• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57920
+
-

سرمایه‌گذاری 21 هزار میلیارد تومانی در زنجان

تاکنون 7500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با مجموع اشتغال برای 42 هزار نفر در زنجان انجام شده است

تولید
سرمایه‌گذاری 21 هزار میلیارد تومانی در زنجان

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان هفته گذشته با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مسئولان و مقامات عالی استان برگزار شد. به گزارش تسنیم، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این جلسه با اشاره به راه‌اندازی ۱۳ واحد تولیدی جدید در سال ۹۷ که باعث اشتغال برای ۴۰۰ نفر شده است، گفت: از فروردین سال ۹۶ تاکنون هیچ واحد تولیدی جدیدی به واحدهای تعطیلی اضافه نشده است. 
ناصر فغفوری افزود: اکنون در استان زنجان 1615 درخواست سرمایه‌گذاری با مجموع پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 21 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال برای 55 هزار نفر وجود دارد. 


1238 پروانه بهره‌برداری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان این‌که 1238 پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد، بیان کرد: برخی از واحدهای تولیدی به دلیل تنوع تولیدات ممکن است 2 تا 3 پروانه داشته باشند که بیش از 900 کارخانه را شامل می‌شود. وی به حجم سرمایه‌گذاری استان اشاره کرد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری حدود 7500 میلیارد تومان با مجموع اشتغال برای 42 هزار و 265 نفر است. 

فغفوری به مهم‌ترین واحدهای صنعتی در حوزه تولید استان اشاره کرد و افزود: انواع ترانسفورماتور، انواع سیم و کابل، شمش روی، شمش سرب، شمش فولاد، فراورده‌های لبنی در حوزه نساجی، ریسندگی، بافندگی، انواع سنگ‌های ساختمانی تزئینی و محصولات سلولزی مهم‌ترین محصولات تولیدی استان است. 


 عملکرد کارگروه تسهیل تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به عملکرد کارگروه تسهیل تولید اشاره کرد و گفت: 165 جلسه کارشناسی با 695 موضوع و پرونده تشکیل شده است. کارگروه تسهیل مجموعاً با 94 درصد اجرای مصوبات در سال 98 عملکرد بهتری نسبت‌به سال گذشته داشته است. 

فغفوری به وضعیت احیای واحدهای تولیدی اشاره کرد و توضیح داد: 29 واحد تولیدی که در سال‌های گذشته تعطیل شده بود در سال 96 به چرخه فعالیت بازگشتند. با ارائه تسهیلات یا تلفیق واحدهای تولیدی افزایش ظرفیت داشته‌ایم که باعث اشتغال برای 160 نفر شده است. 


 تجمیع معادن کوچک

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به فعالیت بخش معادن استان خاطرنشان کرد: استان 382 معدن دارد که در این میان 320 معدن فعالند و 62 معدن جزو معادن کوچک و غیرفعال به شمار می‌روند که فعالیت آنها توجیه اقتصادی ندارد. 

ما به دنبال تجمیع معادن کوچک هستیم که بازده خوبی داشته باشند. 2671 نفر در حوزه معادن استان مشغول به کار هستند. به گفته وی، 5/7 میلیارد تومان در سال 94، 5/12 میلیارد تومان در سال 95، 19 میلیارد تومان در سال 96 و 5/24 میلیارد تومان در سال 97 از واحدهای معدنی حقوق دولتی وصول شد که نشان‌دهنده این است که معادن فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند. 


 افزایش صادرات

فغفوری به حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: از سال 92 تا سال 97 روند افزایش صادرات 55 هزار میلیون دلار بوده که حدود 10 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. به گفته وی، تراز تجاری استان حدود 271 میلیون دلار واردات است که محدود به ماشین‌آلات خطوط تولید و مواد اولیه است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به راهبردهای این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: تمرکز بر رونق تولید، تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی، فعال‌سازی خطوط داخلی، معافیت گمرکی برای واحدهای تولیدی و واحدهای تعطیل‌شده، جایگزینی خطوط تولید، اعمال مشوق‌های مالی، رفع موانع تولید، اتخاذ تصمیم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، دادن تسهیلات با نرخ پایین به حوزه اکتشاف معادن، صدور مجوز خرید ماشین‌آلات به‌روز، معافیت بیمه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه صادرات، تک‌بعدی نبودن محصولات صادراتی، جلوگیری از فعالیت معادن کوچک و سوق دادن به محدوده فعالیت بزرگ‌تر و ساماندهی نحوه مشارکت در فعالیت‌های منطقه‌ای از جمله این راهبردهاست. فغفوری تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل در شرایط فعلی تامین مواد اولیه کارخانه‌ها از طریق واردات است که باید هرچه زودتر این مورد حل و فصل شود. 


 بنگاه‌های مشکل‌دار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان این‌که ۹۳ درصد بنگاه‌های مشکل‌دار زنجان خصوصی و ۷ درصد تعاونی‌اند، گفت: از ۷۰ واحد اقتصادی مشکل‌دار استان 5/98 درصد صنعتی، 5/1 درصد خدماتی و 5/1 درصد واحد کشاورزی هستند. 

محمدرضا یوسفی توضیح داد: بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار بنگاه‌هایی‌اند که به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به علت نقصان حداقل یکی از عوامل درون‌کارگاهی و برون‌کارگاهی دچار اختلال در روند فعالیت اقتصادی، ایفای تعهدات و پرداخت مطالبات کارگران یا بدهی هستند. 

وی از شناسایی 70 واحد مشکل‌دار استان خبر داد و افزود: در این واحدها 6677 نفر کارگر مشغول به کارند که نزدیک به 5 درصد آنها قرارداد دائم دارند و 95 درصد کارگران با قرارداد موقت کار می‌کنند. در این میان 12 واحد فعال و 58 واحد نیمه‌فعالند و کل بدهی این واحدها 114 میلیارد تومان است. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به واحدهای مشکل‌دار به تفکیک کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بنگاه‌های زیر 10 نفر 6 واحد، زیر 50 نفر 28 واحد و بالای 50 نفر 36 واحد هستند. یوسفی به تفکیک فعالیت عمده اقتصادی اشاره کرد و افزود: تولید محصولات فلزی و معدنی 38 درصد، مواد غذایی 14 درصد، شیمیایی 7 درصد، لاستیک 7 درصد، ماشین‌آلات 9 درصد، پزشکی 9 درصد، چوب یک درصد، منسوجات 13 درصد و مواد فلزی 6 درصد را شامل می‌شود. 

وی با اشاره به عمده مشکل واحدها از لحاظ ساختار درون‌کارگاهی ابراز کرد: 64 کارگاه از 70 کارگاه با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند، 45 واحد بدهی معوق به بانک‌ها و دستگاه دولتی دارند، 36 مورد با بالا بودن هزینه تولیدات مواجهند، 31 واحد مطالبات کارگری دارند، 36 مورد با انباشت محصول و فروش مواجهند، 15 مورد به اصلاح ساختار اقتصادی نیاز دارند، 5 مورد سوءمدیریت دارند، 2 مورد با اختلاف بین سهامدار مواجهند و یک مورد با تورم نیروی انسانی مواجه است. 


اقدامات حمایتی از بنگاه‌های مشکل‌دار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به اقدامات حمایتی از بنگاه‌های مشکل‌دار اشاره کرد و گفت: برطرف شدن مشکلات 50 واحد با برگزاری جلسات، 33 مورد پیگیری از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، 17 مورد پرداخت تسهیلات، 11 مورد استماع در کارگروه و رفع موارد انجام‌شده و 8 مورد بازدید و ارائه راهکار از اقدامات حمایتی است. 

محمدرضا یوسفی با بیان این‌که کارگروه‌هایی برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی در نظر گرفته شده و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده است، اظهار کرد: پرداخت و تامین به موقع دولت به بنگاه‌ها، افزایش اختیارات استان در تامین نقدینگی، بخشودگی جرائم واحدهای تولیدی، اصلاح ساختار بنگاه اقتصادی مشکل‌دار، افزایش آموزش مهارت، تامین مواد اولیه استراتژیک، کاهش بوروکراسی، تکمیل زنجیره فروش، شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران به واحدهای تولیدی از جمله این پیشنهادهاست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید