• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57266
+
-

بلاتکلیفی در بازار تلفن همراه

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی البرز: وضعیت بازار تلفن همراه دچار ابهام است و مشخص نیست که آینده آن چه می‌شود

بازار
بلاتکلیفی در بازار تلفن همراه

 زهرا اشرف‌زاده|  البرز- خبرنگار:


بازار تلفن همراه در چند ماه گذشته با التهاب‌‌های بسیاری همراه بوده که یکی از عوامل آن در روزهای اخیر بسته شدن سامانه رجیستری بود. اول خرداد آخرین مرحله راه‌اندازی سامانه رجیستری گوشی مسافری اعلام شد و قرار بود رجیستری تلفن همراه مسافری از آن تاریخ صورت نگیرد. 

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از چند هفته قبل درباره این زمان اطلاع‌رسانی کرده بود که باعث شد جنب و جوش در بازار تلفن همراه برای استفاده از آخرین روزهای باقیمانده بالا برود و اعضای این صنف را با نگرانی‌های بسیاری روبه‌رو کرد. با این وجود وزیر ارتباطات از امکان ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری تا اطلاع ثانوی و طبق روال گذشته خبر داد و سرانجام وضعیت بازار تلفن همراه دوباره در ابهام فرو رفت. 

اگر به گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ممنوع بودن ثبت گوشی‌های مسافری باعث افزایش قیمت تلفن همراه می‌شود. زیرا واردات تلفن همراه به‌سختی انجام می‌شود و اگر این اقدام انجام شود، بدون شک بازار تلفن همراه به دلیل تقاضای مشتریان ملتهب می‌شود، ازاین رو افزایش قیمت تلفن همراه دور از انتظار نخواهد بود.


2 را ه واردات گوشی 

یک کارشناس حوزه مخابرات و تلفن همراه در توضیح این موضوع می‌گوید: 2 نوع گوشی وارداتی مسافرتی و تجاری داریم. گوشی‌های تجاری را تاجرها وارد می‌کنند و باید فهرستی بدهند و بر اساس مدارکی که ارائه می‌دهند، درخواست ثبت رجیستری می‌کنند. گوشی‌های دیگر به‌صورت فردی جابه‌جا می‌شوند و خریدار باید برای رجیستری، به سایت وارد شود که برای آن شرایط و قوانین خاصی اعمال می‌شود.

 «رضا نیازلو» می‌افزاید: فعال‌سازی شبکه برای گوشی‌های مسافری در سامانه همتا در ابتدا بدون محدودیت تعداد تلفن همراه، صورت می‌گرفت که در مرحله بعد با ایجاد محدودیت 5 تلفن همراه برای هر فرد ایجاد شد و سپس به تعداد یک تلفن همراه برای هر کد ملی کاهش یافت. البته آنچه مسلم است این است که اقدامات برای جلوگیری از واردات قاچاق گوشی اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم این طرح‌ها نتیجه داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: به اعتقاد من در شرایطی که تامین کالای رسمی با مشکل مواجه است و بازار به‌شدت با کمبود کالا مواجه شده، بستن مسیر کالای مسافری عملا مسیر ورود کالا را قطع می‌کند و فعالان این صنف مجالی برای ادامه فعالیت و خرید و فروش کالا نخواهند داشت. در این شرایط کمبود عرضه بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و به ضرر مصرف‌کننده و فروشنده است، تا زمانی که بازار تامین نباشد تنها مسیر تامین کالا را نباید بست.


نگرانی فروشندگان

هر چند فروشندگان گوشی تلفن همراه از کسادی بازار درمقایسه با سال‌های قبل خبر می‌دهند اما بازار این کالا چندان هم بی‌رونق نیست و خرید و فروش در این بازار جریان دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دامنه قیمتی پرطرفدار در این بازار بین 2 تا 5 میلیون تومان است.
یکی از فعالان بازار تلفن همراه که به گفته خود به صورت عمده فعالیت دارد، در این مورد می‌گوید: بیشتر واحدهای صنفی از ما گوشی‌هایی می‌خواهند که در این رنج قیمتی قرار دارند، البته این گوشی‌ها قبلا به مراتب ارزان‌تر بود.
«میلاد اشرفی» می‌افزاید: بسته بودن سامانه رجیستری گوشی همراه مسافری تاثیر زیادی بر قیمت‌ها خواهد داشت. همچنین عرضه نشدن به‌موقع گوشی به بازار و نوسانات ارز از دیگر عوامل است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به وضعیت بازار ارز و تعلق نگرفتن ارز به شرکت‌های واردکننده تلفن همراه، واردات رسمی و ورود تلفن همراه از طریق این شرکت‌ها تقریباً ناممکن شده است. از طرفی با اجرای طرح رجیستری، گوشی‌های قاچاق نمی‌توانند وارد شوند، بنابراین بازار را با کمبود کالا و افزایش قیمت نامتعارف برای تلفن‌های همراه ثبت‌شده مواجه خواهد کرد. اشرفی ادامه می‌دهد: یکی از دغدغه‌های اصلی صنف تلفن همراه در روزهای اخیر بسته شدن سامانه رجیستری بود که شرایط بازار را بسیار ملتهب کرده بود. حالا با لغو این موضوع کمی این التهاب کاهش یافت و باید ببینیم سرانجام چه خواهد شد. البته باید بگویم همین صحبت‌های بسته شدن نیز بی‌تاثیر در افزایش قیمت نبوده است.


افزایش قیمت‌ها با بسته شدن سامانه رجیستری

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی البرز با اشاره به تاثیر اجرای طرح رجیستری بر بازار تلفن همراه، می‌گوید: در صورتی که قرار بود سایت رجیستری گوشی‌های مسافری بسته شود، اما این اتفاق نیفتاد و اکنون وضعیت بازار تلفن همراه دچار ابهام است و مشخص نیست که آینده این بازار چه می‌شود. فعلا هیچ خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود و همه دست نگه داشته‌اند تا وضعیت بازار مشخص شود.

 «محمدمهدی غفوریان» می‌افزاید: سایت مسافری قیمت تلفن همراه را متعادل می‌کند و قیمت تلفن همراه بستگی به حجم واردات تجاری و سایت مسافری دارد. اگر این اتفاق بیفتد قیمت‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد من برای واردات تلفن همراه باز ماندن سایت مسافری است تا هم افراد و هم شرکت‌های واردکننده بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. 

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور اضافه می‌کند: در همین چند روز گذشته با اعلام این خبر و در حالی که سایت بسته نشده بود، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. از طرفی از ۶۰ تا ۷۰ مدل تلفن همراه موجود در بازار فقط ۲۰ تا ۳۰ مدل آن توسط فروشندگان عمده به فروش می‌رسد.
غفوریان با اشاره به کاهش حجم خرید و فروش تلفن همراه می‌گوید: بیشتر عمده‌فروشان بزرگ از فروش تلفن همراه خودداری می‌کنند، چون می‌دانند اگر طرح رجیستری گوشی‌های مسافری انجام شود، می‌توانند اجناس خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید