• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58450
+
-

مدارس البرز در تدارک میزبانی از 30 هزار نوآموز

مدیرکل آموزش و پرورش البرز : پیش‌بینی شده است در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تعداد ۳۰ هزار و ۴۶۶ نوآموز وارد کلاس اول شوند

آموزش
مدارس البرز در تدارک میزبانی از 30 هزار نوآموز

مدیرکل آموزش و پرورش البرز از اعلام شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی مطابق آیین‌نامه اجرایی وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید در‌مدارس استان خبر داد.
«سالار قاسمی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براین اساس از تمام متولدان نیمه اول سال 92 و قبل از آن با رعایت ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی در پایه اول ابتدایی و سایر پایه‌های تحصیلی ثبت‌نام می‌شود.

وی ادامه داد: مدارس ابتدایی موظفند اطلاعات دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان پایه اول را تا پایان مردادماه 98 در سامانه سناد به طور روزانه ثبت کنند.  وی اضافه کرد: ثبت‌نام از دانش‌آموزان میان‌پایه در مدارس ابتدایی از 15 تیرماه ۹۸ آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: پیش‌بینی شده است در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تعداد ۳۰ هزار و ۴۶۶ نوآموز وارد کلاس اول شوند. وی گفت: انجام هرگونه مصاحبه، آزمون ورودی و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام در مدارس عادی ممنوع است.

قاسمی بیان کرد: پذیرش دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی، شاهد، هیأت امنایی، استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی بر اساس دستورالعمل‌های ویژه خود انجام می‌شود.مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: جمعیت دانش‌آموزی البرز در هر سال تحصیلی با حدود ۱۲ هزار نفر افزایش در پایه‌های مختلف تحصیلی همراه است.

وی با اشاره به این‌که بهترین مدرسه، نزدیک‌ترین مدرسه برای دانش‌آموزان است، یادآور شد: ثبت‌نام در مدارس البرز با توجه به محل سکونت دانش‌آموزان و اجرای محدوده‌بندی جغرافیایی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان به استناد ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرایی مدارس انجام می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش البرز با بیان این‌که مدیران مدارس ابتدایی بعد از ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول نسبت به گرفتن نوبت از سامانه سنجش اقدام می‌کنند، گفت: سرپرست دانش‌آموزان به همراه فرزندشان می‌توانند براساس نوبت تعیین‌شده، به پایگاه سنجش مراجعه کنند.

قاسمی بیان کرد: ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نیز بر اساس شیوه‌نامه سال تحصیلی گذشته انجام می‌شود و هر گونه تغییر و اصلاح از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به‌زودی اعلام می‌شود. وی اظهار کرد: به منظور پوشش کامل تحصیلی افراد لازم‌التعلیم فاقد مدرک هویتی لازم که از نظر سنی امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی کشور را دارند، به استناد مصوبه هیات وزیران و نامه ریاست‌جمهوری در دوم اسفندماه سال ۹۵، با ارائه حمایت تحصیلی صادره از وزارت کشور فرمانداری‌ها ثبت‌نام از آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: به غیراز هزینه کتاب و بیمه، دریافت هرگونه وجه توسط کارکنان مدرسه در هنگام ثبت‌نام ممنوع است و سرپرست دانش‌آموزان در صورت مشاهده، این موضوع را به ستاد ثبت‌نام فعال در نواحی و مناطق هشتگانه و اداره کل آموزش و پرورش استان گزارش کنند و یا در سامانه آموزش و پرورش به نشانی shekat.medu.ir  شکایت خود را ثبت کنند.


شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی 

همچنین مدیر کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری البرز از ابلاغ شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی استان خبر داد.
«کامبیز جعفری» افزود: هیچ مانعی در راه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس استان وجود ندارد و هیچ دانش‌آموزی از مهرماه نباید از تحصیل بازبماند. وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل‌های وزارت کشور، دانش‌آموزان خارجی برای ثبت‌نام در مدارس رسمی جمهوری اسلامی ایران باید مدارکی از جمله گذرنامه که دارای پروانه اقامت و کد ۱۶رقمی فراگیر کارت هویت ویژه اتباع خارجی (صادره از اداره کل امور اتباع خارجی وزارت کشور)، دارندگان کارت‌های آمایش ۱۳ یا ۱۴، دارندگان برگ تردد بین‌شهری (معادل کارت آمایش) ارائه دهند.

جعفری گفت: دفترچه پناهندگی معتبر صادره از ناجا (دارای کد ۱۶ رقمی فراگیر)، گذرنامه مشمولان طرح خانواری، دفترچه اقامت معتبر صادره از ناجا دارای کد ۱۶ رقمی فراگیر، کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی (معرفی نامه حمایت تحصیلی) و دارندگان کارت اقامت ویژه (صادره از اداره کل امور اتباع خارجی وزارت کشور) ازدیگر مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در مدارس است.

وی عنوان کرد: دانش آموزانی که دارای مدارک اقامتی معتبر هستند می‌توانند با توجه به شرایط ذیل در کلیه مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس رسمی اقدام به ثبت‌نام و ادامه تحصیل کنند و مدیران مدارس باید هنگام مراجعه دانش‌آموز و قبل از ثبت‌نام اولیه مدارک هویتی و اقامتی وی را کنترل کنند. جعفری گفت: در صورت وجود ابهام، ارائه گواهی تأیید اصالت و اعتبار گذرنامه، دفترچه پناهندگی، دفترچه اقامت و کارت آمایش از سوی مراجع صادرکننده، ذیربط و تابعه آن توسط اولیای دانش‌آموزان، الزامی است.

وی اضافه کرد: مدارک هویتی و اقامتی هر فرد (به‌جز دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه) در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آن فقط مجاز به ثبت‌نام در همان محدوده هستند. موارد استثنا توسط ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و ناجا اعلام می‌شود.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری ادامه داد: پس از رؤیت تصویر مدارک اقامتی و مطابقت با اصل و درج عبارت «تطبیق شد» و قید تاریخ و امضا توسط مدیر واحد آموزشی در پرونده تحصیلی دانش‌آموز بایگانی می‌شود و اصل آن به ولی دانش‌آموز مسترد خواهد شد. جعفری گفت: در صورت منقضی شدن مدارک اقامتی دانش‌آموزان قبل از سال تحصیلی، ادامه تحصیل آنان تا پایان سال تحصیلی بلامانع است.

وی افزود: همچنین تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد و مدارس ایثارگران با رعایت ضوابط و شرایط ورود به این مدارس، بلامانع است. جعفری ادامه داد: تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس غیردولتی، نمونه‌دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص این مدارس همانند دانش‌آموزان ایرانی خواهد بود.

وی اظهار کرد: در مورد دریافت کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود و دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته و یا بدون هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر باشند فقط از طریق کارت حمایت تحصیلی که توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور صادر می‌شود، می‌توانند در مدارس رسمی ثبت‌نام کنند و ادامه تحصیل داشته باشند.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری  اضافه کرد: کارت حمایت تحصیلی به صورت رایانه‌ای با شناسه اختصاصی اداره کل امور اتباع خارجی وزارت کشور و فقط برای تحصیل اتباع صادر و نزد ادارات آموزش و پرورش استان محل سکونت معتبر است. وی یادآور شد: برای کسب اطلاعات بیشتر متقاضیان می‌توانند به سایت اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی مراجعه کنند.


سنجش سلامت ۴۳ هزار نوآموز  البرزی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی البرز از اجرای طرح سنجش سلامت ۴۳ هزار نوآموز بدو ورود به پایه اول ابتدایی و پیش‌دبستانی در استان خبر داد.
«عباس کشاورز» در گفت‌وگو با ایرنا هدف از اجرای این طرح را در ۲ بخش تشخیص اولیه و تخصصی در زمینه ارزیابی سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی پسران و دختران برای ورود به پایه اول ابتدایی و پیش‌دبستانی عنوان کرد. وی اظهار کرد: در این طرح نوآموزان از نظر بینایی‌سنجی، شنوایی، آمادگی تحصیلی به‌ویژه از نظر هوش توسط کارشناسان در پایگاه‌های اولیه و تخصصی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی البرز تصریح کرد: کارشناس آموزش‌دیده، مسئولیت سنجش دختران و پسران دارای شرایط سنی اعلام‌شده برای ورود به پایه اول ابتدایی و همچنین پیش‌دبستانی را در بخش سلامت جسمی و ذهنی بر عهده دارند. کشاورز به نقش مهم ضریب هوشی و سلامت جسمی در افراد برای یادگیری نکات آموزشی - تربیتی در کلاس درس پرداخت و یادآور شد: دانش‌آموزانی که در تشخیص اولیه با مشکل روبه‌رو شوند و تایید کارشناسان را در پرونده‌شان نداشته باشند، به پایگاه تخصصی سنجش فعال در کرج ارجاع داده می‌شوند.

وی زمان اجرای طرح سنجش در پایگاه‌های فعال در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز را تا پایان شهریور ماه ذکر کرد. وی تاکید کرد: اولین مرحله برای ثبت اطلاعات نوآموزان در سامانه سنجش سلامت، مراجعه والدین به نزدیک‌ترین مدرسه ابتدایی به محل سکونت برای ثبت‌نام فرزندانشان با در دست داشتن مدارک لازم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید