• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58154
+
-

بازار قزوین از حباب خارج می‌شود؟

عضو هیات‌ علمی دانشگاه پیام نور قزوین: با تثبیت نرخ ارز شاهد از بین رفتن حباب‌ها در بازار خواهیم بود

بازار
بازار قزوین از حباب خارج می‌شود؟

طی یک سال گذشته بازار کالاهای مختلف شاهد صعود قیمت‌ها بوده است، افزایش قیمتی که برخی آن را حباب می‌خوانند و بسیاری از افراد چشم ‌به‌ راه اقدام عملی مسئولان و ترکیدن این حباب هستند؛ طلا، خودرو و مسکن از جمله این کالاهاست. 

به گزارش ایسنا، بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که در ابتدای شهریور سال 96 طلای 18 عیار 118 هزار تومان، سکه بهار آزادی یک میلیون و 117 هزار تومان و دلار نیز به قیمت 3800 تومان دادوستد می‌شد.

در ماه‌های مختلف سال این قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفتند به طوری که در روز پایانی سال 96 قیمت هر گرم طلای 18 عیار به 150 هزار تومان و قیمت هر سکه بهار آزادی نیز به یک میلیون و 621 هزار تومان و دلار نیز به 4700 تومان رسید ولی این پایان ماجرای افزایش قیمت‌ها نبود. 

بعد از تعطیلات نوروز 97 قصه از سر گرفته شد و قیمت‌ها روی شیب صعود قرار گرفتند. در 6 ماه نخست این سال قیمت‌ها هر دقیقه به میزان 10 تا 15 هزار تومان جابه‌جا می‌شدند، شرایط به‌ گونه‌ای پیش رفت که در مهرماه 97 قیمت طلا از مرز 500 هزار تومان، سکه از مرز 5 میلیون تومان و دلار نیز از کانال 18 هزار تومان عبور کرد و همین امر موجب شد تا بسیاری به دلایل مختلف از جمله از بین نرفتن ارزش پول ملی یا بعضاً سودجویی به این بازار رو ‌آورند. 

بعد از افزایش قیمت سکه، دلار و طلا بازارهای دیگر از جمله مسکن و خودرو نیز از این بازارها تأثیر گرفتند به‌گونه‌ای که رشد بیش از صد درصدی را در این بازارها شاهد بودیم. در این گزارش سعی کرده‌ایم موضوع حباب قیمت در بازارهای مسکن، خودرو و طلا را بررسی کنیم. 


کاهش خرید طلا

محمد فرج‌زاده‌ها رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان قزوین اظهار می‌کند: در طلا حباب قیمت وجود ندارد ولی در سکه حباب مشاهده می‌شود چراکه تأمین سکه برعهده بانک مرکزی است و در حال حاضر در بازار کمبود وجود دارد. 

وی ادامه می‌دهد: اکنون به علت افزایش قیمت طلا شاهد رکود در بازار هستیم و کسی طلا نمی‌خرد چون کالای تزئینی محسوب می‌شود. هر گرم طلا به همراه اجرت حدود 600 هزار تومان هزینه برای مصرف‌کننده دارد به همین دلیل افراد بسیاری از خرید آن صرف‌نظر می‌کنند. 


افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن 

یوسف عبدی شیخلری رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک قزوین نیز می‌گوید: طی یک سال اخیر قیمت مسکن به‌طور متوسط بین 80 تا 100 درصد افزایش یافته و با سابقه چندساله فعالیتم در این بازار این افزایش قیمت بی‌سابقه است. 

وی می‌افزاید: معامله‌ها 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است. مردم قصد خرید مسکن را دارند ولی برخی از آنها وقتی توانایی خرید ندارند به‌ اجبار اجاره‌نشینی را ترجیح می‌دهند. اجاره‌بها بین 30 تا 40 درصد در شمال شهر و 20 تا 30 درصد در جنوب شهر افزایش یافته است.
 
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک قزوین تصریح می‌کند: اوایل سال 97 قیمت هر متر مربع ملک در شمال شهر بیش از 2 میلیون بود و در حال حاضر شاهد افزایش دو برابری یا همان صد درصدی قیمت‌ها در این مناطق هستیم. در جنوب شهر قزوین نیز قیمت هر متر‌مربع واحد مسکونی یک میلیون و 500 هزار تومان بود که در حال حاضر هر متر‌مربع 3 میلیون و 500 هزار تومان خریدوفروش می‌شود. 

حباب بازار خودرو
 
مهدی اسلامی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل هم می‌گوید: قیمت پراید از 20 میلیون به 57 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و در حقیقت این افزایش قیمت توسط دست‌های پشت پرده صورت گرفته است و شاهد حباب در قیمت‌ها هستیم. 

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت خودرو توضیح می‌دهد: اگر اوضاع با همین روند پیش رود شاهد افزایش خواهیم بود ولی اگر مدیریت شود و حباب از بین رود قیمت واقعی هر دستگاه پراید 30 میلیون تومان است و در حقیقت بیش از 20 میلیون تومان حباب وجود دارد. 


پیش‌بینی جهش قیمت طلا 

فرشاد فصاحت عضو هیات‌ علمی دانشگاه پیام نور استان قزوین به علل افزایش قیمت‌ها در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: افزایش قیمتی که امروزه با آن مواجهیم ناشی از افزایش قیمت دلار و اعمال تحریم‌ها در کشور است. با توجه به کاهش منابع ارزی داخل کشور امیدی به کاهش قیمت دلار نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌ها در سایر بازارها نیز به تعادل در سطح بالا برسند. 

در برخی بازارها مثل بازار خودرو چون افزایش قیمت و تورم حاکم ناشی از هیجانات بازار بوده است حباب 10 تا 15 درصدی به وجود آمده است که با تثبیت نرخ ارز شاهد از بین رفتن این حباب‌ها خواهیم بود. 

وی با اشاره به بازار طلا بیان می‌کند: در کشور ما قیمت طلا متأثر از قیمت دلار و انس جهانی طلاست. افزایش اخیر در قیمت دلار هنوز کاملا در قیمت طلا تأثیر نگذاشته است. اگر تناسب میان قیمت طلا و دلار را در نظر بگیریم مشاهده می‌شود که قیمت طلا هنوز به اندازه کافی رشد نداشته و از قیمت تعادلی دور است. پس باید منتظر یک جهش قیمتی در بازار طلا باشیم. 

فصاحت در خصوص بازار مسکن توضیح می‌دهد: در بازار مسکن به‌ دلیل شکاف عمیق به وجود آمده بین قدرت خرید مصرف‌کننده و قیمت مسکن، تقاضا برای خرید مسکن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای به‌ شدت کاهش‌ یافته است. از طرف دیگر افزایش 3 برابری قیمت زمین و هزینه‌های ساخت و اجرای ساختمان باعث می‌شود که قیمت مسکن تمایلی به کاهش نداشته باشد. 

در این شرایط بازار دچار رکود تورمی می‌شود که براساس محاسبات اقتصادی حداقل 5 سال زمان برای خروج از این رکود لازم است.  این استاد دانشگاه با اشاره به بازار خودرو می‌افزاید: طی 18 ماه گذشته با افزایش حدود 4 برابری قیمت دلار در کشور شاهد افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و کالاهای واسطه‌ای در تولید خودرو بوده‌ایم.

 اینها نشان می‌دهد افزایش 150 درصدی در قیمت خودروهای داخلی حباب نبوده و فقط 10 تا 15 درصد از قیمت‌های بازاری خودرو به دلیل واسطه‌گری و سفته‌بازی برخی سوداگران به ‌صورت حباب درآمده است.  وی در پاسخ به این پرسش که مردم تا چه زمانی باید منتظر کاهش قیمت‌ها و از بین رفتن حباب باشند، تشریح می‌کند: شرایط امروز بازارها در کشور متأثر از تصمیمات سیاسی دولتمردان در مراودات بین‌المللی است. 

اگر سیاست‌های اعمالی پاسخگو باشد، به‌زودی شاهد کاهش 10 درصدی قیمت در بازار دلار و طلا و ایجاد تعادل در این بازارها خواهیم بود، ولی اگر سیاست‌های دولت در روابط بین‌المللی با شکست مواجه شود و تحریم‌ها دنباله‌دار و سخت‌تر شود با کاهش مجدد عرضه‌ ارز در داخل کشور روبه‌رو می‌شویم و افزایش مجدد قیمت دلار و طلا را خواهیم داشت. همچنین با توجه به رکود تورمی حاکم بر اقتصاد با بحران بازار مسکن و صنایع تولیدی مواجه خواهیم شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید