• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58385
+
-

400هکتار جنگل در آتش سوخت

سرانجام بعد از گذشت نزدیک به 3 روز، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در بهبهان و منطقه حفاظت شده خاییز مهار شد اما شدت حریق به قدری بود که به گفته رئیس اداره محیط‌زیست کهگیلویه بیش از 400هکتار از منطقه حفاظت شده در آتش سوخت.
با این حال فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به ایسنا گفته برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که تنها ۱۰۰هکتار از این منطقه دچار آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی‌ای که طی روزهای گذشته بخش‌هایی از جنگل‌های غرب ایران را در برگرفته بود در ایلام نیز باعث شد تا 100هکتار جنگل نابود شود اما به‌دلیل عدم‌تامین اعتبارات لازم از سوی دولت، ‌هیچ بالگردی از سوی نهادهای نظامی و انتظامی برای اطفای حریق نیامد. 
در همین حال فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه در 2‌ماه گذشته ۲۱۸ هکتار از مناطق تحت مدیریت این سازمان طعمه حریق شده است، می‌گوید: این آتش‌سوزی‌ها در ۱۲استان خوزستان، قزوین، فارس، کرمانشاه، مازندران، هرمزگان، کهگیلویه‌ و بویراحمد، آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران و خراسان جنوبی اتفاق افتاده است که بیشترین آتش‌سوزی در استان تهران و در مناطق خجیر و سرخه‌حصار بوده است که طی ۱۵ مورد آتش‌سوزی، ۷۰ هکتار از مناطق دچار حریق شد. 
سرهنگ جمشید محبت‌خانی می‌افزاید: 7مورد آتش‌سوزی‌ها بر اثر رعد و برق و ۱۸مورد ناشی از عامل انسانی بوده است که در این زمینه از شهروندان خواهش می‌کنم در طبیعت از روشن‌کردن آتش خودداری کنند و درصورتی که مجبور به برافروختن آتش هستند هنگام ترک محل از خاموش شدن قطعی آن اطمینان حاصل کنند. محبت‌خانی با اشاره به اینکه در 2 ‌ماه گذشته از مجموع رخداد حریق در مناطق حفاظت‌شده، 2 مورد انسانی و عمدی بوده است، گفت: ۲۵مورد آتش‌سوزی‌ها علت طبیعی داشته است که به‌دلیل وجود شیشه‌خرده‌ها، بطری‌های شیشه‌ای و ظروف یک‌بار مصرف که در اثر تابش نور خورشید مثل ذره‌بین عمل می‌کنند، رخ داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید