• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5839
+
-

خیز دولت و قوه قضاییه برای حل مشکلات قانونی استارت‌آپ‌ها

معاون رئیس‌جمهور خواستار همکاری نزدیک با دستگاه قضایی شده و قوه قضاییه ‌اعلام کرده آماده شنیدن انتظارات استارت‌آپ‌هاست

استارت آپ
خیز دولت و قوه قضاییه برای حل مشکلات قانونی استارت‌آپ‌ها

  درحالی‌که این روزها بیشتر از هر زمانی نام استارت‌آپ به گوش می‌خورد دولت خیز بلندی برای همکاری با قوه‌قضاییه برای حل مشکلات قانونی بر سر راه کسب و کارهای نوپا برداشته است. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور روز گذشته با اشاره به محدودیت‌های موجود برای کسب و کارهای نوپا تأکید کرد که برای حل این مشکلات همکاری نزدیک‌تر با قوه‌قضاییه ضرورت دارد. او با اشاره به اینکه پیشرفت استارت‌آپ‌ها و استقبال از سوی مردم حکایت از آن دارد که مردم تشنه اخذ خدمات به این شیوه هستند گفت: ما باید هم فکر و هم حرکت باشیم. ناهماهنگی‌ها باعث بروز برخی مشکلات شده و منجر به این شده که تاکنون ارتباط‌مان کامل نشده است اما خواسته‌مان این است که این محدودیت‌ها کمتر شود. معاون رئیس‌جمهور در حاشیه نشست نخبگان فناوری اطلاعات در قوه قضاییه تأکید کرد: این مشکلات قابل حل است اما لازم است که به قوه قضاییه نزدیک‌تر باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هم درباره محدودیت‌های قانونی استارت‌آپ‌ها پیشنهاد داد استارت‌آپ‌ها انتظاراتشان را در قالب انجمن‌ها و تشکیلات به قوه قضاییه اطلاع دهند. وی گفت: در قوه قضاییه مجتمع ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای وجود دارد که در آنجا پرونده‌های مورد وصف رسیدگی می‌شود. هر استارت‌آپی باید قوانین کشور را رعایت کند و اگر رعایت نکرد به پرونده‌اش در این مجتمع رسیدگی می‌شود البته در این مجتمع، قضات با مفاهیم فناوری اطلاعات آشنایی دارند و تلاش می‌کنند صدمه‌ای به‌کار آنها وارد نشود. به گزارش میزان، وی درباره اصلاح قوانین متناسب با فعالیت استارت‌آپ‌ها اعلام کرد: قوه قضاییه معاونتی به نام معاونت حقوقی دارد که مسئولیت تدوین لوایح را دارد که باید در ابتدا مشکلات به ما ارائه و در کنار آن پیشنهاد‌ها هم اعلام شود تا ما برای حل آنها تلاش کنیم. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه نباید توقع داشت احکام صادره ۱۰۰ درصد مورد قبول استارت‌آپ‌ها باشد پیشنهاد کرد خود استارت‌آپ‌ها انتظارات‌شان را در قالب انجمن‌ها و تشکیلات به ما اطلاع دهند تا در مسیر تسریع قوانین حرکت کنیم.

 

مشکل بزرگ موانع قانونی 

استارت‌آپ‌ها تازه‌ترین شکل کسب‌وکار در دنیا هستند که چند سالی است نام‌شان در ایران بیشتر مطرح‌شده و با استقبال کاربران و افزایش استفاده از اینترنت در کشور دولت حالا توجه ویژه‌ای نسبت به آنها دارد. استارت‌آپ‌ها که عمر بسیاری از آنها به 5یا 6سال هم نمی‌رسد،  سرعت‌ رشدشان سرسام‌آور است و در دنیا تحولات بزرگی در بازار به‌وجود آورده‌اند. در مسیر رشد استارت‌آپ‌های کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات قوانینی است که نیاز به اصلاح آنها براساس شرایط دنیای امروز وجود دارد. تفاوت نگاه سنتی قانونگذاران و رفتار مدرن استارت‌آپ‌ها از مشکلاتی است که حل آن تلاش گسترده‌‌ای نیاز دارد. محمود کریمی،  مدیر کارخانه نوآوری و از فعالان حوزه استارت‌آپ در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «قوانین خیلی عقب‌تر از چالش‌هایی هستند که استارت‌آپ‌ها با آن برخورد می‌کنند. در حوزه‌های زیادی مثل مجوز،  بیمه عوارض و... پیش‌بینی این نوع نیاز وجود ندارد. استارت‌آپ‌ها از یک بی‌نظمی به نظم جدید رسیده‌اند و کارشان را جلو می‌برند. نهادهای قانونگذار هم باید حداقل به اندازه چند درصد از سرعت رشد استارت‌آپ‌ها به روند کارشان شتاب بدهند و خودشان را با نیازهای روز هماهنگ کنند.» کریمی در این رابطه مثال ساده‌ تاکسی‌های اینترنتی را می‌زند که قانون چندین سال قبل می‌گوید حمل‌ونقل مسافر با خودروهای شخصی ممنوع است. اما در شرایط فعلی کشور نیاز به تغییر قوانین بر اساس نیازهای جدید کسب و کارهای نوپا دارد. سورنا ستاری، معاون رئیس‌جمهور هم روز گذشته در این رابطه گفت: وقتی سریال پدرسالار را می‌دیدم،  همیشه فکر می‌کردم این واقعیت سیستم دولتی ماست و به واسطه بودجه نفت،  پدرسالار هستیم. اگر بچه‌های ما بخواهند سراغ کاری بروند،  باید آن کاری که ما می‌گوییم انجام بدهند و اگر یکی بخواهد روی پای خودش بایستد،  تمام امکانات از وی گرفته می‌شود و این سیستم اصول کشور ماست که پایه اقتصادش بر نفت بنا شده است.

او با بیان اینکه ما حتی در حوزه قوانین هم با خصوصی‌ها بدرفتاری می‌کنیم و اصلا فرزندانمان را اینگونه رشد نداده‌ایم که روی پای خودشان بایستند،  تأکید کرد: ما در چند سال اخیر بر اقتصاد دانش‌بنیان پافشاری کرده‌ایم و تلاشمان این است که جوانان بتوانند به سمت نوآوری بروند و شرکت اقتصادی و تولیدی خودشان را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید