• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57349
+
-

یک ساعت زردکمرنگ یک ساعت قرمز پررنگ

بررسی فنی بازی پرماجرای سپاهان- پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی

یک ساعت زردکمرنگ یک ساعت قرمز پررنگ

بازی سپاهان و پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام حذفی آنقدر دعوا و درگیری داشت که مباحث فنی‌اش کمتر به چشم آمد. آنچه در نگاه گذرای تماشاگران به این بازی به چشم آمد 3اخراجی و یک پنالتی مشکوک و چندین دعوای دسته‌جمعی -به‌خصوص در وقت اضافه بازی- بود. اما آنالیز فنی این بازی هم اطلاعات جالبی به‌دست می‌دهد که شاید به اندازه دعواها هیجان‌انگیز نباشند اما قطعا مهم و قابل مطالعه هستند. این جدال 120دقیقه‌ای را می‌توان به دو 60دقیقه مجزا تقسیم کرد که هر کدام به یک تیم تعلق داشتند.
  60دقیقه اول؛ سپاهان برتر بود
اگر بازی نفسگیر چهارشنبه‌شب را به دو مقطع یک‌ساعته تقسیم کنیم، سپاهان تیم برتر میدان در ساعت اول و پرسپولیس تیم برتر در 60دقیقه دوم بوده است. البته برتری پرسپولیس در ساعت دوم بسیار محسوس‌تر بود و با فرصت‌های گلزنی فراوانی هم همراه شد. آمارها نشان‌ می‌دهند از دقیقه یک تا 60بازی، سپاهان 53درصد دوئل‌ها را برده و پرسپولیس در 47درصد نبردها پیروز بوده است. سپاهان حتی در شوت به دروازه هم در این بازه زمانی برتری نسبی بر پرسپولیس داشته است. تا این دقیقه از بازی تیم میزبان در شوت زدن به سمت دروازه 7بر 5از میهمانش پیش بوده و بنابراین می‌توان گفت بر حریفش برتری نسبی داشته است. پنجمین شوت پرسپولیسی‌ها همان ضربه زیبای مهدی ترابی است که به تیر دروازه نیازمند برخورد می‌کند و انگار نقطه عطف بازی را رقم می‌زند. بعد از این ضربه برتری بی‌چون‌وچرای سرخپوشان آغاز می‌شود و بازی به شکلی پیش می‌رود که در نهایت پرسپولیس طی 120دقیقه تقریبا 3برابر بیشتر از سپاهان موفق به شوتزنی می‌شود.
 60دقیقه دوم؛ پرسپولیس برتر از برتر بود
برتری پرسپولیس از دقیقه60به بعد آنقدر فاحش بود که می‌توان این بازه زمانی را در رده بهترین نمایش‌های فصل پرسپولیس قرار داد. سرخپوشان که در بازی رفت لیگ‌برتر در اصفهان نیز نمایش خوب و برتری نسبت به سپاهان داشتند در این بازی هم از دقیقه60به بعد قدرت خود را بر حریف تحمیل کردند. سرخپوشان از نظر آمادگی بدنی بسیار آماده‌تر از میزبان بودند و این برتری هر چه از زمان بازی گذشت بیشتر شد. ضمن اینکه سپاهان با حضور علی قربانی در نیمه اول شرایط بسیار بهتری داشت و تعویض این بازیکن با کومان که نتوانست در میدان بماند کار را برای قلعه‌نویی سخت کرد. به این ترتیب در دوئل‌ها برتری 53-47سپاهان در یک ساعت اول، از این دقیقه به بعد تبدیل به برتری 58-42پرسپولیس شد. در زمینه شوت به دروازه اوضاع سپاهان از این هم بدتر بود. تیم میزبان که تا دقیقه60توانسته بود 2شوت بیشتر از پرسپولیس بزند از این دقیقه به بعد کاملا قافیه را باخت و آمار شوت‌ها طی 60دقیقه دوم 24-3به سود پرسپولیس شد. این برتری خیره‌کننده حتی قبل از اخراج بازیکنان سپاهان هم بر بازی حکمفرما بود. چنان که دو توپ ترابی و علیپور که به تیر دروازه حریف برخورد کرد در شرایط 11به 11زده شد. یکی از 3شوت سپاهان در ساعت دوم بازی همان پنالتی کیانی بود که به‌عنوان مهم‌ترین ضربه تیم میزبان از بالای دروازه به اوت رفت. آخرین ضربه این تیم هم ضربه سر پیام نیازمند در آخرین ثانیه بازی بود که تنها ضربه در چارچوب سپاهان طی 60دقیقه محسوب می‌شد. این ضربه روی خط دروازه توسط بیرانوند مهار شد و صحنه‌ای که می‌توانست یکی از عجیب‌ترین گل‌های تاریخ جام‌حذفی را توسط یک دروازه‌بان رقم بزند از دست رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید