• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57943
+
-

جان‌پناه کوه لجور شازند آماده بهره‌برداری شد

رئیس هیأت کوهنوردی استان مرکزی گفت: عملیات اجرایی جان‌پناه کوه لجور شازند به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. 

به گزارش ایرنا، «سیامک رضایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: عملیات ساخت جان‌پناه کوه لجور از تیر سال ۹۶ کلید خورد و پس از ۲۴ ماه فعالیت شبانه‌روزی آماده بهره‌برداری است.

 وی ادامه داد: جان‌پناه کوه لجور با مساحت ۳۵ متر‌ مربع و درکنار بنای قدیمی ۱۲ متری برای پناه و استراحت کوهنوردان در فاصله ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا و ۲۰۰ متر پایین‌تر از قله ساخته شده است. رئیس هیأت کوهنوری استان مرکزی بیان کرد: بیش از ۶۰ تن انواع مصالح ساختمانی از سوی هیأت کوهنوردی استان از پایین کوه به ارتفاع ۲ هزار و ۴۲۰ متری منتقل شد و بیش از ۱۵۰ تن سنگ نیز از سطح کوه جمع‌آوری و برای ساخت جان‌پناه به کار گرفته شد. 

رضایی اظهار کرد: با توجه به این‌که هر ماه گروه‌های مختلف کوهنوری از نقاط مختلف کشور و حتی از کشورهای سوئیس، چک، آلمان و اتریش برای فتح لجور به این منطقه سفر می‌کنند وجود جان‌پناه در این کوه ضرورت بود و با بهره‌برداری از آن کوهنوردان می‌توانند ۲۰۰ متر پایین‌تر از قله استراحت و با تجدید قوای جسمانی قله را فتح کنند. 

کوه لجور در شمال شهرستان شازند و در مجاورت روستای اسکان قرار گرفته که ارتفاع قله آن در حدود ۲ هزار و ۶۴۰ متر است و دیواره‌ آن با ارتفاع تقریبی ۳۵۰ متر به سومین دیواره ایران شهرت یافته است. سنگ‌های این کوه از جنس خاراست، به‌طوری‌که مسیر صعود به قله را با دشواری همراه می‌سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید