• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58267
+
-

رصد مجرمان سابقه‌دار

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: مجرمان سابقه‌دار بعد از خروج از زندان هم نظارت مستمر خواهند شد

قضا
رصد مجرمان سابقه‌دار

هادی پناهی| ارومیه - خبرنگار:


جرم‌های امروزی بسیار پیچیده‌تر از جرم‌های گذشته و مجرمان امروز هم خطرناک‌تر و باهوش‌تر از مجرمان گذشته هستند. امروزه گاهی یک جرم که در گذشته از دیده‌ها پنهان بود، به وسیله شبکه‌های مجازی به سرعت بر جامعه اثر می‌گذارد و مجرمان هم با روش‌های گوناگون راحت‌تر می‌توانند افراد ناآگاه را فریب دهند. 

این مساله باعث شده است رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی و پرونده شخصیت برای مجرمان خطرناک صحبت کند تا در نهایت هم برای اصلاح این مجرمان تلاش شود و هم در صورت لزوم دادستان‌ها بتوانند کیفرخواست کامل‌تری را به قاضی ارائه دهند. به نظر می‌رسد، با اجرای این طرح، مجرمان خطرناک و به‌ویژه مجرمان مواد مخدر که حدود 50 درصد زندانیان استان را تشکیل می‌دهند، همیشه خود را تحت نظارت قانون خواهند دید. 


تشکیل پرونده‌های مراقبت

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که مجرمان خطرناک باید کاملا تحت کنترل باشند، اظهار می‌کند:‌ در عصر جدید، مجرمان به تمام شیوه‌های ارتکاب جرم آگاه شده‌اند و در مقایسه با گذشته آسیب بیشتری به جامعه وارد می‌کنند. این آسیب‌ها، با توجه به رشد شبکه‌های اجتماعی، گاهی می‌تواند در ابعاد وسیعی جامعه را درگیر کند.

«علی‌اکبر گروسی» ادامه می‌دهد: بر این اساس، مجرمان خطرناک به صورت مداوم باید تحت کنترل باشند. در این زمینه تدوین یک دستورالعمل جامع نیاز است که جز با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط امکانپذیر نیست. 

وی درباره راهکارهای اصولی برای تحت نظر قرار دادن این مجرمان می‌گوید: باید برای مجرمان خطرناک پرونده شخصیت تشکیل شود. این پرونده کمک می‌کند دست دادستان‌ها برای پیگیری مجازات‌های تکمیلی باز باشد تا کیفرخواست مناسبی را برای صدور حکم به دادگاه ارائه دهند. 


کاهش امکان وقوع جرم

گروسی بیان می‌کند: ارتباط مجرمان خطرناک با قشر سالم نیز محل اشکال است و باید با تحت کنترل قرار دادن این مجرمان به دنبال پیشگیری از آلوده شدن سایر اقشار جامعه به دست این افراد باشیم. همچنین، بعد از خروج مجرمان سابقه‌دار از زندان، باید آنها رصد شوند و بر رفتار و اعمال آنها نظارت مستمر و کاملی وجود داشته باشد. این موضوع با تقویت مراکز مراقبت از زندانیان امکان‌پذیر است. 

این مسئول بر تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمان در اسرع وقت تاکید می‌کند و می‌افزاید: وقتی اطلاعات کامل از مجرمان در دسترس باشد، مجال ارتکاب و تکرار جرم به وجود نمی‌آید و امکان کنترل آنها بیشتر می‌شود. 

این مقام قضایی با بیان این‌که باید محیط‌های جرم‌زا را برای مجرمان ناامن کنیم، می‌گوید: باید از هماهنگی و تجمع مجرمان برای ارتکاب جرم جلوگیری و تلاش شود. ضرورت دارد مجرمان را قبل از ارتکاب جرم شناسایی کنیم و امکان ارتکاب جرم را از سوی آنان کاهش دهیم. وی اظهار می‌کند: یکی دیگر از وظایف مهم ما تلاش برای اصلاح و بازپروری مجرمان است. با اصلاح این افراد هم جامعه شرایط بهتری پیدا می‌کند و هم زمینه برای بازگشت آنها به جامعه فراهم می‌شود. 


ثبت اطلاعات 1500 متخلف

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی هم می‌گوید: ۵۰ درصد از زندانی‌های استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با موضوع اعتیاد درگیر هستند و این امر زنگ هشدار‌ را برای ما به صدا دراورده است.  

«مرتضی حاتمی» با اشاره به این‌که باید جمعیت مجرمان کیفری استان را کاهش داد، ادامه می‌دهد: قضات دادگستری سال گذشته برای ۴ هزار نفر از مجرمان استان، به جای حبس، از مجازات‌های جایگزین همچون پرداخت جزای نقدی و محرومیت از امکانات دولتی و اجتماعی استفاده کردند. 

وی با تاکید بر این‌که با ابلاغ سامانه سجام از سال ۹۷ تا امروز هر تخلف و جرمی در این سامانه ثبت و مستندسازی می‌شود، اظهار می‌کند: سال گذشته اطلاعات 1500 نفر در استان در این سامانه ثبت شده است.


تهدیدهای فضای مجازی

دادستان عمومی و انقلاب ارومیه هم با اشاره به این‌که فضای مجازی در جامعه ما آسیب‌های خاص خود را دارد، بیان می‌کند: سال گذشته 970 پرونده در ارتباط با فضای مجازی تشکیل شد که این پرونده‌ها یا در مرحله رسیدگی قرار دارند یا رای لازم برای‌شان صادر شده است.  

«مصطفی حبیبی» می‌افزاید: اگر مسئولان و خانواده نگاه تخصصی و جدی به این مساله نداشته باشند، فضای مجازی می‌تواند تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها باشد.
این مسئول با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه می‌گوید: رواج فرهنگ عفو و گذشت مساوی است با کاهش مراجعه به دادسراها. برای این امر هم به ورود جدی ریش‌سفیدان و بزرگان به مسائل نیاز است. 

وی می‌گوید: یک از معضلات بزرگ جامعه ما مواد مخدر است. سال گذشته، با تلاش‌های صورت گرفته، حدود 3 تن مواد مخدر در استان کشف شد. همچنین، 3024 معتاد در استان جمع‌آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید