• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58057
+
-

سرمایه‌های خارجی در راه کرمانشاه‌

نتیجه مذاکرات سال 96 برای جذب سرمایه، اجرایی شدن ۴۳۸ هزار یورو سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه پنل‌های خورشیدی در استان بود

اقتصادی
سرمایه‌های خارجی در راه کرمانشاه‌

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:

طی سال‌های اخیر و با توجه به محدودیت‌هایی که در بودجه و اعتبارات دولتی وجود دارد، توجه به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در کشور بیشتر از پیش شده است. در استان کرمانشاه نیز پیگیری‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده تا بتوان با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی هم در استان رونق اقتصادی ایجاد و هم به کاهش نرخ بیکاری بالای کرمانشاه کمک کرد.

اقدامات قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان انجام شده و به همین منظور هم از سوی بخش دولتی و هم بخش خصوصی اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری به کشورهای خارجی را در استان شاهد بوده‌ایم. سرمایه‌گذاران متعدد خارجی طی چند سال گذشته به کرمانشاه آمده‌اند و از نزدیک در جریان ظرفیت‌های استان قرار گرفته‌اند تا برای سرمایه‌گذاری در استان کرمانشاه جذب شوند.


هدف گذاری  برای ‌سرمایه‌گذاری خارجی

 استان کرمانشاه نیز به واسطه داشتن آب کافی، خاک مناسب، ظرفیت‌های حوزه کشاورزی، صنعت، معدن، هم‌مرزی با عراق و سایر زمینه‌ها می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب باشد. تب‌وتاب‌های چند سال اخیر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه بسیار بیشتر شده است، به گونه‌ای که جذب حداقل ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۸ به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان پیگیری می‌شود.

 برای این منظور مسئولان نیز کارهای فراوانی انجام داده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فراهم کردن مقدمات برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و بهبود فضای کسب‌وکار برای آنها اشاره کرد، به گونه‌ای که با اقدامات انجام شده وضعیت شاخص فضای کسب‌وکار استان کرمانشاه طی چند وقت اخیر حدود ۹ پله ارتقا یافته است. حال این امیدواری وجود دارد که در سال جاری کرمانشاه میزبان تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خارجی و پروژه‌هایی باشد که در این استان اجرا خواهند کرد.  معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه درباره وضعیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان می‌گوید: امسال حداقل ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه عملیاتی خواهد شد.

«فرید خلیلی» با بیان این‌که از سال ۹۰ تا سال ۹۶ حتی یک ریال سرمایه‌گذاری خارجی در استان کرمانشاه نداشتیم، ادامه می‌دهد: نداشتن سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل آن نبوده که اقدامی در این زمینه انجام نشده است بلکه در آن ایام نیز همایش‌‌ها و نشست‌‌های متعددی برای جذب سرمایه‌گذار برگزار شد اما خروجی مناسبی نداشت. وی می‌افزاید: شاید بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کرمانشاه فراهم نبوده یا رقبای ما بستر و شرایط مناسب‌تری برای جذب این سرمایه‌گذاران داشتند.


مذاکره برای حضور سرمایه‌گذاران 

 مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با بیان این‌که در سال ۹۶ برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کرمانشاه مذاکرات قابل توجهی شد، یاد‌آوری می‌کند: نتیجه این مذاکرات اجرایی شدن ۴۳۸ هزار یورو سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه پنل‌های خورشیدی در استان بود که به مرحله تولید هم رسید.  به گفته خلیلی، در اواخر سال ۹۶ پیگیری‌‌هایی هم برای سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه گلخانه‌ها در کرمانشاه صورت گرفت و نتیجه آن پای کار آمدن سرمایه‌گذار از ترکیه برای احداث گلخانه حیدرآباد بود. البته متأسفانه به دلیل برخی از مشکلات خود سرمایه‌گذار به نتیجه نرسید. 

وی با بیان این‌که ‌اکنون 3 سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای این پروژه پای کار هستند، ادامه می‌دهد: در حال بررسی اهلیت این سرمایه‌گذاران هستیم و همه آنها مصر به اجرای پروژه‌اند.  این مسئول پیش‌بینی می‌کند که پروژه گلخانه حیدرآباد با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون یورو در سال جاری عملیاتی شود. معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان این‌که بیمارستان ویانا نیز از دیگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی امسال و استان است، می‌گوید: عملیات اجرایی این پروژه در اواخر خرداد آغاز خواهد شد و رقم سرمایه‌گذاری خارجی آن برای کرمانشاه قابل توجه است.  خلیلی یادآوری می‌کند: پیگیری‌های دیگری هم برای جذب سرمایه‌گذاران در سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری استانی در حال انجام است.


کرمانشاه برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است   

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با بیان این‌که در کنار جذب سرمایه‌گذار داخلی پیگیری‌‌هایی نیز برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استان در حال انجام است، می‌گوید: کرمانشاه برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است و هیچ‌کس از سرمایه‌گذاری در کرمانشاه پشیمان نخواهد شد. 

«هدایت حاتمی» با بیان این‌که جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به رونق اشتغال و اقتصاد استان کمک کند، یادآوری می‌کند: برای این منظور باید اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و رفت‌وآمدهای از این دست را در استان بیشتر کرد.  وی ادامه می‌دهد: به علاوه باید حضور رایزنان بازرگانی و سفرای دیگر کشورها را در استان بیشتر کنیم تا از نزدیک با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی آشنا شوند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با بیان این‌که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک منطقه فضای کسب‌وکار آن را رصد می‌کنند، می‌افزاید: برای بهبود بیشتر وضعیت فضای کسب‌وکار استان برنامه‌های متعددی داریم که به‌زودی اجرا خواهد شد. به گفته وی، این نتیجه اقداماتی که از گذشته برای بهبود فضای کسب‌وکار استان آغاز شده باعث شد تا کرمانشاه از نظر فضای کسب‌وکار از جایگاه سی‌ویک کشور چندین پله ارتقا یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید