• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58445
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jrn5
+
-

مدیریت شهری قزوین؛ پشت سد بی‌پولی

برخی شهرداران استان از همکاری نکردن  دستگاه‌های خدمات‌رسان با مدیریت شهری گلایه دارند

شهری
مدیریت شهری قزوین؛ پشت سد بی‌پولی

برخی از شهرداری‌های استان قزوین به علت نبود تجهیزات و امکانات کافی برای انجام امور اجرایی، آتش‌نشانی و مسائل عمرانی با مشکلاتی در انجام وظایف شهری مواجهند که رفع آنها نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبارات است. 

به گزارش ایرنا، نبود ماشین‌آلات مناسب عمرانی و آتش‌نشانی، کمبود تخصیص اعتبارات و همکاری نکردن برخی از دستگاه‌ها با شهرداری‌ها از عمده مواردی است که سبب شده تا شهرداران استان قزوین با مشکلات جدی مواجه شوند. 


 ماشین‌آلات فرسوده و مستهلک 

شهردار ارداق گفت: هنگام جاری شدن سیلاب در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین سال جاری، بیشتر شهرداری‌ها برای کنترل و مدیریت بحران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند و در نهایت توانستند با کمک پیمانکاران ماشین‌آلاتی را فراهم آورند و از پیشروی آب و وارد آمدن خسارت به محل سکونت مردم جلوگیری کنند. 

مرتضی ململی بیان کرد: صورت وضعیت مالی که اکنون پیمانکاران به شهرداری‌ها ارائه داده‌اند بیشتر از رقم برآوردشده مدیریت بحران استان است. شهرداری‌ها در وضعیت مالی مناسبی نیستند که بتوانند عهده‌دار این هزینه‌ها باشند. وی ادامه داد: ماشین‌آلات عمرانی در شهرداری‌ها فرسوده و مستهلک شده است و تجهیزات و ادوات مربوط به حوزه آتش‌نشانی وضعیت مطلوبی ندارد. 

شهردار ارداق با بیان این‌که حل مشکلات مالی شهرداری نیازمند اهتمام جدی است، افزود: وضعیت مالی شهرداری‌ها به حدی وخیم است که حتی یک مغازه‌دار حاضر نیست با دریافت چِک با شهرداری همکاری کند. ما مجبوریم کوچک‌ترین اقلام و تجهیزات مورد نیاز را به صورت نقدی بخریم. 

ململی تصریح کرد: سازمان شهرداری‌های کشور اعلام کرده بود ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به شهرداری‌ها اختصاص می‌دهد که با وجود ناچیز بودن رقم تخصیص‌یافته برای شهرداری ارداق، بعد از گذشت یک ماه هنوز مبلغی واریز نشده است. 

وی به بالا بودن هزینه آسفالت اشاره کرد و گفت: اعتباری که برای آسفالت در نظر گرفته شده برای هر تن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است در حالی که پیمانکاران برای هر تن آسفالت 7 میلیون ریال می‌گیرند. همین مساله سبب شده است هزینه مازاد اجرای طرح آسفالت به شهرداری‌ها فشار مالی وارد کند. 


بازآفرینی شهری 

شهردار شریفیه نیز به مشکلات طرح بازآفرینی شهری پرداخت و توضیح داد: طرح بازآفرینی شهری که با هدف کارآمدسازی نواحی کم‌برخوردار مطرح شد، هنگام اجرا برعکس اهداف خود عمل کرد و اعتباراتی که قرار بود به نواحی کم‌برخوردار تخصیص داده شود به شهرهایی تعلق گرفت که کم‌برخوردار نبودند. 

حسین هاشمی خاطرنشان کرد: در طرح بازآفرینی شهری، مراکز استان‌ها در اولویت قرار گرفته‌اند و شهرهای نواحی اطراف استان مستثنی هستند که همین موضوع سبب شده است بسیاری از طرح‌های آماده در این شهرها ناکام بمانند و شانسی برای اجرایی شدن نداشته باشند. 

وی افزود: شیوه توزیع اعتبارات بازآفرینی شهری باید تغییر کند. بعضی از شهرها با داشتن ۱۲۰ هکتار فضای مسکونی از داشتن زیرساخت‌هایی مانند مدرسه محرومند. اگر در بازآفرینی شهری برای آنها چاره‌اندیشی نشود، در عمل اهداف اجتماعی و فرهنگی طرح مورد غفلت قرار می‌گیرد. 


 درآمدهای پایدار

شهردار بیدستان به ضرورت تعریف درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: برای تحقق این قبیل درآمدها در شهر بیدستان ۲ طرح نمایشگاه گل و گیاه و مجتمع نمایشگاهی خودرو آماده شده است. اگر استانداری مجوزهای لازم را بدهد، هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا می‌رسد. 

اکبر امامی خضری ادامه داد: در بازدید مدیرکل مدیریت بحران استانداری از رودخانه‌های این شهر، دستورات لازم برای انحراف رودخانه شرقی داده شد که لازم است در شورای حفظ حقوق بیت‌المال برای تسریع در روند اجرای آن اقدام شود. 


همکاری نیروی انتظامی با شهرداری 

شهردار محمدیه نیز خواستار همکاری نیروی انتظامی با این شهرداری شد و خاطرنشان کرد: همکاری پلیس با اجرائیات شهرداری در بهبود امور نقشی مؤثر دارد. مریم نخستین به شرایط خاص منطقه مهرگان اشاره کرد و افزود: با توجه به احتمال خودکشی از ساختمان‌های بلندمرتبه مهرگان باید نردبان‌های بلندی در اختیار شهرداری محمدیه قرار گیرد تا اقدامات امدادی به درستی اجرا شود. لازم است تشک‌های اضطراری نیز برای آتش‌نشانی تهیه شود. 


 همکاری نکردن دستگاه‌های خدمات‌رسان

شهردار اقبالیه نیز از همکاری نکردن دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری انتقاد کرد و گفت: مطابق رأی دیوان عدالت اداری شهرداری‌ها از گرفتن هزینه آماده‌سازی محرومند و در حالی که با توسعه شهرها و اضافه شدن محدوده خدماتی جدید، شهرداری بدون هیچ‌گونه منبع مالی باید به برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسان دیگر بدهکار شود. 

مهران اکبرپور با بیان این‌که در شهر اقبالیه ۲۰۰ هکتار توسعه شهری جدید ایجاد شده است، یادآور شد: اکنون شهرداری در بخش آماده‌سازی ۱۲۰ میلیارد ریال به شرکت توزیع نیروی برق و ۱۵۰ میلیارد ریال به شرکت آب و فاضلاب استان بدهکار است. وی ابراز کرد: طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، اگر قرار است یک بخش به محدوده خدمات شهری اضافه شود باید همه دستگاه‌ها نگاه حمایتی داشته باشند و نباید سنگینی بار مسئولیت فقط روی دوش شهرداری‌ها باشد. 

شهردار اقبالیه به وضعیت شبکه فاضلاب شهری پرداخت و توضیح داد: متأسفانه اراده‌ای برای تکمیل شبکه فاضلاب شهری وجود ندارد و آب‌های سطحی در بیشتر شهرها به معضل تبدیل شده است. ۵۰ درصد شبکه فاضلاب شهر اقبالیه انجام شده و بقیه آن بلاتکلیف مانده است در حالی که شرکت آب و فاضلاب می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل این طرح‌ها بهره‌‌مند شود. 


طرح‌های عام‌المنفعه 

شهردار بویین‌زهرا نیز گفت: برای اجرای طرح جاده سلامت که یک طرح عام‌المنفعه به حساب می‌آید، به جای آسفالت از بتن غلطکی استفاده کرده‌ایم و حالا که به مرحله ۲۰۳ پایه روشنایی رسیده‌ایم از اداره برق خواسته‌ایم کابل این مسیر را به برق کنار جاده متصل کند، اما شرکت برق می‌گوید باید شهرداری یک کنتور بگیرد. 

حسین غیاثوند افزود: در شرایطی که شهرداری می‌خواهد طرح عام‌المنفعه‌ای را اجرا کند، امکان پرداخت هزینه‌های سنگین برق وجود ندارد و لازم است که دستگاه‌های خدمات‌رسان حمایت بیشتری داشته باشند. 


شهرداری‌ها به دنبال درآمد پایدار باشند

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین چندی پیش گفته بود که مشکل اساسی در شهرداری‌ها به نبود درآمد پایدار برمی‌گردد و وابستگی این نهادها به درآمدهایی از قبیل ساخت مسکن باعث می‌شود تا با بروز کوچک‌ترین بحرانی نتوانند درآمدی کسب کنند. 

وی بر تجهیز آتش‌نشانی‌ها به نردبان، ماشین‌آلات و حتی تشک‌های اضطراری تأکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های مهم برای شهرداری داشتن همین امکانات و تجهیزات امدادی است که باعث افزایش رضایت شهروندان می‌شود. استاندار قزوین استفاده از اوراق تصفیه را راهی برای کاهش هزینه‌های شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: استفاده از این امکان باید مورد توجه شهرداری‌ها قرار گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید