایت‌های مالی قطعا در این مسیر راه‌گشا خواهد بود.
روستاهای استان یزد به‌ویژه در شهرستان‌های تفت و مهریز که بیشترین روستاهای هدف گردشگری استان را دارند و عمده روستاهای ییلاقی استان در دامنه شیرکوه در این شهرستان‌ها واقع شده است، ظرفیت زیادی برای گردشگری دارند.
اما از سوی دیگر، تنها روستاهای ییلاقی ظرفیت ایجاد واحدهای بوم‌گردی را ندارند و در برخی از روستاهای کویری نیز شاهد ایجاد واحدهای بوم‌گردی هستیم که اتفاقا مورد استقبال واقع شده است. یکی از قدم‌های اساسی در ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهای استان پرداخت تسهیلات است. هرچند این تسهیلات برای ایجاد و احیای این واحدها کافی نیست، به هر حال کمکی به روستاییان است تا بتوانند خانه‌هایشان را برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی فراهم کنند.

 حمایت مالی از واحدهای بوم‌گردی  
مالک یکی از واحدهای بوم‌گردی استان در شهرستان مهریز می‌گوید: واحدهای بوم‌گردی فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت گردشگری روستایی است و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال روستایی استفاده کرد.
«اعظم گلابگیریان» می‌افزاید: این واحدها هم فرصت را برای احیای واحدهای مسکونی قدیمی‌ روستایی و مقاوم‌سازی آنها فراهم می‌کند و هم باعث ایجاد اشتغال برای جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از متولیان واحدهای بوم‌گردی توانایی تجهیز و مرمت خانه‌های خود را برای ایجاد واحدها ندارند.
 از این رو حمایت مالی از آنها می‌تواند انگیزه بیشتری برای رونق گردشگری در روستاها و نمایش ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی روستاها ایجاد کند.
این مالک بوم‌گردی گل‌افشان می‌گوید: هزینه‌های مرمت در روستاها با توجه به هزینه‌های جابه‌جایی مصالح به مراتب گران‌تر از مرمت واحدهای شهری است. از این رو باید سقف تسهیلات افزایش یابد.

ایجاد اشتغال پایدار در روستاها
یکی از اهالی روستای شهرستان تفت نیز از ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهای استان استقبال می‌کند و می‌افزاید: ایجاد این واحدها فرصت را برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها فراهم کرده و اشتغال نیروهای بیکار روستایی به‌ویژه بانوان در این واحدها قابل توجه است.
«محمد رضوی» می‌افزاید: این واحدها می‌توانند فرصت را برای درخشش گردشگری تاریخی و طبیعی در روستاها فراهم کنند، اما باید برای معرفی این واحدها و حمایت بیشتر در تجهیز هرچه بیشتر آنها گام‌های اساسی برداشته شود.
وی ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری تنها مربوط به بافت تاریخی در شهرهای استان نیست و روستاها نیز به دلیل ساختار تاریخی ظرفیت زیادی برای رونق گردشگری به‌ویژه گردشگری خارجی دارند. از این رو باید واحدهای بوم‌گردی با حمایت مالی بیشتر برای استقبال از گردشگران خارجی آماده شوند.

دیدگاه مثبت مسئولان به ایجاد واحدهای بوم‌گردی
دیدگاه مسئولان استان به ایجاد واحدهای بوم‌گردی قابل تحسین است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد پیش از این ایجاد واحدهای بوم‌گردی روستایی را در رونق صنعت گردشگری به‌ویژه در روستاها موثر خوانده بود.
«محسن صادقیان» از حمایت استان برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهایی که مورد توجه گردشگری هستند خبر داده بود و این اقدام را مشمول روستاهایی دانسته بود که مستعد جذب گردشکران داخلی و خارجی هستند.
  ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهای مستعد گردشگری
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌استان یزد با تاکید بر ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهای استان از حمایت مالی و پرداخت تسهیلات به علاقه‌مندان برای ایجاد این واحدهای بوم‌گردی خبر می‌دهد. «علی قربانیان» با بیان این‌که هدف دولت از ایجاد واحدهای بوم‌گردی برای پایداری روستاها از اهمیت بسزایی برخوردار است اظهار می‌کند: تاکنون 49 واحد روستایی در استان برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی شناسایی شده است که از این تعداد 30 واحد موفق به دریافت تسهیلات ویژه شده‌اند.
وی می‌افزاید: این تسهیلات 150 میلیون ریال است که در قالب تسهیلات کم‌بهره طولانی‌مدت به متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‌گردی به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و مورد استقبال نیز واقع شده است. قربانیان با بیان این‌که این تسهیلات به متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری و روستاهای مستعد گردشگری پرداخت می‌شود می‌گوید: این واحدها مورد بازدید قرار گرفته‌اند و هر کدام که برای ایجاد این واحدها مناسب بوده‌اند، در ردیف دریافت تسهیلات قرار گرفته‌اند.
وی تاکید می‌کند: برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان‌های بالقوه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نواحی روستایی توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری در دستور کار قرار گرفت تا برای پرداخت تسهیلاتی به منظور مرمت و احداث واحدهای بوم‌گردی در روستاها اقدام شود. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌استان یزد اظهار می‌کند: این تسهیلات در دو بخش ارائه خواهد شد. در بخش اول برای مرمت واحدهای بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری، تسهیلات 15 میلیون تومانی با سود 4 درصد با بازپرداخت 60ماهه و بخش دوم تسهیلات 25 میلیون تومانی با سود 5 درصد با بازپرداخت پانزده‌ساله برای احداث واحدهای بوم‌گردی پرداخت می‌شود. وی تاکید می‌کند: متقاضیان این تسهیلات می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان‌ها و تشکیل پرونده و تأیید در کمیته توسعه بوم‌گردی روستایی استان و مرکز توسط بنیاد مسکن از این تسهیلات برخوردار شوند.

 ایجاد مهاجرت معکوس به روستاهای استان

مدیر کل میراث فرهنگی یزد  از پیشتازی استان در ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاهای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: روستاهای یزد یکی از ظرفیت‌های استان برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی است. کما این‌که شاهد راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی در واحدهای سنتی در بافت تاریخی شهرهای استان نیز هستیم.
«سید مصطفی فاطمی» ادامه می‌دهد: ایجاد این مراکز اقامتی گردشگری در مناطق روستایی علاوه بر عاملی برای اشتغال‌زایی، در حفظ و ماندگاری روستاها موثر است، به نحوی که در برخی از روستاهای استان منجر به مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها شده است.
وی تقویت واحدهای بوم‌گردی برای تقویت گردشگری روستایی را در شرایطی که آمار گردشگران خارجی روند کاهشی را طی می‌کند مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: بوم‌گردی‌ها اگرچه در جذب گردشگران خارجی مورد قبول واقع شده‌اند، این واحدها می‌توانند گردشگران داخلی را نیز جذب کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید