• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57399
+
-

عرضه بنزین فقط با کارت هوشمند سوخت

مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به همشهری: تاکنون هیچ مصوبه‌ای دال بر تعیین سقف برداشت سوخت، سهمیه‌بندی یا دونرخی شدن آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ نشده است

بنزین
عرضه بنزین فقط با کارت هوشمند سوخت

بنزین فعلا نه سهمیه‌بندی می‌شود و نه قیمت آن تغییر می‌کند، اما از 20مردادماه عرضه بنزین در تمامی جایگاه‌های سوخت تنها از طریق کارت هوشمند سوخت انجام می‌پذیرد. این تازه‌ترین تصمیم دولت براساس قانون مصوب مجلس است و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به صراحت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مرداد امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذیر خواهد‌بود.
براساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و براساس فراخوان پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها براساس ثبت‌نام پیشین، صادر می‌شود و شرکت پست به آنها تحویل خواهد داد. این دسته از هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به مأموران شرکت ملی پست ایران پرداخت خواهند کرد. همچنین اگر عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ و یا سامانه دولت همراه (به‌ترتیبی که متعاقبا اعلام می‌شود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

رمزگشایی از یک اطلاعیه
مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پرسش همشهری گفته‌اند: کسانی که قبلا به فعال‌سازی کارت بانکی خود برای دریافت بنزین اقدام کرده‌اند، نگران نباشند؛ زیرا قرارشده عرضه بنزین تنها از طریق کارت هوشمند سوخت انجام پذیرد و کسانی هم که پیش از این کارت بانکی خود را فعال کرده‌اند، کارت سوخت دریافت می‌کنند و سوخت‌گیری از طریق کارت‌های بانکی فعلا منتفی است. براین اساس تا قبل از 20مردادماه کارت سوخت برای همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند از طریق پست ارسال خواهد شد. 
مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است از 20مرداد امسال، سقف خاصی برای دریافت بنزین از طریق کارت‌های هوشمند سوخت در هر روز تعیین شود؟ تأکید کرده‌اند: تاکنون هیچ مصوبه‌ای دال بر تعیین سقف برداشت سوخت، سهمیه‌بندی یا 2نرخی شدن آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ نشده و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و تنها تغییر این است که سوخت‌گیری از طریق کارت‌های جایگاه‌داران از 20مرداد متوقف و تنها از طریق کارت‌های سوخت هوشمند امکان دریافت بنزین ممکن خواهد‌بود.

قانون چه می‌گوید وزارت نفت دنبال چیست؟
براساس قانون اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی کشور مصوب سال 1396، عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌ونقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت امکان پذیر خواهد بود و به دولت اجازه داده شده به‌منظور ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از کارت سوخت مختص هر خودرو از سیاست‌های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کند. وزارت نفت پیش از این با هرگونه سهمیه‌بندی بنزین و 2نرخی شدن آن مخالف بود و به‌نظر می‌رسد با اطلاعیه جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت دنبال احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی و 2نرخی شدن آن بوده و به این ترتیب عرضه بنزین تنها با کارت مخصوص هر خودرو امکان پذیر خواهد بود و کارت‌های جایگاه‌داران حذف خواهد شد.
اردیبهشت‌ماه امسال بود که خبر سهمیه‌بندی بنزین از 12اردیبهشت باعث ازدحام مردم در جایگاه‌های سوخت شد و همان زمان بیژن زنگنه، وزیر نفت طرح سهمیه‌بندی بنزین را دروغ خواند و رمضان شجاعی کیاسری، دبیر ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی ایران در اطلاعیه‌ای گفته: «تاکنون تصمیمی نسبت به مقدار یا زمان سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است.» معمای تصمیم‌گیری بنزین پس از طرح سناریوهای مختلف در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا پیچیده‌تر شد هرچند بعدها علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که در نشست سران قوا درباره این موضوع بحث و مقرر شد که به‌گونه‌ای اجرا شود که هم قانون رعایت شده و هم به مردم فشاری وارد نشود؛ از سوی دیگر قانون اجازه داده که این موضوع با شرایطی انجام شود.
آیا قرار است پس از اجرای سیاست عرضه بنزین فقط با کارت‌های سوخت مختص هر خودرو، دولت دوباره به سمت 2نرخی شدن و سهمیه‌بندی آن حرکت کند یا اینکه تدبیر نهایی این خواهد بود که فقط نظام عرضه بدون سهمیه‌بندی و 2نرخی شدن تغییر کند؟ نیمه دوم امسال سال تعیین‌کننده برای بنزین خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید