• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58176
+
-

راز مرگ ماهی‌های سد گلابر

مدیرکل دامپزشکی زنجان: در روزهای اخیر تلفات ماهی‌های کپور کمتر شده است

زیست‌بوم
راز مرگ ماهی‌های سد گلابر

مرگ ماهی‌های کپور در سد گلابر که در روزهای اخیر خبرساز شده بود این روزها تقریبا به صفر رسیده است. به گزارش فارس، طی روزهای اخیر پیدا شدن لاشه‌های ماهیان در سد گلابر موجب نگرانی مدیران محیط‌زیست، مسئولان دامپزشکی و... شد؛ موضوعی که از مرگ این حیوانات بر اثر ویروس یا باکتری حکایت داشت. 

همین موضوع موجب شد تا نمونه‌گیری از ماهیان آغاز شود و با توجه به خورده شدن لاشه تعدادی از این ماهیان توسط سایر حیوانات رصد منطقه در دستور کار قرار گرفت. 


 نمونه‌برداری

در این زمینه مدیر اداره محیط‌زیست شهرستان ایجرود با اشاره به این‌که از لاشه‌های ماهیان مرده در سد گلابر نمونه‌برداری شده است، اظهار کرد: این نمونه‌ها به دامپزشکی ارسال شده است و منتظر نتیجه آن هستیم. تقی بیگلو با اشاره به این‌که احتمالا وجود ویروس یا انگل عامل مرگ ماهی‌ها بوده است، گفت: این مرگ‌ومیر فقط در کپور ماهی‌ها مشاهده شده است. 

وی با اشاره به این‌که تلفات کپور ماهی‌ها هم‌اکنون به صفر نزدیک شده است، افزود: تقریبا مرگ‌ومیر ماهی‌ها از مرحله نگرانی گذشته است. مدیر اداره محیط‌زیست شهرستان ایجرود با اشاره به این‌که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تلفات تنها در ماهی‌های کپور متوسط بوده است، توضیح داد: علاوه بر ویروس، احتمالا استرس تخم‌ریزی به ماهیان وارد شده و موجب مرگ‌ومیر آنها شده است. 

بیگلو با اشاره به بالا بودن سطح مساحت سد گلابر و جمعیت بالای ماهیان تصریح کرد: این مرگ‌ومیر چندان در جمعیت این گونه‌ها موثر نیست. وی با اشاره به این‌که آمار دقیقی از تلفات این حادثه وجود ندارد، گفت: بسیاری از لاشه‌ها را حیوانات منطقه خورده‌اند که این موضوع بررسی دقیق تلفات را مشکل کرده است، اما به دلیل این‌که این بیماری فقط برای ماهیان است مشکلی برای سایر حیوانات ایجاد نکرده است. 


منتفی شدن احتمال مسمومیت

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که 3 مرحله نمونه‌گیری از ماهیان انجام شده است، اظهار کرد: در بازدیدهای اخیر مشخص شد ماهی‌های مرده در سنین خاصی بودند که این موضوع مسمومیت این آبزیان را منتفی می‌کند. 

محمدباقر حاج‌کاظمی با بیان این‌که همکاران در کالبدشکافی علائمی از بیماری ویروسی را در ماهی‌های مرده مشاهده کردند، ادامه داد: در آزمایشگاه علائمی از بیماری‌های ویروسی دیده شده که ویژه ماهیان است. در این آزمایش‌ها ویروسی که برای انسان ایجاد مشکل کند مشاهده نشده و عامل بیماری‌زا مختص ماهیان بوده است. 

وی افزود: دو سری نمونه به آزمایشگاه ارسال شده است و منتظر نتیجه کار و آزمایش‌های پاتولوژیک هستیم. مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که بیماری‌های ویروسی در شرایط خاص ایجاد شده است، گفت: بارندگی‌ها و گل‌آلود شدن آب خود زمینه استرس را فراهم می‌آورد و موجب تلفات می‌شود. 

حاج‌کاظمی با اشاره به این‌که در ابتدای وقوع حادثه تلفات زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: این تلفات کاهش یافته است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. 

آلودگی نیتروژن در سد گلابر


یک فعال محیط‌‌ زیست در زنجان گفت: سال 95 در جلسه‌ای یکی از استادان دانشگاه زنجان درباره بالا بودن نیتروژن موجود در این سد به متولیان امر هشدار داد و احتمال می‌رود راز مرگ ماهیان در بالا بودن میزان نیتروژن سد نهفته باشد. 

به گزارش تسنیم، رضا رمضانی در جلسه بررسی تاثیرات دانشگاه‌ها در رفع مشکلات زیست‌محیطی که در دانشگاه زنجان برگزار شد، با بیان این‌که در سد گلابر گیاهانی رشد کرده‌اند و در حال پوشاندن سد هستند، افزود: رشد این گیاهان دلیل بالا بودن میزان نیتروژن آب این سد است. 

وی یادآور شد: 3 سال پیش اشباع شدن میزان آلودگی نیتروژنی این سد اعلام شد با این همه اداره آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و محیط‌‌ زیست استانداردهای لازم را رعایت نکردند و در این موضوع از دانشگاه زنجان نیز کمک نمی‌گیرند. باید پرسید چرا علم‌ستیزی وجود دارد و چرا اجازه ورود به استادان دانشگاه زنجان و مطالعه در این موضوع داده نمی‌شود؟

این فعال محیط‌‌ زیست در مورد سدسازی نیز توضیح داد: سدسازی به خودی خود لزوما اشتباه نیست اگر هر چیزی به اندازه باشد مناسب خواهد بود. سدسازی یک تکنولوژی قدیمی است با ایرادهای خود که باید با به‌روزرسانی‌هایی که انجام می‌شود از آن استفاده کرد. سدسازی می‌تواند سیل‌ساز باشد و به جای کنترل سیل خود ایجاد‌کننده آن باشد‌. 

این خبر را به اشتراک بگذارید