• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57973
+
-

سردرگمی ترامپ میان ‌ماه و مریخ

توییت نجومی ترامپ با اعلام اینکه ‌ماه بخشی از مریخ است و تغییر نظرش درباره بازگشت به قمر زمین جنجالی شده است

سردرگمی ترامپ میان ‌ماه و مریخ

دونالد ترامپ همیشه با جنجال زندگی می‌کند حتی اگر بخواهد به‌غیر از مسائل سیاسی در مورد مسائل علمی توییت کند! 
توییت اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره پروژه‌های آینده ناسا هم جنجالی شده است. درحالی‌که سال‌هاست دانشمندان آمریکایی برای بازگشت به ‌ماه تلاش می‌کنند، ترامپ در یک تغییر مسیر عجیب در توییتر خود نوشته است: «ناسا به‌جای هدر دادن پول برای بازگشت به ماه و تکرار یک پروژه قدیمی که 50 سال پیش انجام شده، باید تمام تلاش خود را روی مریخ (که‌ ماه بخشی از آن است)، صنایع دفاع و دانش بگذارد». به گزارش همشهری، غیر از مخالفت ناگهانی ترامپ با پروژه بازگشت به ‌ماه، نکته دیگری که باعث جنجالی شدن این توییت شده و حتی باعث شد محمدجواد آذری‌جهرمی آن را با اشاره به این مسئله ری‌توییت کند قسمتی است که ترامپ گفته است: «ماه بخشی از مریخ» است. گروه زیادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی این ماجرا را گاف جدیدی از سوی ترامپ دانسته‌اند و می‌‌گویند: ترامپ تحصیلات و علم لازم برای اظهارنظر درخصوص پروژه‌های فضایی ندارد. گروه دیگری که طرفداران ترامپ را تشکیل می‌دهند می‌گویند: این سوءبرداشت است و منظور ترامپ این بوده که سفر به‌ ماه پیش‌زمینه‌ای برای اکتشاف مریخ خواهد بود. اما این دفاع فایده‌ای نداشته و اکثر علاقه‌مندان به نجوم ماجرا را به دانش ناکافی ترامپ ربط می‌دهند که باعث شده او اطلاعی از قمر زمین و سیاره سرخ نداشته باشد.


  سرنوشت نامشخص آرتمیس
توییت جنجالی ترامپ در حالی منتشر شده که او به پروژه بازگشت به ‌ماه تاخته است و همین چند وقت قبل او در توییتی، خودش پروژه ناسا را برای بازگشت به ‌ماه پس از ۵۰ سال با آب و تاب اعلام کرده بود. او به‌صورت رسمی حتی اعلام کرده بود که برای این پروژه درخواست ۱.۶میلیارد دلار بودجه اضافه برای ناسا کرده است. بعد آن هم بود که مقام‌های ناسا اعلام کردند قصد دارند در مأموریت «آرتمیس» برای نخستین بار یک زن فضانورد را به قمر زمین بفرستند. براساس این طرح که در آستانه سالگرد پروژه «آپولو» مطرح شد، سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا از کاخ سفید خواسته شرایط را برای اجرای پروژه آرتمیس که در یونان باستان خواهر آپولو نامیده می‌شد فراهم کرده و بودجه‌ای برای آن درنظر بگیرد. براساس این پروژه، قرار است در سال2024 یک مرد و یک زن به کره ‌ماه فرستاده شوند.

  تجاری‌سازی ایستگاه فضایی

مدت کوتاهی پس از توییت ترامپ بود که ناسا اعلام کرد از سال میلادی آینده- ٢٠٢٠- ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی گردشگران باز می‌کند. گردشگران خواهند توانست با پرداخت ۳۵هزار دلار برای هر شب اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی این سفر فضایی را تجربه کنند. مطابق اعلام مقام‌های ناسا، فضانوردانی که به‌طور شخصی به ایستگاه فضایی می‌روند می‌توانند تا ٣٠روز در آنجا اقامت داشته باشند. این در حالی است که ناسا مالک ایستگاه فضایی نیست و ساخت این ایستگاه با مشارکت بیش از ۱۵کشور صورت گرفته است. این ایستگاه، محصول همکاری مشترک ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی ژاپن و سازمان فضایی کاناداست. سازمان فضایی برزیل از طریق همکاری با ناسا با این برنامه مشارکت می‌کند. سازمان فضایی ایتالیا، هم به‌عنوان یک عضو فعال در سازمان فضایی اروپا و هم به‌طور مستقل در برنامه ایستگاه فضایی مشارکت می‌کند. ایستگاه فضایی بین‌المللی در حقیقت ترکیبی از چندین پروژه فضایی است که قبلاً توسط کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شده بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید