• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58112
+
-

ساخت اولین دستگاه شبیه‌ساز زلزله

پژوهش
ساخت اولین دستگاه شبیه‌ساز زلزله

نخستین دستگاه شبیه‌ساز زلزله کشور توسط پژوهشگر جوان و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی کرمانشاه ساخته شد. به گزارش ایسنا «کامیاب نیری» سازنده این دستگاه با اشاره به رونمایی از اولین دستگاه آموزشی پژوهشی شبیه‌ساز زلزله کشور در کرمانشاه اظهار کرد: ایده ساخت این دستگاه پس از وقوع زلزله بزرگ آبان 96 ازگله شکل گرفت که علاوه بر تلفات جانی و تخریب تعداد زیادی سازه، فشار روانی بالایی را بر جامعه وارد کرد. 

وی افزود: پس از وقوع این زلزله رعب و وحشت زیادی بین اقشار مختلف مردم و دانشجویان به‌ویژه دانشجویان خوابگاهی به وجود آمد و این ترس را در میان مردم ایجاد کرد که آیا سازه محل زندگی آنها امن است یا خیر.  این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی کرمانشاه تصریح کرد: از سوی دیگر، از آنجا که کشور ما یک کشور لرزه‌خیز با گسل‌های کوچک و بزرگ است و مدام شاهد وقوع زلزله‌های بزرگ هستیم، تصمیم گرفتم تا با ساخت دستگاه شبیه‌ساز زلزله اطلاعات مردم را درباره رفتار سازه‌ها در برابر این بلای طبیعی تا حدودی بالا برده و به کاهش هراس آنها هنگام زلزله کمک کنم.

وی با بیان این‌که مدلی که ساخته شده شامل یک دستگاه و چندین آزمایش مختلف است، عنوان کرد: مردم بر اساس مدل‌های آزمایشی این دستگاه می‌توانند رفتار و عملکرد سازه‌ها را مشاهده کنند و از رفتار انواع سازه‌های مختلف اعم از بلند و کوتاه هنگام زلزله آگاه شوند. این دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش زلزله تأکید کرد: برمبنای این آزمایش‌ها رفتار سازه‌ها هنگام وقوع زلزله آن چیزی نیست که مردم تصور می‌کنند و عملکرد سازه‌ها در برابر زلزله بهتر از آن چیزی است که به تصور مردم می‌آید.  وی با بیان این‌که این دستگاه مدل آموزشی و پژوهشی است، گفت: این دستگاه شبیه‌ساز زلزله به منظور آموزش برخی مفاهیم بنیادی مهندسی زلزله برای دانشجویان، دانش‌آموزان و برخی دستگاه‌های ذی‌ربط در ساخت‌و‌ساز مانند شهرداری، مسکن و شهرسازی و... به کار گرفته می‌شود تا بسیاری از کسانی که با سازه‌ها سروکار دارند، درک درستی از مفهوم زلزله و رفتار سازه‌ها هنگام وقوع آن داشته باشند.

نیری در ادامه از خریداری اولین مدل این دستگاه توسط دانشگاه صنعتی کرمانشاه خبر داد و گفت: همچنین با حمایت این دانشگاه و همکاری پارک علم و فناوری استان تلاش خواهیم کرد که علاوه بر آموزش فراگیر عملکرد این دستگاه، در آینده بتوانیم آن را به تولید انبوه هم برسانیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید