• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57270
+
-

سیب‌زمینی‌کاران در پیچ ممنوعیت‌های صادراتی

همشهری از شرایط کشاورزان جنوب کرمان در زمینه تولید و فروش سیب‌زمینی گزارش می‌دهد

کشاورزی
سیب‌زمینی‌کاران در پیچ ممنوعیت‌های صادراتی

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار:


جنوب کرمان از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است. اگرچه این محصول کیفیت بالایی دارد، همیشه در بازار مظلوم واقع شده است. ابلاغیه های مکرر در خصوص ممنوعیت صادرات و سپس رفع این ممنوعیت، کشاورزان این محصول را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

صادرات این محصول اوایل امسال برای تامین نیاز داخلی متوقف شد و شایعه وجود نیترات در این سیب‌زمینی‌ها که به گفته کارشناسان و مسئولان صحت ندارد نیز مزید بر علت شد تا قیمت این محصول به شدت کاهش پیدا کند. حالا با رفع این ممنوعیت  باید دید کشاورزان می توانند در این حوزه فعالیت کنند یا خیر، چرا که این مصوبه های پیاپی بازارهای صادراتی را از دست تجار دور می کند. از سویی دیگر کشورهایی مانند پاکستان، قصد فروش محصول خود با نام سیب‌زمینی جیرفت را داشته‌اند که صحت یا سقم این موضوع را از رئیس جهاد کشاورزی در این گزارش جویا می‌شویم. 


فروش همه سیب‌زمینی‌ها 

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید: سطح زیر کشت سیب‌زمینی جنوب کرمان بین 4 تا 5هزار هکتار است و در همه شهرهای جنوبی استان به‌ویژه عنبرآباد کشت می‌شود. با توجه به این‌که زمین‌های جنوب کرمان سبک و شنی است، محصولات کشاورزی آن کیفیت بالاتری نسب به دیگر نقاط کشور دارد. یکی از خصوصیات محصولات جنوب کاشت دوبار محصول در یک سال است؛ به طوری که به عنوان نمونه کشت سیب‌زمینی بهاره و پاییزه داریم که امسال سیب‌زمینی کشاورزان جنوبی به خوبی به فروش رفت. 

«سعید برخوری» در خصوص صادرات محصولات جنوب کرمان مانند سیب‌زمینی می‌گوید: مزیتی که محصولات جنوب نسبت به دیگر مناطق کشور دارند، کشت دوبار محصول در یک سال است. به همین دلیل تازه‌خوری در اولویت است، پس تمایل زیادی به فرآوری نداریم. در همین خصوص هنر ما این است که محصول را به دست مصرف‌کننده‌ای برسانیم که برای آن هزینه می‌کند تا ارزآوری داشته باشد. آنچه دولت باید آن را تسهیل کند، صادرات محصول است تا با یک بسته‌بندی لوکس به دست مصرف‌کننده خارجی برسد. 

این مقام مسئول مثال می‌زند: محصولی مانند گوجه‌فرنگی که در جنوب استان تولید می‌شود، باید خارج از فصل به دست مردم برسد در غیر این صورت با تبدیل آن به رب فقط از مزیت کشاورزی خودمان کم کرده‌ایم. رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه می‌دهد: سیب‌زمینی به عراق، ترکیه، کشورهای تازه‌استقلال‌یافته و افغانستان صادر می‌شود؛ اما صادرات به درستی انجام نمی‌شود و کارشناسی‌شده نیست. صادرات نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا صورت گیرد. 


سلامت کامل سیب‌زمینی‌های جنوب 

از این مقام مسئول در خصوص چرایی مظلوم واقع شدن سیب‌زمینی در بازارهای داخلی می‌پرسیم و می‌خواهیم دلیل وجود شایعه‌ای مانند نیترات را هم به همشهری توضیح دهد که پاسخ می‌دهد: این‌که سیب‌زمینی جنوب کرمان نیترات دارد، کاملا ساختگی است،؛ زیرا محصولات ما سال‌هاست تحت نظر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آنالیز می‌شوند و تاکنون موردی خارج از استاندارد‌های تعریف‌شده وجود نداشته است. 
وی ادامه می دهد: این‌که بدون هیچ سند و مدرکی حرفی برخلاف واقعیت زده می‌شود، دلیل بر واقعی بودن موضوع مطرح‌شده نیست و جهاد کشاورزی آن را تکذیب می‌کند. 


رقیب همیشه هست

شایعاتی وجود دارد که پاکستان سیب‌زمینی خود را با نام سیب‌زمینی جیرفت در بازار داخلی به فروش می‌رساند. از برخوری صحت این موضوع را نیز جویا می‌شویم که توضیح می‌دهد: سیب‌زمینی جیرفت محصول باکیفیتی است و رقیب زیاد دارد. طبیعی است که وقتی محصولی خیلی خوب باشد محصولات دیگر با نام آن تقلب کنند. هرچند ما موردی را به عینه ندیدیم تا با آن برخورد کنیم. 


ممنوعیت صادرات ادامه دارد

همان‌طور که می‌دانید صادرات محصولاتی مانند سیب‌زمینی متوقف شده است و دلیل آن هم افزایش قیمت این محصولات در بازار داخلی بوده است.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان می‌گوید: صادرات سیب‌زمینی به دلیل بالا رفتن قیمت داخلی (10 تا 12 هزار تومان برای هر کیلوگرم) ممنوع شده بود، زیرا اولویت ستاد تنظیم بازار کشور مهیا کردن شرایط خرید مصرف‌کننده داخلی با کمترین قیمت است که با پیگیری‌های انجام‌شده از طرف نمایندگان صادرات سیب زمینی و گوجه‌فرنگی از سر گرفته شد. 

 «مسلم مروجی» ادامه می‌دهد: از آن‌جا که قیمت داخلی این محصول پایین آمده ، پیگیر شدیم تا صادرات آن دوباره از سر گرفته شود، زیرا با این وضعیت کشاورزان شرایط خوبی نخواهند داشت. هزینه تولید محصولات کشاورزی بالا رفته است، اما قیمت محصول در بازار بسیار پایین است. با صادرات محصول قیمت بیشتر می‌شود و به نفع کشاورز است. کشاورزان می‌گویند قیمت پایین محصول اگرچه برای مصرف‌کننده مناسب است، برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد. زمانی که قیمت محصول 13 تا 14 هزار تومان بود، وضع بهتری داشتیم.


گلایه کشاورزان از نبود صنایع فرآوری

یکی از کشاورزان جنوب کرمان می‌گوید: برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی و مطالبه کشاورزان و جلوگیری از متضرر شدن آنان باید ابلاغیه های مکرر در خصوص ممنوعیت صادرات یا رفع آن داشته باشیم. «کریم موسوی» می‌افزاید: کشاورزان جنوب کرمان تامین‌کننده بخش اعظمی از سیب‌زمینی کشور هستند که هم کشت بهاره دارند هم پاییزه اما سود چندانی از برداشت محصولات خود نمی‌برند. برداشت محصول مقرون به صرفه نیست و به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری بخشی از محصول نابود می‌شود. از سوی دیگر هزینه تولید محصول با سودی که به دست می‌آید برای کشاورز به صرفه نیست، زیرا نهاده‌های کشاورزی نیز گران شده است. 
وی می‌گوید: دلالان نیز محصولات ما را به قیمت بسیار پایین می‌خرند و درواقع سود اصلی را آن‌ها می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید