• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57491
+
-

ظریف راه مذاکره را به ترامپ یاد داد


 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در تازه‌ترین مصاحبه ‌خود با یک شبکه بین‌المللی2 پیام به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داد و آداب مذاکره با ایران را به او یادآوری کرد. ظریف در مصاحبه با العالم سعی کرد به 2 دغدغه ترامپ پاسخ دهد؛ نخست اینکه ایران منتظر انتخابات آمریکا نیست، بلکه با دولت آمریکا مشکل دارد، نه شخص ترامپ. وزیر خارجه در این رابطه بیان کرد: برخی فکر می‌کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. اینگونه نیست. همانگونه که گفتم ما با دولت آمریکا مذاکره کردیم اما آنها تعهداتشان را اجرایی نکردند. در دوران آقای اوباما، دولت آمریکا همه تعهداتش را عملی نکرد، عهدشکنی کردند. آمریکایی‌ها در هیچ زمانی از برجام توافقی بهتر در موضوع هسته‌ای به‌دست نخواهند آورد. وزیر خارجه با بیان اینکه از نظر ما این دولت آمریکا با دولت قبلی و دولت بعدی هیچ فرقی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: معتقدیم که پیش‌نیاز این موضوع آن است که گفت‌وگو باید معنا و مفهوم داشته باشد. گفت‌وگو زمانی معنا پیدا می‌کند که طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد و گرنه ما ماه‌ها با آمریکا گفت‌وگو کردیم. دومین نکته ظریف سازوکار مذاکره در ایران بود که به ترامپ یادآوری کرد و گفت: تصمیم‌گیری در زمینه مذاکره باید در مراجع عالی کشور انجام شود.

ظریف در عین حال خاطرنشان کرد: هدف از گفت‌وگو و مذاکره جدید چیست؟ هدف رسیدن به توافق است. آیا توافق نباید اجرا شود؟ اگر قرار است توافق اجرا شود که الان آن توافق وجود دارد. ابتدا آن توافق را اجرا کنند تا نشان دهند که به توافق حاصله تعهد دارند. در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید اول برادری‌ات را ثابت و سپس درخواست ارث کن. آنها اول بیایند و نشان دهند که طرف توافق هستند؛ توافقی که به آن دست یافته‌ایم نه توافق 2 صفحه‌ای، بلکه توافقی 150صفحه‌ای است.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز 3 روز قبل نامه اوباما به رهبر انقلاب را یکی از عوامل شکل‌گیری مذاکره بین ایران و آمریکا عنوان کرده بود.

ظریف 2 هفته قبل در واکنش به تهدید ترامپ علیه ایران در توییتر نوشته بود هرگز یک ایرانی را تهدید نکن، احترام را امتحان کن، جواب می‌دهد.

موضوع مذاکره بین ایران و آمریکا در حالی مطرح شده که آمریکا 18اردیبهشت از برجام یعنی اتاقی که امکان مذاکره رودررو با ایران داشت، خارج شد و سپس وزیر خارجه آمریکا 12شرط برای مذاکره با ایران گذاشت؛ هرچند ترامپ مدتی بعد تأکید کرد فقط از ایران می‌خواهد بمب اتم نداشته باشد؛ درخواستی که رهبری ایران به‌صورت غیرمستقیم در دیدار دانشگاهیان به آن اشاره و تأکید کردند: ایران بمب اتم را حرام می‌داند و حتی برای انبار کردن هم سلاح کشتار جمعی تولید نمی‌کند. رهبری در عین حال تأکید کرده بودند: درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید