جای خالی اپلیکیشنهای مسیریاب در ترافیک جادهها
همشهری در گفتوگو با کارشناسان ویژگیهای فنی و شیوه کارکرد مسیریابها را بررسی کرده تا مشخص کند چرا مسافران گاهی با وجود استفاده از این برنامهها به ناکجاآباد میروند
تعطیلات طولانی، عید مسیریابها و البته شلوغترین زمان کاریشان است. با بالا رفتن تعداد مسافرتها نیاز به پیدا کردن مسیرهای کمتردد، راههای میانبر یا ایستگاههای خدماتی در مسیر بیشتر میشود و همین، بازار رقابت را بین این اپهای کاربردی داغ میکند. بررسیهای همشهری نشان میدهد، در تعطیلات اخیر همه مسیریابها به اندازه کافی خوب ظاهر نشدند و در مواردی دادههایشان دقیق و قابلاعتماد بهنظر نمیرسید؛ یعنی کاربران با استفاده از تقریبا هیچکدام از اپلیکیشنهای مسیریاب داخلی یا خارجی نمیتوانستند تخمین درستی از ترافیک جاده داشته باشند. همین موضوع نیز باعث شد عدهای از مسافران در پیدا کردن مسیر مناسب یا رسیدن به مقصد در زمان تعیینشده دچار مشکل شوند. این در حالی است که برخی کارشناسان میگویند استفاده از دادههای حاکمیتی موسوم به API میتواند شرایط مسیریابی را بهتر کند و خطای بهوجودآمده بهخاطر نداشتن دسترسی به این دادهها توسط مسیریابهای خارجی مثل ویز است. برخی دیگر اما نظر متفاوتی دارند و میگویند کاربران بهترین پشتیبانهای مسیریاب هستند.
کاربرد دادههای حاکمیتی
زیاد بودن دوربینهای ترافیکی در شهر و جادهها میتواند یک مزیت برای مسیریابها محسوب شود که پیدا کردن مسیر کمترافیک و خلوت را سادهتر میکند. محمدرضا همتی، کارشناس توسعه نرمافزار درباره کاستیهایی که میتوان از طریق دادههای حاکمیتی برطرف کرد، به همشهری میگوید: «وقتی تعداد کاربران در یک مسیر کم باشد، عملا دادههای مسیریاب چندان قابل اتکا نخواهد بود و باید از دادههای حاکمیتی استفاده کرد. در بعضی موارد مثل ابتدا و انتهای تونل نیز هیچ دادهای نمیتوان از کاربر دریافت کرد و همهچیز براساس تخمین جلو میرود. بهجز این، دادههای حاکمیتی میتوانند به مسیریاب کمک کنند تا در مسیرهایی که تردد کمتری وجود دارد، اطلاعات دقیقتری ارائه کنند.»
کاربران ریزبینتر هستند
با وجود اینکه دوربینها در مواردی میتوانند اطلاعات خوبی به مسیریابها ارائه کنند، خیلی از آنها ترجیح میدهند اطلاعاتشان را از گزارشهای کاربران و رفتار آنها در جاده دریافت کنند. جواد عامل، مدیرعامل «نشان»، یکی از مسیریابهای ایرانی در همین رابطه به همشهری میگوید: «دوربینهای راهداری و شهری در بسیاری از مسیرهای فرعی وجود ندارند. در مسیرهای اصلی هم در فاصله زیادی از هم قرار گرفتهاند که باعث میشود دادههایشان به اندازه کافی دقیق و ریزبین نباشد. واقعیت امروز جهان نشان میدهد که در بسیاری از نقاط دنیا دادههای کاربران دارد جای اطلاعات ترافیکی حاکمیتی را میگیرد. این بهدلیل خراب یا قدیمی بودن تجهیزات ما نیست، اما در همین کشورها نیز روش بهدست آوردن داده مطمئن در حال تغییر است.»
اپها هم اشتباه میکنند
برنامههای مسیریاب از روی اندازه و وضعیت جاده میتوانند حدود سرعت مطمئنه را حدس زده و با کمک سابقه ترافیک در ساعتهای مختلف روز در مسیر، به کاربر بگویند که چه زمانی به مقصد خواهد رسید. این تخمین در برخی موارد اشتباه از آب درمیآید و باعث میشود کاربر با وجود اینکه ترافیک چندانی هم در مسیرش نیست، دیرتر از آنچه تصور میشد به مقصد برسد. جواد عامل درباره اینکه چنین مشکلی چطور رخ میدهد، میگوید: «ممکن است مسیریاب نوع جاده (خاکی و آسفالت) را تشخیص نداده باشد. به همین دلیل، معمولا سفر بیشتر از آنچه بهنظر میرسیده طول میکشد. چنین مشکلاتی در بسیاری از مسیریابهای جهان وجود دارد و بهمرور، با گزارش مشکل توسط کاربران، وضعشان بهتر خواهد شد.»
اپلیکیشن۱۴۱؛ ارائه اطلاعات بهطور سنتی
چند سالی است که مرکز مدیریت راههای کشور مرکز تماس و اپلیکیشن۱۴۱ را راهاندازی کرده است، اما سیستمهای گویای ارائه اطلاعات جادهای که مدتی است روی اپلیکیشنها ارائه شدهاند نیز اطلاعات جادهای را در قالبی تقریبا سنتی به مشتریهایشان ارائه میکنند. در این سیستم، کاربر یک اپ را روی گوشی نصب میکند اما بهجای ارائه یک نقشه پویا، اطلاعات در قالب صوتی به او ارائه میشود و نقشه بهصورت یک عکس ساده نمایش داده میشود. یکی از کارشناسانی که از نزدیک این اپ را بررسی کرده، دراینباره به همشهری میگوید: «اطلاعاتی که این اپ ارائه میکند، خوب است اما قالب ارائه اصلا مدرن نیست. کاربران این اپ و اطلاعات بیشتر سنتی هستند و شاید برای آنها استفاده از این برنامه خوب باشد اما سیستم بهتر، همین مدلهای جدیدتر است. چون مدام بهروزرسانی میشود و وضعیتهای خطرناک را بلافاصله گزارش میکند.»