• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57872
+
-

برپایی ۱۹ پایگاه اوقات فراغت در سمنان

فرماندار سمنان: محور فعالیت در پایگاه‌های اوقات فراغت با موضوع مهارت‌های ارتباطی، معرفتی و اقتصادی برنامه‌‌ریزی شده است

اوقات فراغت
برپایی ۱۹ پایگاه اوقات فراغت در سمنان

 غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوان برای تقویت نشاط و شادابی، پویایی و جلوگیری از آسیب اجتماعی، با توجه به تعطیلی، باید با برنامه‌‌ریزی دقیق، کارشناسی و راهبردی در دستور کار نهادها و مسئولان مرتبط قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، جوانان و نوجوانان متناسب با ویژگی ذاتی که خداوند در وجود آنها نهاده در این سنین بیش از گروه‌های سنی دیگر میل به رقابت دارند و به دنبال شور و هیجان هستند. از این رو در زمان فراغت از تحصیل و تعطیلات تابستانی بیش از هر زمان دیگر در خطر آسیب قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان، توجه بیش از پیش در برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری کلاس‌های ورزشی و فرهنگی زمینه‌ای برای کنترل و هدایت هیجانات جوانان و نوجوان است و نتیجه این کنترل و هدایت هیجانات، داشتن جامعه سالم و پویاست.
استان سمنان بیش از ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۷ درصد جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند و برنامه‌‌ریزی درست و اصولی برای غنی‌سازی اوقات فراغت این قشر مهم جامعه نقش انکارناپذیری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و داشتن جامعه سالم دارد.


گامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

فرماندار سمنان با بیان این‌که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تابستان مهم‌ترین دغدغه در سمنان در حوزه اجتماعی است گفت: غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.
«سید عباس دانایی» افزود: 3 ماه تابستان فرصت طلایی برای آموزش به جوانان و نوجوانان است و باید در زمینه اوقات فراغت ریشه‌ای عمل شود و از ظرفیت‌ها برای کسب نتیجه مطلوب استفاده کرد. وی اظهارکرد: برای تابستان امسال برپایی ۱۹ پایگاه اوقات فراغت در مرکز استان سمنان با محور مهارت‌های ارتباطی، معرفتی و اقتصادی برنامه‌‌ریزی شده است.فرماندار سمنان بیان کرد: توجه ویژه به نیازسنجی، توانمندی و استعداد دانش‌آموزان نقشی مؤثر در ترغیب افراد به شرکت در کلاس‌های تابستانه دارد و این مهم باید مورد توجه مسئولان در برنامه‌‌ریزی برای اوقات فراغت قرار بگیرد.


شکوفایی و باروری استعدادهای فرد

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان نیز گفت: اوقات فراغت حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش از زندگی فرد محسوب می‌شود و نحوه استفاده از این اوقات می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی و باروری استعدادهای فرد باشد یا با استفاده نادرست زمینه ساز گرایش به آسیب‌های اجتماعی باشد.

«ساره امیرجان» اظهار کرد: اوقات فراغت یکی از ارزش‌های جامعه محسوب می‌شود که تربیت به صورت غیرمستقیم با این روش صورت می‌گیرد.به گفته وی، اثر بخشی تربیت به صورت غیرمستقیم از طریق غنی‌سازی اوقات فراغت، به مراتب بیش از تربیت رسمی است و باید از اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارت به جوانان و نوجوانان استفاده کرد.


غنی‌سازی اوقات فراغت  مختص تابستان نیست

یک جامعه شناس نیز گفت: اوقات فراغت موضوعی است که باید در همه فصل‌های سال به آن توجه کرد و نباید مخصوص فصل تابستان باشد. «حمید مستخدمین حسینی» افزود: دستگاه‌های اجرایی با نزدیک شدن به فصل تابستان به یاد غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان می‌افتند و بودجه خوبی نیز برای این کار در نظر می‌گیرند، اما باید این رویه در جامعه شکل بگیرد تا در کل سال برای فراغت جوانان برنامه‌‌ریزی شود.وی ادامه داد: جامعه سالم در گرو انسان سالم است و انسان سالم ساخته نمی‌شود، مگر این‌که به نیازها در جامعه توجه و نسبت به رفع آن اقدام شود.

مستخدمین حسینی اظهار کرد: داشتن کار خوب، امکانات اولیه زندگی، توجه به اوقات فراغت، توجه به تقویت شادی و نشاط از جمله نیازهای افراد جامعه محسوب می‌شود.وی بیان کرد: در جامعه برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هزینه می‌شود، اما صرف هزینه و انرژی مقطعی است و این موضوع موجب شده تا نتیجه مطلوب کسب نشود.این جامعه‌شناس افزود: اگر در حوزه آموزش و غنی‌سازی اوقات فراغت در جامعه به شکل مطلوب کار می‌شد، باید آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یافت، اما اکنون، آمار آسیب‌ها در کشور بالاست و این آمار نشان‌دهنده عملکرد در حوزه اوقات فراغت است.


فرصت طلایی برای تقویت نشاط اجتماعی

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان نیز گفت: مهم‌ترین دغدغه والدین برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان سمنان، در فصل تابستان است و در زمان‌های دیگر سال خانواده‌ها به دنبال شرکت فرزندان خود در کلاس‌های کمک درسی و آموزشی هستند و استقبال از دیگر کلاس‌ها کمتر است.
«مصطفی مرادی» بیان کرد: تابستان فرصت طلایی برای تقویت نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و رویکرد اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان در برنامه‌‌ریزی برای اوقات فراغت توسعه نشاط و شادابی اجتماعی است.


سمنان؛ استان پیشتاز کشور 

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: سمنان از جمله استان‌های پیشتاز و ممتاز در اطلاع‌رسانی قوی به مخاطبان درباره برنامه‌های اوقات فراغت است.مرادی افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان با راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی اوقات فراغت به دنبال اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان است.وی ادامه داد: در سامانه اطلاع‌رسانی faraghatejavan.ir  برنامه‌های در نظر گرفته شده برای غنی‌سازی اوقات فراغت به تفکیک شهرستان‌ها ثبت شده است و نرم‌‌افزار مبتنی بر سیستم عامل تلفن همراه اندروید در سال گذشته نیز برای اطلاع‌رسانی راه‌اندازی شد و امسال نیز علاوه بر این روش‌ها، تابستان امسال ربات تلگرامی نیز برای اطلاع‌رسانی از برنامه‌های اوقات فراغت راه‌اندازی می‌شود.

مرادی بیان کرد: سال گذشته 7 هزار برنامه در حوزه‌های مختلف مانند فرهنگی، ورزشی، هنری، اجتماعی و مذهبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان در نظر گرفته شده بود و امسال نیز این رویه ادامه دارد.
به گفته معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان، در سامانه اطلاع‌رسانی همه برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی برنامه‌‌ریزی شده برای تابستان توسط بخش خصوصی و بخش دولتی معرفی می‌شود و فرد با توجه به علایق خود می‌تواند در دوره‌های آموزشی شرکت کند.


استفاده صحیح از فضای مجازی

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر سمنان نیز گفت: مدارس در گذشته نسبت به زمان حال به مسائل اجتماعی توجه بیشتری داشتند، اما اکنون کسب نمره مهم‌ترین دغدغه برای دانش‌آموزان و مربیان در مدارس کشور شده است.
«حسین زرگر» با بیان این‌که سبک گذران اوقات فراغت در جامعه امروز تغییر یافته و دیگر مانند گذشته نیست افزود: بازی‌های بومی، محلی و دورهمی‌های خانوادگی باعث سرگرمی جوانان در زمان گذشته بود، اما اکنون گذران اوقات فراغت به یکی از دغدغه‌های این قشر تبدیل شده است.

وی بیان کرد: استفاده نادرست از فضای مجازی یکی از عوامل کاهش دورهمی‌ها و بی‌توجهی به سرگرمی‌های گذشته است، اما با برنامه‌‌ریزی هدفمند و کارشناسی می‌توان این فضا را تبدیل به یک فرصت کرد.زرگر از ورزش به عنوان رکن اصلی برای ساختن آینده یک جوان یاد کرد و گفت: علاقه به ورزش در میان جوانان رو به کاهش است که این مسأله نیاز به بررسی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید