• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57309
+
-

آرامش دلار درکنار روزنه‌های امید

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تا سطح 13هزارو 300تومان نزول کرد

ارز
آرامش دلار درکنار روزنه‌های امید

با افزایش امیدواری نسبت به کاهش تنش‌های سیاسی قیمت دلار دیروز هم با کاهش مواجه شد.
به گزارش همشهری، یک روز بعد از آنکه بورس در یک واکنش آشکار به پیام‌هایی که از مسیر سیاست خارجی مخابره می‌شود با رشد مواجه شد، قیمت دلار آمریکا هم به این روزنه‌های امید واکنش مثبت نشان داد و بر میزان نزول قیمت دلار اضافه شد.
از 10روز پیش محمد‌جواد ظریف در رأس دستگاه دیپلماسی ایران با انجام سفر‌های خارجی مذاکرات گسترده‌ای را با چین، ژاپن و برخی کشور‌های همسایه که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر تنش‌های ایران و آمریکا هستند، انجام داده و راه‌حل‌های جدیدی را برای کاهش سطح تنش‌ها در پیش گرفته است.
بر همین اساس چند روز پیش و یک هفته بعد از آنکه وزیر امور خارجه به ژاپن سفر کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر جداگانه‌ای به ژاپن در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن سخنانی را بیان کرد که نشانه‌هایی از کاهش سطح تنش‌ها در آن مشاهده می‌شد. بر این اساس قرار است شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سفری به تهران در مورد حل و فصل برخی تنش‌ها با مقامات ایران مذاکره کند.
این تحولات ظرف 2روز گذشته اثرات مثبتی بر بازار‌ها ازجمله بازار سهام و دلار گذاشته به‌طوری‌که شاخص کل بورس تهران 3درصد رشد کرده و قیمت هر دلار آمریکا هم دست‌کم 700تومان کاهش یافته است. دیروز هم هر دلار آمریکا به روند نزولی خود ادامه داد و به محدوده 13هزارو 300تومان رسید، حتی قیمت دلار در بازار هرات افغانستان تا محدوده 13هزارو 200تومان هم مبادله شد.
این روند نشان می‌دهد در کنار مولفه‌های اقتصادی ازجمله تورم، مقدار فروش نفت، تراز تجاری و همینطور نقدینگی که بر قیمت دلار اثر‌گذارند، ریسک‌های سیاسی نیز اثر زیادی بر قیمت دلار دارند. برخی تحلیلگران بر این باورند که با کاهش سطح تنش‌های سیاسی احتمال کاهش قیمت دلار تقویت خواهد شد؛ زیرا کاهش تنش‌های سیاسی به‌معنای افزایش جریانات ورودی ارز به کشور است که می‌تواند حجم عرضه را در مقابل تقاضا افزایش دهد.
با این حال، بسیاری از تحلیلگران وزن عوامل اقتصادی را در نوسان‌های قیمت دلار در روز‌های آینده بیشتر می‌دانند و معتقدند وزن عوامل اقتصادی بر قیمت دلار در روز‌های آینده نسبت به عوامل سیاسی بیشتر خواهد شد. در همین رابطه سینا سلیمانی، یک تحلیلگر بازارهای مالی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: با فرض تورم ۳0درصدی سال‌جاری و کاهش احتمالی سطح صادرات و همینطور رشد ۲5درصدی حجم نقدینگی در کنار کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیاردی دولت، ارزش دلار از روش‌های مختلف‌ بین ۹۸۷۰ تومان تا ۱۴۳۲۰ تومان برآورد می‌شود.
برخی دیگر از تحلیلگران هم با محاسبه عوامل اقتصادی معتقدند تصور اینکه قیمت دلار با شرایط فعلی به کمتر از ۹۰۰۰ تومان ‌برسد، غیرمنطقی است و این احتمال وجود دارد که عوامل اقتصادی یادشده در تابستان امسال به رشد دوباره قیمت دلار منجر شود. با این حال، به‌نظر می‌رسد چنانچه قیمت دلار بتواند در کوتاه‌مدت تا مرز 12هزارو 900تومان کاهش یابد، احتمال نزول بیشتر قیمت دلار وجود دارد اما مشخص نیست این قیمت‌ها تا چه حد با‌ثبات خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید