• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57529
+
-

تولید خودرو 43درصد کاهش یافت

درآمد شرکت‌های خودروساز در 2‌ ماه امسال 3هزار میلیارد تومان افت کرد


بهزاد رنجبر/ روزنامه‌نگار
آمار‌ها نشان می‌دهد مقدار فروش خودرو در 2ماهه سال‌جاری نسبت به رقم کل تولید آنها دست‌کم 45درصد کمتر بوده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این تفاوت ناشی از کمبود قطعه برای تجاری‌سازی‌ محصولات تولید شده است که در نهایت موجب شده خودرو‌ها به جای حضور در بازار درکف انبار خاک بخورند.

به گزارش همشهری، روند کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری که مطابق آمار‌های موجود مقدار تولید شرکت‌های خودروساز در 2ماهه امسال نسبت به پارسال 43درصد کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد فاصله به‌وجود آمده بین مقدار تولید و فروش در شرکت‌های خودروساز درحال افزایش است و مقدار فروش خودرو به‌طور میانگین 45درصد کمتر از مقدار تولید است و این موضوع عمدتا ناشی از تامین نشدن برخی قطعات شرکت‌های خودروساز است.

کاهش تولید
آمارها نشان می‌دهد در 2‌ماهه امسال مقدار تولید شرکت ایران‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال 55درصد کاهش داشته است. مقدار فروش این شرکت هم در همین مدت نسبت به سال قبل 70درصد کاهش نشان می‌دهد. سایپا نیز وضعیت مشابهی را دنبال کرده و در 2‌ماهه سال‌جاری مقدار تولیدش 24درصد و مقدار فروشش 57درصد افت کرده است.

شرکت‌های پارس خودرو و زامیاد هم به‌ترتیب مقدار تولیدشان در 2‌ماه اول سال‌جاری به‌ترتیب 52و 27درصد کاهش داشته است. سطح فروش این 2شرکت هم به‌ترتیب 65و 28درصد افت کرده است.

کاهش درآمد‌ها
آمارها نشان می‌دهد سطح درآمد ناخالص شرکت‌های خودروساز در 2‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 3هزار میلیارد تومان معادل 56درصد کاهش داشته که بخش عمده این کاهش درآمد‌ها ناشی از کاهش میزان فروش خودرو در این شرکت‌ها بوده است. درآمد حاصل از فروش شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در 2 ‌ماه امسال 2335میلیارد تومان بوده؛ درحالی‌که سال قبل در همین مدت مقدار فروش شرکت‌های خودروساز 5332میلیارد تومان بوده است.

این آمار‌ها نشان می‌دهد از میان شرکت‌های خودروساز فقط شرکت زامیاد توانسته تحت‌تأثیر افزایش قیمت محصولاتش سطح درآمدهایش را نسبت به سال قبل 21درصد افزایش دهد؛ اما در مقابل درآمد حاصل از فروش شرکت ایران خودرو در 2 ماه امسال نسبت به پارسال 61.8درصد یعنی رقمی معادل 1814میلیارد تومان کاهش یافته است. درآمد شرکت سایپا و پارس‌خودرو هم در 2 ‌ماه سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 42و 82درصد افت کرده است.

تفاوت تولید و فروش و مشکل تامین قطعات
آمار‌ها نشان می‌دهد مقدار فروش خودرو در 2‌ماه امسال در مقایسه با فروش خودرو 45درصد کمتر بوده است یعنی شرکت‌های خودروساز با وجود آنکه 119هزارو 521دستگاه در 2 ‌ماه سال‌جاری تولیدکرده‌اند، اما در همین مدت فقط 64هزار و 816دستگاه فروخته‌اند. اگرچه این تفاوت آماری همیشه در مقدار تولید و فروش خودروساز‌ها وجود داشته اما این تفاوت در دوره‌های قبل تا این حد فاحش نبوده است. به‌نظر می‌رسد بخش عمده این مشکل ناشی از کمبود قطعه است که موجب شده خودرو‌های تولیدی به جای آنکه با تجاری‌سازی‌ راهی بازار‌های مصرف شوند راهی انبار‌ها می‌شوند تا پس از تامین قطعات مورد نیاز و تجاری‌سازی‌ وارد بازار شوند.

 پیش‌بینی می‌شود هم‌اکنون 190هزار دستگاه در کف انبار کارخانه‌های خودروساز وجود داشته باشد که به‌دلیل نقص یا کامل نبودن قطعات‌شان قابلیت فروش ندارند. به اعتقاد کارشناسان بخشی از مشکل کمبود قطعات ناشی از تامین نشدن قطعات خارجی ناشی از تحریم است و بخشی دیگر از آن هم به‌دلیل تعویق در بازپرداخت بدهی قطعه‌سازان است که این شرکت را مجبور کرده از تحویل قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز سر باز بزنند. در طول چند سال گذشته به‌دلیل افزایش سنگین بدهی، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا قادر به پرداخت بدهی‌شان به شرکت‌های خودروساز نیستند و همین موضوع شرکت‌های قطعه‌ساز را هم با مشکلات مالی مواجه کرده است. پیش‌بینی می‌شود حجم کلی این بدهی‌ها بیش از چند 10هزار میلیارد تومان باشد که پرداخت آن از توان مالی شرکت‌های خودرو‌ساز خارج است؛ به همین دلیل دولت اخیرا مصوب کرده 4هزار میلیارد تومان منابع مالی به‌ خودروسازان برای پرداخت بدهی‌هایشان تزریق شود که گویا این منابع مالی هم نتوانسته مشکل مالی شرکت‌های خودروساز را رفع کند. تحلیلگران بر این باورند که راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات فروش سهام دولت در این دو شرکت خودروساز است تا از این طریق منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید