• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58312
+
-

رونمایی از تصویر نسخه نایاب «قاسم‌الاخبار»

به مناسبت روز جهانی آرشیو از تصویر نسخه نایاب «قاسم‌الاخبار»، نخستین نشریه فکاهی کاملا فارسی ایران، در همدان رونمایی می‌شود. 

به گزارش ایرنا، از اولین نشریات فارسی‌زبان دارای بخش طنز و فکاهی می‌توان به «شاهسون» چاپ استامبول در سال ۱۳۰۶ قمری به مدیریت حاجی عبدالرحیم طالبوف، «طلوع» چاپ بوشهر در سال ۱۳۱۸ قمری به مدیریت عبدالحمیدخان متین‌السلطنه و «ادب» چاپ مشهد در سال ۱۳۱۸ و تهران ۱۳۲۱ به مدیریت ادیب‌الممالک اشاره کرد. 

طنز به عنوان عنصری نوین بعدها در مطبوعات جای بیشتری پیدا کرد و از پیشگامان طنزپردازی مطبوعاتی می‌توان روزنامه «ملانصرالدین» را که از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۰ با قطع ۲۴ ×۳۲ در ۸ صفحه به زبان ترکی فارسی چاپ می‌شد اشاره کرد. در این نشریه صورت اولیه طنز نوشتاری در کنار کاریکاتور با پرداختن به دغدغه‌ها و موضوعات اجتماعی ایران ارائه می‌شد. 

این مطالب با نوشته‌هایی از جلیل محمدقلی‌زاده، شعرهای علی‌اکبر صابر در کنار کاریکاتورهای 2 نقاش آلمانی منتشر می‌شده‌اند. این روزنامه نه تنها به مطالب و مسائل سیاسی منطقه‌ای محدود نبود بلکه جریانات مهم دنیا را در اوایل قرن ۲۰ نقد می‌کرده است.  «ملانصرالدین» الگو و سرمشقی برای نشریات بعدی مانند «بهلول» و «آذربایجان» به مدیریت علی‌یف، «کشکول»، «صوراسرافیل»، «نسیم شمال» در رشت و نیز «تهران» و «حشرات‌الارض» در تبریز شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید