• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58304
+
-

۳۸۰۵ قزوینی در طرح غربالگری ژنتیکی شرکت کردند

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: 3۸۰۵ دانش‌آموز و دانشجو سال ۹۷ در استان تحت پوشش طرح غربالگری اختلالات ۱۵ تا ۲۵ سال قرار گرفتند. 

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های نوین دولت مبنی بر سالم‌سازی نسل آینده، سازمان بهزیستی کشور برای طراحی برنامه‌هایی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ اقدام کرده است. وی ادامه داد: اکنون بیش از ۱۹ هزار بیماری ژنتیکی در دنیا شناخته شده است و پیشگیری می‌تواند بهترین اقدام برای کاهش بروز این بیماری‌های ارثی و مادرزادی باشد. 

مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: با توجه به همین موضوع، ستاد بهزیستی کشور طرح‌های غربالگری اختلالات ژنتیک افراد ۱۵ تا ۲۵ سال و غربالگری پیش از ازدواج را از سال ۱۳۹۴ به صورت محدود با هدف آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه هدف نسبت به ضرورت مشاوره ژنتیک و کاهش تولد نوزاد معلول و کاهش معلولیت اجرا کرد. 

وارثی یادآور شد: در استان قزوین این ۲ طرح در سال ۹۷ برای گروه هدف دختران دبیرستانی، دانشجویان و زوج‌های در آستانه ازدواج در کلیه شهرستان‌ها اجرا شد. به دنبال آن مخاطبان براساس اظهارات خود در پرسش‌نامه‌های مخصوص به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند. 

به گفته وی، در سال گذشته 3005 دانش‌آموز و ۸۰۰ دانشجو تحت پوشش طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی قرار گرفتند و ۵۷۳ دانش‌آموز و ۱۸۰ دانشجو از مدارس و دانشگاه‌ها به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند. مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: در طرح غربالگری مشاوره پیش از ازدواج نیز 2500 زوج تحت پوشش قرار گرفتند که در نهایت 1۲۹۷ زوج به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند. 

وارثی تصریح کرد: مراکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در شهرستان قزوین، بویین‌زهرا و آبیک به ارائه مشاوره‌های تخصصی و تعیین ریسک خطر، جهت مراجعان در زمینه‌های پیش از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری، وجود بیماری‌های پرخطر و تکرارشونده در خانواده و وجود فرزند معلول مشغول هستند. 

وی توضیح داد: در سال ۹۷ حدود 4 هزار نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند که 1۵۰۱ نفر از آنها برای بار اول به این مراکز مراجعه کرده بودند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید