• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57391
+
-

جنگ نفتی ایران و آمریکا در فاز جدید

در شرایطی که یک نفتکش چینی تحریم‌شکن شده و درحال انتقال نفت ایران به شرق آسیاست‌ اما برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران می‌گوید سیاست ما به صفر رساندن فروش نفت ایران است

ایران می‌گوید‌ نفت‌مان را می‌فروشیم، آمریکا می‌گوید‌ نمی‌گذاریم. خبرها حکایت از آن دارد که سیاست تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و برخی خبرها نشان از نرمش احتمالی مقامات کاخ سفید دارد؛ هرچند یک مقام ارشد آمریکایی این خبر را رد می‌کند. خط و نشان نفتی ایران و آمریکا وارد فاز جدید شده و واشنگتن امیدوار است با تشدید فشارها و بستن راه صادرات نفت ایران و مسدود‌کردن مسیرهای انتقال پول نفت، تهران را به میز مذاکره بکشاند. آیا نتیجه کشمکش تهران و واشنگتن به یک مذاکره پشت پرده منجر خواهد شد یا نگرانی از آینده امنیت انرژی جهان ممکن است باعث جهش قیمت طلای سیاه شود؟
دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: آمریکا تلاش کرده فروش نفت ایران را کاهش دهد، ولی ما مسیرها و روندهایی را برای دریافت درآمدهایمان پیدا کردیم که هیچ‌یک از این کارها نمی‌تواند بر آن اثرگذار باشد. ایران و دیگر کشورهای باقی‌مانده در برجام امیدوار هستند تا ایجاد کانال مالی تجارت ایران و اروپا و حتی دیگر کشورها موسوم به اینستکس بتواند مانع از تشدید تنش‌ها بر سر صادرات نفت ایران و استفاده از درآمدهای نفتی‌اش شود و انتشار خبر احتمال گسترش چتر تحریم‌های آمریکا بر سر تحریم این کانال مالی در هفته گذشته به واکنش‌هایی منجر شده بود. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز در اظهارنظری گفت: اگر اینستکس شامل کالاهای تحریمی نباشد، منعی برای اجرا ندارد.

رویای حذف نفت ایران محقق نشد
رویترز در گزارشی به تلاش نافرجام عربستان برای پر‌کردن جای خالی نفت ایران اشاره و اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا باعث شده به اوپک لطمه وارد شود و از سوی دیگر تلاش عربستان برای تولید نفت و پر‌کردن جای خالی نفت ایران، کافی و موفق نبوده است. همزمان وال‌استریت ژورنال فاش کرده آمریکا به برخی کشورها معافیت داده تا از ایران نفت بخرند؛ خبری که با واکنش برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد که بگوید هر کشوری را که هر مقداری نفت از ایران خریداری کند، تحت تحریم‌های خود قرار می‌دهند. او افزود: «حتی اگر کشوری در ماه‌های قبل نتوانسته بود به سقف مذاکره‌شده (برای خرید نفت)‌ برسد، بازهم تحریم خواهد شد. سیاست ما به صفر رساندن خرید نفت از ایران است». اما وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: برخی کشورها مانند چین و هند برای خرید محدود نفت از ایران، معافیت‌هایی از آمریکا دریافت کرده‌اند.

نفتکش تحریم‌شکن
در ادامه این جنگ سرد اقتصادی، طبق اعلام برخی منابع خبری آمریکایی یک سوپر نفتکش چینی نفت‌خام ایران را به مقصد چین بارگیری کرده است. این نخستین محموله نفت صادراتی ایران به چین پس از لغو معافیت‌هاست. براساس اطلاعات گمرک چین، پکن واردات نفت خام ایران را در آخرین‌ ماه قبل از انقضای مهلت معافیت‌های آمریکا، به‌شدت افزایش داده است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این نخستین نقض آشکار تحریم‌هاست و اگر اتفاق بیفتد، برای ایران اهمیت زیادی دارد. موضوع آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم است که دولت آمریکا هفته گذشته به دولت هنگ‌کنگ هشدار داد به نفتکش حامل نفت خام ایران اجازه ندهد در بندر این شهر پهلو بگیرد.

برش

تولید نفت ایران در ‌ماه جاری میلادی 400هزار بشکه کم و تولید نفت عربستان در این مدت 200هزار بشکه برآورد شده که نشان می‌دهد عربستان نتوانسته جای خالی نفت ایران را پرکند. واردات نفت خریداران آسیایی از ایران در ‌ماه گذشته میلادی 1.62میلیون بشکه برآورد شده که بالاترین میزان واردات در 9‌ماه گذشته ارزیابی می‌شود. در‌ ماه آوریل گذشته و قبل از اعلام تحریم‌های آمریکا، چین روزی 789هزار و 137بشکه، کره‌جنوبی 415هزار و 533بشکه، هند‌ 277هزار و 600بشکه و ژاپن 141هزار و 712بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید