• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58268
+
-

بازارروز مهاباد تعطیل شد

۳۴ واحد آلاینده و مزاحم طبق قانون از داخل شهر خارج و به شهرک صنفی کاوه منتقل شدند

اصناف
بازارروز مهاباد تعطیل شد

رئیس اتاق اصناف مهاباد از غیرفعال و تعطیل شدن بازارروز این شهرستان با انتقال واحدهای صنفی آلاینده و مزاحم به شهرک صنفی کاوه خبر داد. «هاشم لاجانی» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: پس از اتمام مهلت تعیین‌شده به مالکان، دارندگان امتیاز سرقفلی و مستأجران واحدهای صنفی مشغول در بازارروز، تمام این واحدها به شهرک صنفی کاوه منتقل و در آن‌جا مستقر شدند.  

وی ادامه داد: ۳۴ واحد آلاینده و مزاحم از جمله صنعتکاران در و پنجره‌سازی، آلومینیوم‌کاری و آهن‌فروشی در بازارروز مهاباد مشغول به فعالیت بودند که به سبب تولید صدای زیاد در دسته مشاغل آلاینده صوتی قرار گرفتند و طبق قانون از داخل شهر خارج شدند.  

لاجانی بیان کرد: این اقدام با مشارکت شهرداری مهاباد و اتاق اصناف و بر اساس ماده ۳۰ قانون صنفی کشور و در پی اجرای تعهدات محضری اخذشده از دارندگان پروانه کسب مشمول طرح انتقال به شهرک صنفی کاوه انجام شده است.  

وی در مورد سایر مشاغل آلاینده و مزاحم شهر نیز اظهار کرد: در مرحله اول طرح جابه‌جایی مشاغل آلاینده، ۵۰ واحد در سراسر شهر از جمله نمایشگاه اتومبیل، فلزکاران و مصالح ساختمانی شناسایی و تاکنون ۲۶ واحد به شهرک صنفی کاوه منتقل شده‌اند. 

این مسئول با اشاره به این‌که طرح انتقال مشاغل مزاحم به شهرک صنفی کاوه همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: برای هر یک از این واحدهای آلاینده یک مهلت زمانی مشخص برای انتقال به شهرک صنفی کاوه فرصت داده شده که چنانچه در بازه زمانی تعیین‌شده برای آن‌ها اقدام به جابجایی نکنند، پلمب خواهد شد. 

رئیس اتاق اصناف مهاباد بیان کرد: مشاغل مزاحم دارای پیامدهایی چون ناامنی، اختلال در رفت و آمد، بدمنظره کردن چهره شهر، ایجاد آلودگی‌های صوتی و بصری و اشغال مساحت زیادی از معابر و ایجاد مزاحمت برای رفت و آمد شهروندان است.  ۲۸ شغل در فهرست مشاغل آلاینده قرار دارد که مکانیکی، نجاری، صافکاری، در و پنجره‌سازی، سنگ‌بری، تراشکاری و نقاشی خودرو از جمله آن‌هاست. 

مهاباد دارای 6۸۰۰ واحد صنفی پروانه‌دار است که بیش از ۲۰۰ واحد و مشاغل آلاینده و مزاحم دارد. با همکاری شهرداری و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرک صنفی با عنوان کاوه در ورودی جاده میاندوآب برای مشاغل آلاینده ایجاد شده است که برخی صنوف برای رفتن به این مکان هنوز مقاومت نشان می‌دهند. 

استقرار مشاغل مزاحم به‌ویژه صنعتکاران در شهر مهاباد نه‌تنها شهروندان را از جنبه‌های مختلف آزار می‌دهد بلکه بر اقتصاد و کسب و کار اصناف دیگر نیز تأثیر گذاشته است. 

طبق آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط موظف هستند با استفاده از ابزارهای تشویقی از قبیل تعیین محل جدید استقرار، تأمین زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای تسهیل در انتقال مشاغل و صنوف مزاحم شهری برنامه‌‌ریزی و اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید