• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58068
+
-

گردشگری؛ پس از یک ماه روزه‌داری

اماکن اقامتی استان های کرمانشاه و کردستان در تعطیلات عید فطر پاسخگوی گردشگران نبود

گردشگری
گردشگری؛ پس از یک ماه روزه‌داری

حضور چشمگیر و بی‌سابقه مسافران و گردشگران در تعطیلات عید فطر امسال در کردستان و کرمانشاه حال و هوای خاصی به این استان‌ها بخشید.  به گزارش همشهری، ورود مسافر و گردشگر به استان‌های کردستان و کرمانشاه در تعطیلات عید فطر امسال در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشت و موجب شد که ظرفیت اماکن اقامتی این استان‌ها تکمیل شود و امکانات پاسخگوی گردشگران نباشد. با وجود این، همه مسئولان و دست‌اندرکاران آماده‌باش شدند تا خدمات و امکانات لازم را در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهند و در همین زمینه در استان کردستان حتی مهمانسرای ادارات هم اقدام به پذیرش مهمانان عید فطر کردند. 


امکانات جوابگو نبود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان با اعلام این‌که در تعطیلات عید فطر همه هتل‌ها، مهمانسراها و اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومگردی استان تکمیل ظرفیت شدند، اظهار کرد: حضور این تعداد مسافر و گردشگر در این ایام به استان بی‌سابقه بود.

 «حمید اسکندری» اضافه کرد: امکانات موجود در استان جوابگوی این تعداد مسافر نیست، بنابراین نارضایتی هم که در این زمینه در میان مسافران و گردشگران ایجاد شده به‌حق و طبیعی است. وی با اشاره به این‌که در تعدادی از پارک‌های شهرستان‌های استان کمپ اقامتی ایجاد شد، افزود: اکثر مهمانسراهای ادارات هم در اختیار گردشگران قرار گرفت.  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان با اعلام این‌که هنوز آمار دقیق مسافران و گردشگران ورودی به استان جمع‌آوری نشده است، گفت: به عنوان نمونه اعلام شده در 3 روز بیش از ۲۰ هزار نفر وارد مریوان شدند.

  اسکندری یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران ورودی به استان در چند روز اخیر نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (تعطیلات عید فطر) ۲۵ درصد و آمار اقامت آنها در استان هم ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است. وی به دلایل حضور این میزان گردشگر در استان اشاره کرد و یادآور شد: آب‌وهوای استان در این ماه و تعطیلی چند روز پشت سر هم و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری استانداری و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور در معرفی هرچه بهتر و بیشتر کردستان به گردشگران از دلایل اصلی افزایش چشمگیر مسافران در تعطیلات عید فطر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان تأکید کرد: ایجاد سایت مخصوص تبلیغات گردشگری استان و برندسازی استان مثل پایتخت اکوتوریسم ایران، میزبانی همایش بین‌المللی اکوتوریسم روستایی و چند اپلیکیشن که وارد فضای گردشگری کردیم، در افزایش تعداد مسافران تأثیر بسزایی داشته است. اسکندری با اشاره به این‌که روستاهای هدف گردشگری استان بیشتر معرفی و شناسانده شده‌اند، گفت: توسعه اقامتگاه‌های بومگردی از اولویت‌های این اداره کل بوده که تعداد آن از ۱۱ اقامتگاه در سال گذشته به ۳۰ اقامتگاه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس مشاهدات خبرنگاران در شهرهای مختلف کردستان به‌ویژه مریوان، بانه، سنندج و منطقه اورامان تعداد مسافران و گردشگران بسیار بیشتر از ظرفیت اماکن اقامتی در این شهرها بود و به همین دلیل تعداد زیادی از مردم اقدام به دعوت مسافران به خانه‌های خود کردند تا در خیابان‌های شهر سرگردان نمانند.مردم شهرهایی که شاهد حضور تعداد زیادی از مسافران بودند، وارد عمل شدند و با هماهنگی نهادهای مربوطه، خانه‌های خود را در اختیار مسافران گذاشتند تا این‌گونه بار دیگر مهمان‌نوازی‌شان را نشان دهند و هیچ مسافری شهرشان را با ناراحتی و نارضایتی از نبود امکانات حداقلی برای اسکان ترک نکند.


۳۵ هزار مسافر وارد   مریوان شدند

سرپرست فرمانداری مریوان به ورود و تراکم غیرقابل پیش‌بینی مسافران به این شهرستان در تعطیلات اخیر اشاره کرد و گفت: تعداد مسافران ورودی در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد به ۳۵ هزار نفر رسید و این آمار با مهمانان ورودی کل تعطیلات نوروز امسال در این شهرستان برابری می‌کند. «آرتیکاس اقبال» با بیان این‌که امکانات موجود در این شهرستان در بحث اسکان و خدمات عمومی پاسخگوی نیاز این حجم از مسافران نیست، به دلیل تراکم حضور مسافر، مشکلات و نارضایتی‌هایی در زمینه اسکان و خدمات عمومی داشتیم که دستگاه‌های خدمات سفر تمام تلاش خود را به کار گرفتند که این مشکلات به حداقل برسد.  سرپرست فرمانداری مریوان یادآور شد: از ظرفیت تمام مدارس، مهمانسراهای ادارات، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و کمپ‌های موقت کمک گرفته شده اما با توجه به تراکم بالای مسافر، این امکانات هم پاسخگوی نیازها نیست و شمار زیادی از گردشگران به‌ناچار در پارک‌ها چادر زدند.  


تعداد غیرقابل پیش‌بینی مهمانان

مدیر روابط عمومی شهرداری مریوان هم اظهار کرد: تعداد مسافرانی که از ابتدای تعطیلات اخیر تاکنون وارد این شهر شده‌اند، با تعداد مهمانان در تعطیلات نوروزی امسال برابری می‌کند و حضور این تعداد مهمان غیرقابل پیش‌بینی بود. 
«کامبیز جوانمردی» یادآور شد: امکانات موجود پاسخگوی حضور مسافران نبود، اما همه ورودی‌های شهر، پارک‌ها و مهمانسرای شهرداری برای اسکان آنان اختصاص یافتند. وی تأکید کرد: در این روزهای تعطیل نانوایی‌ها و اغلب مغازه‌های این شهر باز و آماده ارائه خدمات به مسافران بودند، ضمن این‌که اجازه اسکان مسافران در همه معابر عمومی و پیاده‌روها نیز داده شد.


سرازیر شدن گردشگران به سمت اقامتگاه‌های بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه هم اعلام کرد: همه ظرفیت‌های اقامتی اعم از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های بومگردی در ایام تعطیلات عید فطر تکمیل شد.  «امید قادری» افزود: همه ظرفیت‌های اقامتی هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی از قبل رزرو شده بودند و ظرفیت مهمان‌پذیرها نیز تکمیل شد. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان تعطیلات تابستان ادامه داشته باشد که این اتفاق در نوع خود برای استان کرمانشاه بی‌سابقه است.  مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه ضمن اعلام استقبال گردشگران از اقامتگاه‌های بومگردی استان، اظهار کرد: روبه‌رو شدن با این حجم تقاضای اقامت گردشگران، مسئولیت این اداره کل را برای توسعه زیرساخت‌های اقامتی سنگین‌تر می‌کند.  قادری همچنین خواستار همراهی سایر ادارات و ارگان‌ها در توسعه زیرساخت‌هایگردشگری در کرمانشاه شد و تأکید کرد: خدمات حمل‌و‌نقل جاده‌ای، خدمات رفاهی و بهداشتی، کنترل ترافیک، نصب تابلوهای راهنمای روستا و مسیرهای میان‌بر، اعلام وضعیت آب‌وهوا و تبلیغات توسط رسانه ملی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.


بازدید ۴۰ هزار نفر از روانسر 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روانسر گفت: در تعطیلات عید فطر امسال بیش از ۴۰ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهرستان دیدن کردند. «سیف‌الله رنجبر» افزود: سراب روانسر پربازدیدترین جاذبه این شهرستان بود و بیش از ۳۵ هزار گردشگر از آن بازدید کردند. وی ادامه داد: طی همین مدت ۱۵ هزار مسافر و گردشگر وارد مجموعه تفریحی توریستی غار قوری‌قلعه شدند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روانسر اضافه کرد: در این مدت ظرفیت اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌های مسافر و اماکن اقامتی شهرستان تکمیل بودند. رنجبر یادآور شد: در تعطیلات نوروز امسال در مجموع ۲۳۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی وارد این شهرستان شدند.وی گفت: یکی از ظرفیت‌های شهرستان روانسر بحث گردشگری آن است، به گونه‌ای که وجود ده‌ها اثر تاریخی و گردشگری در آن باعث شده که همه ساله و در فصول مختلف پذیرایگردشگران زیادی باشد.


حضور بی‌سابقه گردشگران شمالی در کرمانشاه   

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: برای اولین بار در استان شاهد حضور گسترده گردشگران استان‌های شمالی در کرمانشاه طی تعطیلات عید فطر بودیم. «شکوفه مهدی‌آبادی» از ورود بی‌سابقه گردشگران به کرمانشاه طی تعطیلات عید فطر خبر داد و اظهار کرد: استقبال گردشگران استان‌های مختلف از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه به‌گونه‌ای بود که طی 2 روز شاهد شلوغی و ازدحام گردشگران در اماکن تاریخی و تفریحی استان بودیم.

این مسئول با بیان این‌که طاق‌بستان، بیستون و مناطق زیبای اورامانات مهم‌ترین مقاصد گردشگران در این ایام بود، اعلام کرد: شهر نودشه در اورامانات کرمانشاه پذیرای 20 هزار گردشگر بود، اما حضور همین تعداد گردشگر را در مجموعه تفریحی توریستی دربند صحنه هم داشتیم. وی همچنین با اشاره به پر شدن ظرفیت مراکز اقامتی کرمانشاه نیز گفت: در کنار پر بودن مراکز اقامتی همچون هتل‌ها و مهمانسراها، براساس گزارشاتی که از اقامتگاه‌های بومگردی استان داشتیم، در این مدت گردشگران استقبال بی‌سابقه‌ای از این مراکز اقامتی داشتند.

سرپرست معاونت گردشگری استان در ادامه به حضور گسترده گردشگران استان‌های شمالی در کرمانشاه برای اولین بار اشاره کرد و افزود: ورود بی‌سابقه هموطنان استان‌های شمالی به‌ویژه از استان‌های گیلان و مازندران از نکات مورد توجه تعطیلات اخیر در استان بود.  مهدی‌آبادی یادآور شد: در کنار گردشگران شمالی، در این ایام مانند سایر تعطیلات میزبان گردشگران زیادی از استان‌های تهران، لرستان، ایلام و کردستان هم بودیم.  ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید