• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58381
+
-

در نشست جهانی محیط‌زیست عنوان شد

مصرف 4برابری انرژی در تهران نسبت به شهرهای جهان

تهران با بیش از 10میلیون نفر جمعیت با معضلات آلودگی هوا، خاک و آلودگی صوتی روبه‌روست و روزانه 8 تا 9هزار تن پسماند نیز تولید می‌شود که اگر اقدامات انجام‌شده در حوزه محیط‌زیست نبود، قطعا وضعیت بدتری در این کلانشهر حاکم می‌شد.

به گزارش همشهری، صدرالدین علیپور، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که روز گذشته در نشست روز جهانی محیط‌زیست در دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه علوم و تحقیقات تهران سخن می‌گفت با بیان این مطلب ‌افزود: ‌مطالعات انجام‌شده در تهران نشان می‌دهد جمعیت پرندگان و تنوع زیستی این شهر از نظر تعداد و نوع گونه‌ها، ‌کاهش داشته است. آلودگی‌های نوری در شهر تهران نیز بر ساعت بیولوژیک پرندگان و حشرات تأثیرات منفی بر جای گذاشته است.
او به آلودگی هوای تهران نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 70درصد سهم آلایندگی هوا مربوط به منابع متحرک بوده و مابقی به منابع ثابت ازجمله صنایع آلاینده و مصرف بی‌رویه انرژی ارتباط دارد. سن بال و فرسودگی شبکه آبرسانی، فاضلاب، استفاده از سموم شیمیایی و... منجر به آلودگی آب و نفوذ فاضلاب به خاک، ‌پسماند، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و... نیز منجر به آلودگی خاک شده است. 

به گفته او تغییر کاربری اراضی، تخریب زیستگاه‌های طبیعی، مصوبه برج‌باغ‌ها در پایتخت، از بین بردن گونه‌های گیاهی حتی در باغچه منازل ازجمله مواردی است که منجر به کاهش تنوع زیستی در این شهر شده است.
علیپور مصرف بالای انرژی در تهران را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: تهران 4برابر شهرهای دیگر جهان و 8برابر شهرهای ژاپن، انرژی مصرف می‌کند. از منابع انرژی بسیاری برخورداریم اما برنامه‌ای برایشان نداریم.
مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، ‌افزایش مشارکت شهروندان، به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی اقتصادی همچون استفاده رایگان وسایل حمل‌ونقل عمومی در ازای همکاری‌های محیط‌زیستی شهروندان، نوسازی وسایل نقلیه فرسوده، ‌کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم و... را به‌عنوان راهکارهایی برای کاهش این مخاطرات عنوان کرد که کمابیش نیز بعضی از آنها در حال اجراست.

در ادامه مجید عباسپور، ‌رئیس انجمن متخصصان محیط‌زیست نیز در سخنان کوتاهی گفت: چشم‌انداز بلندمدت توسعه ایران سال1426 است و تا آن زمان باید با کمک آمایش سرزمین و ابزارهایی که در اختیار داریم، ‌به توسعه پایدار دست یابیم. بعضی آیات قرآن نیز مسائل زیست‌محیطی را بیان کرده‌اند؛ مدت‌ها پیش از ژوئن1972 که روز جهانی محیط‌زیست انتخاب شود. آیات مورد اشاره در قرآن هم همگی به مبحث توسعه پایدار پرداخته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید