• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57265
+
-

بررسی تخصصی صادرات در مرکزی

معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار: استفاده ازظرفیت بخش خصوصی می‌تواند جایگاه صادراتی استان را در کشورهای هدف حفظ کند

بررسی تخصصی صادرات در مرکزی

مریم جباری|  اراک-خبرنگار:

مرکزی یکی از استان‌های صنعتی و کشاورزی است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در هر 2 بخش در سال گذشته و با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه توانست در زمینه صادرات از مرز یک میلیارد دلار عبور کند. امسال نیز با توجه به همین ظرفیت‌ها و همت و تلاش بیشتر و برای تحقق شعار رونق تولید صادرات یک میلیارد و 220 میلیون دلاری برای استان هدف‌گذاری شده که در صورت تحقق رشد 20 درصدی در این بخش نسبت به سال گذشته محقق خواهد شد. با توجه به این هدف‌گذاری از ابتدای سال تاکنون در زمینه صادرات با کاهش مواجه بوده‌ایم. 

با توجه به این‌که تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در سال گذشته هم وجود داشت و یکی از علل مهم در صادرات محسوب می‌شود، اما در سال گذشته روند صادرات خوب بود. حال باید دلیل این کاهش مشخص و کارشناسی شود تا بتوانیم به صادرات مورد نظر و هدف‌گذاری شده برای امسال نیز دست پیدا کنیم. صادرات غیرنفتی راهی برای جبران تحریم‌ها و رونق اقتصادی است و باید مسئولان و بخش خصوصی در این موضوع به جمع‌بندی برسند و مشکلات صادرات را کارشناسانه و با برنامه‌ریزی از پیش رو بردارند.


تخصصی کردن شرکت‌های مدیریت صادرات در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در رابطه با اهمیت صادرات غیرنفتی می‌گوید: اقدامات بسیار ارزشمندی توسط این سازمان در سال گذشته در همه بخش‌ها و کمک به توسعه اقتصادی استان انجام شده که همه این اقدامات امسال نیز با جدیت، برنامه‌ریزی و هدفمندتر دنبال می‌شود.

«محمدرضا حاجی‌پور» با اشاره به برخی از این اقدامات در سال گذشته بیان می‌کند: از مهم‌ترین این موارد می‌توان به صدور کارت‌های بازرگانی حقیقی و حقوق و ثبت پرونده‌های ثبت سفارش با ارزش یک میلیارد دلاری اشاره کرد که در این مورد استان رتبه برتر را در کشور کسب کرده است.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد پایانه صادراتی پسته در زرندیه توسط بخش خصوصی و همچنین پایانه صادراتی کشاورزی در ساوه از جمله اقدامات دیگر این سازمان بوده که روند انجام و تکمیل این اقدامات در این 2 بخش امسال با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های امسال این سازمان بیان می‌کند: توسعه بازار تجاری با 80 کشور و با 10 محصول، اعزام 6 مورد هیات تجاری و 4 مورد پذیرش هیات‌های تجاری را امسال با جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد و در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود.

حاجی‌پور می‌افزاید: شناسایی بازارهای هدف، شناسایی توانمندی‌های صادراتی و گردشگری استان، دعوت از سفرای خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای تجار، توسعه و تقویت زیرساخت‌های صادراتی استان، افزایش میزهای تخصصی از جمله میز سنگ هم‌زمان با نمایشگاه سنگ در محلات و... از دیگر برنامه‌های مهم امسال است.

وی اظهار می‌کند: علاوه بر موارد ذکر شده امسال طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی برای شناسایی و بررسی بازارهای هدف و شناسایی محصولات مورد نیاز این بازارها را انجام خواهیم داد. همچنین حضور در نمایشگاه ‌بین‌المللی قطر و عمان، برگزاری همایش‌های ملی و استانی، پشتیبانی و تخصصی کردن شرکت‌های مدیریت صادرات امسال با برنامه‌ریزی و هدفمندتر دنبال می‌شود.


توسعه صادرات راهکار اصلی مقابله با تحریم‌ها

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز با اشاره به شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و وضعیت حاکم در کشور می‌گوید: امسال صنایع استان و بخش کشاورزی باید به منظور توسعه صادرات تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند.
«سعید فرخی» بیان می‌کند: به همین منظور برگزاری جلسات توسعه صادرات غیرنفتی به صورت هدفمندتر و با تنوع و تشریح برنامه‌ها و دست‌یابی به راه‌های بهتر برای صادرات در دستور کار استان قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با تحریم‌های موجود علیه کشور توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی است. بنابراین برگزاری کارگروه‌های توسعه صادرات لازم و ضروری است و قطعاً می‌تواند در سهولت رسیدن به این هدف نقش مهمی داشته باشد.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اضافه می‌کند: ارائه برنامه‌ها و بررسی موضوعات مربوط به صادرات استان و همچنین شناسایی و رصد مشکلات موجود و موانع صادراتی با توجه به کاهش چشمگیر صادرات از ابتدای سال تاکنون کارشناسی و برای رفع موانع کار با جدیت دنبال می‌شود.

فرخی می‌افزاید: مسائل مربوط به نقل و انتقال پول هم باید به عنوان یک مساله مهم در دستور کار قرار گیرد، زیرا این موضوع می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی هدف‌گذاری شده برای امسال در استان در کنار برگزاری منظم جلسات و با کار کارشناسی تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی نیز می‌تواند در پیشبرد اهداف توسعه صادرات استان بسیار دارای اهمیت باشد که این تعامل و همکاری باید مانند سال گذشته دنبال شود تا بتوانیم در شرایط اقتصادی موجود جایگاه صادراتی استان را در کشورهای هدف حفظ و افزایش دهیم.

وی اظهار می‌کند: با توجه به کاهش صادرات در 2 ماه نخست امسال این احتمال که محصولات با ارزش صادراتی کمتری صادر شده باشد وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا چنین محصولاتی در روند نزولی صادرات استان با وجود ظرفیت‌هایی که استان دارد قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.


کاهش 30 میلیون دلاری صادرات استان از ابتدای سال تاکنون

استاندار مرکزی نیز به اهمیت تمرکز بر صادرات غیرنفتی استان در شرایط اقتصادی موجود اشاره می‌کند و می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 30 میلیون دلاری صادرات با رشد منفی 18 درصد را داشتیم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.«سید علی آقازاده» بیان می‌کند: در این بخش 2 فرضیه وجود دارد. یکی این‌که تحریم‌ها در کاهش صادرات تأثیرگذار بوده و دیگر این‌که خوداظهاری صادرکنندگان به گمرگ کمتر شده باشد که این 2 احتمال باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: دلایل کاهش صادرات در یک کارگروه تخصصی با همکاری بخش خصوصی باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا این روند اگر تداوم داشته باشد در استان مرکزی با وجود ظرفیت‌های صادراتی بسیار نگران‌کننده است.
استاندار مرکزی اظهار می‌کند: تلاش در زمینه صادرات محصولاتی که ممنوعیت صدور را ندارند باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین در شناسایی بازارهای هدف و صادرات محصول به این بازارها باید برنامه‌ریزی هدفمند و کارشناسانه‌تری انجام شود.

آقازاده می‌افزاید: امسال با توجه به اهمیت توسعه صادرات نسبت به سال گذشته با توجه به دشوار شدن شرایط اقتصادی در کشور و استان همه کارگروه‌ها و کمیته‌های ذیل کارگروه توسعه صادرات باید عملکرد خودشان را در این کارگروه تشریح کنند و ارائه دهند تا بتوانیم با رفع مشکلات و موانع میزان صادرات هدف‌گذاری شده برای استان را محقق کنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید