• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57546
+
-

سال دیگر هم پروانه داریم

نگاه
سال دیگر هم پروانه داریم

اسماعیل کهرم ـ استاد محیط‌زیست

پروانه‌ها آمدند. چگونه؟ با جریان باد. این جاندار خوش‌نقش‌و‌نگار زیبا سبک است و باد بسته به جهت و شدت خود می‌تواند تعدادی از آنان را این سو و آن سو ببرد.  اما قبل از صحبت درباره سفر امسال پروانه‌ها به شهر و کشور ما باید یادآوری کنم پروانه‌ها در 4بخش زندگی می‌کنند؛ مرحله اول تخم است. تخم پروانه‌ها تقریباً یک سال طول می‌کشد تا به لاروها و کرمینه‌ها و پس از آن به پروانه تبدیل شوند.
مرحله دوم کرمینگی است. کرمینه‌ها از پرخورترین جانداران جهانند. مدام می‌خورند. بهترین نوع پذیرایی از آنها هم سرو برگ درخت توت است.  با تغذیه زیاد آنها به سرعت رشد می‌کنند و تا اندازه یک انگشت آدم بالغ چاق می‌شوند.
مرحله سوم، مرحله‌ای است که لارو دور خودش پیله می‌تند و درون آن می‌رود.
مرحله چهارم مرحله تولد پروانه‌ها از پیله است.
در مرحله دوم زندگی یعنی کرمینگی، لاروها فقط دستگاه‌ هاضمه دارند. در مرحله چهارم یعنی پروانگی آنها فقط دستگاه تولید مثل دارند. بنابراین چیزی نمی‌خورند و هرگز آفت به حساب نمی‌آیند. چون مانند ظاهرشان اخلاق زیبایی دارند و به هیچ کس و هیچ چیز زیان نمی‌زنند.
اما خبر خوبی که می‌توانم در این زمینه بدهم مربوط به مرحله نخست زندگی پروانه‌هاست. همان‌طور که بیان شد پروانه‌ها یک سال بعد از تخم به پروانه تبدیل می‌شوند. این تخم‌ها در جاهای امن مثل ترک‌های پوست و تنه درختان جا خوش کرده‌اند. بنابراین ما در سال آینده کلی پروانه زیبا خواهیم داشت. پروانه‌های امسال تخم می‌گذارند و سال بعد این تخم‌ها بعد از طی کردن چهار مرحله پروانه می‌شوند.
نکته آخر در این‌باره مربوط به ما می‌شود.  همه عاشقان طبیعت و صاحب‌نظران مسائل زیست‌محیطی نگران وضعیت محیط‌زیستند. چرا؟ چون با به خطر افتادن آن چنین زیبایی‌هایی هم از ما گرفته می‌شود.  روح انسان همواره نیازمند زیبایی‌های طبیعی است و بی‌توجهی به طبیعت او را از چنین زیبایی‌هایی محروم می‌کند، بنابراین خوب است زندگی ما پر از زیبایی‌هایی مثل سفر پروانه‌ها شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید