• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58270
+
-

خطر مرگ در استخرهای ذخیره آب کشاورزی

رئیس اداره جهاد کشاورزی مرند: برخی کشاورزان بدون رعایت استانداردها اقدام به ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی می‌کنند و مسئولیت هرگونه حادثه در این استخرها با آنهاست

رئیس اداره جهاد کشاورزی مرند با اشاره به اهمیت ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی، بر ضرورت ایمن‌سازی این استخرها از سوی کشاورزان برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخ تاکید کرد. 

به گزارش ایرنا، استخرهای کشاورزی هر چند برای ذخیره‌سازی آب ساخته می‌شوند، اما برخی مواقع حادثه می‌آفرینند و جان افرادی را که برای شنا و ماهیگیری به آنجا می‌روند، می‌گیرند. در این حوادث بیشتر کسانی که جان خود را از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند که حین شنا یا به دلایل دیگر در این استخرها غرق می‌شوند. 

در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، برای جلوگیری از هدر‌رفت آب، از مواد نانویی به نام ژئوممبران استفاده می‌شود و اگر فردی در این استخرها بیفتد، تنها راه نجات او استفاده از طناب و بیرون کشیدن او خواهد بود. نکته تاسف‌بار این است که در برخی از استخرهای ذخیره آب کشاورزی حتی یک طناب هم برای خارج شدن افرادی که در آنها می‌افتند، تعبیه نمی‌شود. علاوه بر انسان‌ها، حیوانات زیادی هم که برای خوردن آب کنار این استخرها می‌روند، غرق می‌شوند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مرند در این باره گفت: از گذشته‌های دور تاکنون استخرهای ذخیره آب کشاورزی در نقاط مختلف استان و شهرستان مرند ساخته می‌شوند و همواره شاهد غرق شدن افراد در آنها هستیم. البته این مساله به آن معنا نیست که ما بر این حوزه نظارت نداشته‌ایم. به منظور حفظ جان انسان‌ها و همچنین توجه ویژه به محیط‌ زیست و برای جلوگیری از غرق شدن برخی حیوانات که برای نوشیدن آب به سمت این استخرها می‌روند، یک طرح حفاظتی را ارائه داده‌ایم.

 «منوچهر رحمانی» با اشاره به ضرورت فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشداردهنده اطراف استخرهای کشاورزی افزود: طبق طرح حفاظتی مذکور، در ساخت هر استخر فنس‌کشی، نصب تابلوهای هشداردهنده در هر 4 سمت، ایجاد جان‌پناه در کناره و نصب نردبان‌های شناور دائمی بخشی از اقدامات قابل توجه است.

وی درباره نظارت بر احداث این نوع استخرها گفت: هیچ استخر ذخیره آب کشاورزی بدون ساخت و نصب تجهیزات حفاظتی تاییدیه نهایی دریافت نمی‌کند. بانک‌ها نیز به دلیل حساسیت موضوع در پرداخت تسهیلات به آنها دقت زیادی دارند.

در پرداخت تسهیلات به صورت کامل، نصب تجهیزات حفاظتی یکی از مهم‌ترین ملاک‌هاست. این مسئول با تاکید بر ضرورت استانداردسازی لازم در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اظهار کرد: در صورت عدم رعایت استانداردها، به هیچ عنوان اجازه آبگیری استخرها صادر نمی‌شود. ما برای نظارت دقیق‌تر ناظران مقیم در شهرستان و استان داریم که به طور دائم در حال تهیه گزارش از وضعیت ساخت این استخرها هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مرند به ساخت برخی استخرهای ذخیره آب کشاورزی غیر‌مجاز در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: بعضی افراد در برخی نقاط شهرستان بدون رعایت هیچ‌گونه استانداردی اقدام به ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی می‌کنند. مالکان این استخرها، در صورت غرق شدن افراد، مقصر حادثه محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که در خصوص رعایت استانداردهای حفاظتی بین استخرهای بتنی و ژئوممبران هیچ تفاوتی وجود ندارد، گفت: در ساخت هر استخر کشاورزی که بیش از 5/1 متر عمق دارد، باید این استانداردها لحاظ شود. بنابراین، در تمام استخرها رعایت مسائل حفاظتی توسط مالکان آنها الزامی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید