• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58317
+
-

اخطار به اروپا

تهران، امروز میزبان وزیر خارجه آلمان است و 2روز بعد نخست‌وزیر ژاپن را میزبانی می‌کند

سیاست خارجی
اخطار به اروپا


امروز تهران میزبان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان است. مقام آلمانی پیش از سفر به ایران به عراق رفته بود و قرار است امروز با ظریف و روحانی دیدار کند. پیش از سفر ماس، ظریف به اروپایی‌ها نکاتی را متذکر شده است.

 محمد‌جواد ظریف دیروز در حاشیه حضور در جمع دانش‌آموزان مدرسه علامه حلی درباره انتقادات تازه اروپایی‌ها از ایران، گفت: اروپایی‌ها اصلا در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند، حتی در موضوعاتی که ارتباطی به برجام ندارد.

این گفته ظریف پاسخی به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است که اخیرا خواستار توافق جدید با ایران درباره موضوعات دیگر مانند موشکی شده بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه سیاست‌های اروپا در منطقه ما چیزی به جز خسارت به همراه نداشته است، گفت: هم‌اکنون برخی ‌کشورهای اروپایی مثل آلمان فروش سلاح به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کرده‌اند ولی برخی از آنها همچنان به این کار ادامه می‌دهند و غرب به رژیم‌های خودکامه در منطقه ما اجازه داده است که جنایت انجام دهند و لذا ضروری است که در جریان گفت‌وگو با آنها این مسائل مطرح شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در متن برجام و قطعنامه‌۲۲۳۱ وظیفه اروپایی‌ها و طرف‌های عضو برجام در مورد ایران بیان شده است و آنها وظیفه دارند که شرایط عادی‌سازی‌ تبادلات اقتصادی ایران را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: آنها باید پاسخ دهند که در این مسیر چه اقداماتی انجام داده‌اند؛ در برجام، اقدام مهم نیست و نتیجه مهم است و آنها باید بگویند که از اقداماتشان چه نتایجی گرفته‌اند، اینکه بگویند ما تلاش کرده‌ایم و نشد، ما هم از این به بعد می‌توانیم تلاش کنیم و بگوییم نشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: سخنان رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با آقای ترامپ تأسف‌آور و ناشیانه بود، اینگونه مطالب از زبان آقای ترامپ بعید نیست و بر ایشان حرجی نیست اما این مطالب از زبان آقای ماکرون هیچ سنخیتی با محتوای مطالبی که در مذاکرات متعدد حضوری و تلفنی با آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم منتقل می‌کردند، نداشت. ظاهرا ایشان با هر کسی ملاقات و مذاکره‌ای دارد، مطابق میل او سخن می‌گوید.

رئیس‌جمهوری فرانسه فروردین امسال در تماس تلفنی با روحانی با تأکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران - پاریس در همه عرصه‌ها، گفته بود: فرانسه و شرکای اروپایی به‌طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می‌کنند. به فاصله یک هفته از اظهارات ماکرون، یک منبع آگاه در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) در گفت‌وگو با نشریه نشنال با اشاره به سفر اخیر ترامپ به ژاپن گفت که برای هرگونه گفت‌وگو با تهران ابتدا باید یک توافق درباره اهداف آن صورت گیرد و سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز برای اطمینان از پایبندی تهران به زیربنای این گفت‌وگو بسیار حائز اهمیت است.

واکنش‌‌های انتقادآمیز ایران به اظهارات مقامات فرانسوی در حالی است که هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان که امروز قرار است به تهران بیاید، در بغداد در رابطه با ایران گفت: ما می‌خواهیم به مقامات ایرانی درباره پایبندی آلمان و اروپا به توافق هسته‌ای اطمینان دهیم و اروپا به‌منظور حفظ این توافق طرحی را برای کاهش تأثیر تحریم‌ها و انجام تراکنش‌های مالی با ایران راه‌اندازی کرده است. اشاره ماس به اینستکس است؛ سازوکاری که البته تا‌کنون در عمل اقدام قابل توجهی انجام نداده و قرار است فقط در زمینه غذا و دارو فعالیت کند؛ اتفاقی که خشم ایران را به‌دنبال داشته و باعث شد 18اردیبهشت امسال ضرب‌الاجلی 60روزه برای اروپا تعیین کند که اینک نیمی از این فرصت تمام‌شده و به گفته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این مهلت حتی یک روز هم تمدید نخواهد شد.

تهران امروز میزبان وزیر خارجه آلمان است و 2روز بعد نخست‌وزیر ژاپن را میزبانی می‌کند تا در این هفته تحولات دیپلماتیکی برای حفظ برجام شکل بگیرد، البته اگر انتظارات حداقلی ایران برای فروش نفت و بازگشت پول آن محقق شود!

این خبر را به اشتراک بگذارید