• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57771
+
-

ما همه اول هستیم

اکران عید فطر با آمارهای نادرست و تبلیغات منفی در فضای مجازی آغاز شد

نگاه
ما همه اول هستیم

مسعود میر /روزنامه نگار

تابستان نیامده آفتاب سوزان رقابت بر سر جذب تماشاگر، پوست سینمای ایران را سوزانده‌ است. اکران طلایی عید فطر آنقدر برای تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان مهم بود که هنوز ناقوس روز اول نمایش به صدا درنیامده، خبر تذکر معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به گروه‌های تبلیغاتی بعضی فیلم‌ها که تبلیغات فریبنده و یا تخریبی علیه دیگر فیلم‌ها را در دستور کار دارند منتشر شد. کمی بعد حرف از روبات‌هایی که کامنت‌های منفی درباره فیلم‌ها در اینستاگرام ثبت می‌کنند به میان آمد و خلاصه معلوم شد فروش بالا حالا تنها هدف در سینمایی است که روزگاری آنقدر درجه یک بود که تماشاگرانش بی‌هیچ  های‌و‌هویی سراغ فیلم‌هایش می‌رفتند و چرخ صنعت سینما را می‌چرخاندند.

عددهای کاذب
همه فیلم‌ها می‌خواهند رکورد فروش روز اول را از آن خود کنند و در همین گیرودار است که ناگهان معلوم می‌شود مهم‌ترین مرجع فروش بلیت سینمای کشور دچار بحران آماری شده ‌است. ماجرا از این قرار است که طبق آمار بخش فروش سایت سینما‌تیکت، پیشتاز فروش افتتاحیه اکران عید فطر فیلم سرخ‌پوست بود، اما کمی بعدتر این سایت، اصلاحیه‌ای را منتشر کرد که در آن مشخص شد ظاهرا مبلغ فروش سرخ‌پوست از ماحصل تجمیع فروش روز اول اکران عمومی و فروش این فیلم در ایام جشنواره فجر در کشور بوده‌است. بعد از این اصلاحیه،فیلم «ما همه با هم هستیم» در صدر جدول فروش اکران عید فطر قرار گرفته و عدد و رقم‌ها فعلا از این قرار است: «ما همه با هم هستیم» در 3 روز اکران بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته ‌است و رتبه دوم به فیلم «شبی که‌ماه کامل شد» با حدود 900میلیون تومان فروش اختصاص دارد. «سرخ‌پوست» هم با فروش حدود 800میلیون تومانی رتبه سوم فروش را از آن خود کرده‌است.
البته این موضوع که سینمای ایران و چرخه توزیع آن هنوز از پس شفاف‌سازی آمار تعداد تماشاگر و تعداد بلیت فروخته شده برای هر فیلم و در نتیجه مبلغ دقیق فروش فیلم‌ها برنیامده هم جالب است.

سبز ایران
جدال فروش، بیش از هر چیز از دل دفاتر پخش می‌جوشد. پخش سرخ‌پوست بر عهده فیلمیران با مدیریت علی سرتیپی است و پخش «ما همه با هم هستیم» بر عهده بهمن‌سبز به مدیریت غلامرضا فرجی که از مدیران سازمان سینمایی به شمار می‌رود. جالب اینکه فیلمیران به‌خاطر فشردگی تعداد فیلم‌های در دست پخش‌اش نتوانسته سینما کورش را به‌عنوان سرگروه سرخ‌پوست در اختیار سازندگان این فیلم قرار دهد و چون فیلمیران نمی‌خواسته سرخ‌پوست فیلم دوم گروه کورورش باشد با سرگروهی سینما آستارا به مدیریت سیدجمال ساداتیان فیلم را به نمایش عمومی درآورده است. بهمن‌سبز هم با سرگروهی سینما آزادی در تلاش است تا فیلم کمال تبریزی را به اتفاق تابستان امسال بدل کند. البته بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه اکران بهتر می‌توان درباره سیر فروش فیلم‌ها نظر داد. فعلا استقبال از فیلم‌ها با تبلیغات گسترده و خبرهایی درباره سئانس‌های فوق‌العاده فیلم‌ها سنجیده می‌شود و باید کمی صبور بود تا این موج فروکش کند.
نکته دیگر اینکه فیلم«زهر‌مار» به کارگردانی جواد رضویان به‌رغم بلیت‌فروشی برای نخستین روز اکران عید فطر (15خرداد) از جدول نمایش سینماها خارج شد. عده‌ای دلیل این موضوع را خواسته سازندگان فیلم برای کاسته‌شدن از تب و تاب رقابت میان دیگر فیلم‌ها می‌دانند تا به قولی زهرمار به چشم بیاید و عده‌ای دیگر معتقدند قرارداد اکران فیلم در آخرین لحظات لغو شده و سازندگان باید بخش‌هایی از فیلم را تعدیل کنند. هر چه هست، نبودن زهرمار با این همه تبلیغات و بیلبورد در سطح شهر در کوران رقابت این روزها، خود محل سؤال است.

خب بعدش؟
اگر واکنش‌های به‌شدت متضاد درباره ماجرای نیمروز2، قصر شیرین و مسخره باز در ایام جشنواره را ملاک قرار دهیم می‌توانیم ادعا کنیم که لااقل از میان تولیدات سال گذشته سینمای کشور فیلمی برای اکران در ادامه سال98 باقی نمانده که بتواند بمب گیشه لقب بگیرد. فیلم‌هایی نظیر متری شیش‌و‌نیم، سرخ‌پوست، غلامرضا تختی و شبی که ‌ماه کامل شد بیشترین توجهات را در ایام جشنواره به‌خود جلب کردند و فارغ از اینکه با چه میزان فروش به‌کار خود در اکران عمومی پایان دهند از خالی شدن دست سینما برای رو کردن برگ‌های موفقیت تا پایان سال‌جاری خبر می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید