• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58461
+
-

اجرای طرح آبیاری سنواتی در اراضی گرمسار

رئیس اداره منابع طبیعی گرمسار بابیان این‌که طرح آبیاری سنواتی در ۴۶۰ هکتار از اراضی این شهرستان انجام شد گفت: قرارداد مرحله دوم آبیاری در حال تنظیم است.

به گزارش مهر، «اسماعیل عرب معصومی» افزود: این اقدام برای رسیدن به اهداف بیابان‌زدایی طی سال ۹۸ در منطقه گروه شهید بهاران به وسعت ۶۰ هکتار در یک نوبت آبیاری همراه با مرمت تشتک‌های آبیاری از محل اعتبارات طرح ملی بیابان‌زدایی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی سبب مقابله با فرسایش بادی و کاهش خسارات ناشی از آن، حفاظت از منابع زیستی و اقتصادی منطقه، جلوگیری از مدفون شدن اراضی کشاورزی در زیر ماسه‌های روان، افزایش پوشش گیاهی و بهبود وضعیت مراتع منطقه، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ساکنان منطقه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی گرمسار با بیان این‌که قرارداد مرحله دوم آبیاری در حال تنظیم است اظهار کرد: این قرارداد ۴۰۰ هکتار از اراضی جنوب بهاران را در بر خواهد گرفت.

عرب معصومی با اشاره به این‌که چرای بی‌رویه دام و عوامل انسانی بیشترین تغییر کاربری و فشار بر مراتع رادارند بیان کرد: مرتع یک اکوسیستم بسیار پیچیده و مرتع‌داری نیز علم و هنر نگاهداشت اکوسیستم پیچیده آب، خاک، گیاه و انسان در کنار یکدیگر است.

وی با بیان این‌که ارزش مراتع فقط به علوفه و دام محدود نمی‌شود افزود: ارزش مراتع بر اساس مطالعات کشورهای مختلف دنیا و دانشگاه‌های ایران، به دودسته بازاری و غیربازاری تقسیم می‌شود. ارزش‌های بازاری شامل علوفه و تولید دام است و ارزش‌های غیربازاری مراتع نیز شامل تلطیف هوا، تولید اکسیژن، ترسیب کربن و توازن چرخه آب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید