• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57173
+
-

تسهیلات 15 هزار میلیارد تومانی برای تولید

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی: تسهیلات بانکی امسال نسبت به پارسال 90درصد افزایش دارد

گزارش
تسهیلات 15 هزار میلیارد تومانی برای تولید

جواد افتخاری|‌ خراسان رضوی- خبرنگار:


معدود واحد تولیدی‌ای هست که سروکارش به بانک‌ها نرسیده و به راه پر پیچ و خم بوروکراسی یا درهای بسته این خزانه‌های مالی نخورده باشد. مشکلی که کار تولید در استان صنعتی خراسان رضوی را هم طاقت‌فرسا و به گفته برخی تولیدکنندگان محال کرده است. در این شرایط مسئولان استان به دنبال راهکاری برای تغییر شرایط و حفظ خط‌های تولید هستند و امسال پرداخت 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را برای دوام تولید برنامه‌ریزی کرده‌اند. تغییر سیستم بوروکراسی و قوانین سختگیرانه می‌تواند چرخه امداد تولید را اصلاح کند.


سرمایه در گردش، مهم‌ترین مشکل

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های استان با بیان این‌که سرمایه در گردش به یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان تبدیل شده است می‌گوید: با هزاران زحمت فقط توانستیم 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش بگیریم اما از زمان مصوب شدن تا زمانی که پرداخت شد بیش از 5/1 سال زمان برد. 

«محمد خیاط» با بیان این‌که شرایط فعلی ادامه فعالیت را به نوعی برایمان محال کرده است، ادامه می‌دهد: بسیاری از مسئولان مساعدت‌های خوبی داشته‌اند ولی به صورت کلی باید فکر اساسی برای وضعیت تولید کرد. او وضعیت تولید را بسیار فجیع می‌داند و می‌گوید: نه‌تنها برای راه‌اندازی فازهای دیگر با مشکل مواجهیم، بلکه هر لحظه امکان تعطیلی کارخانه نیز وجود دارد. 


باید به حال تولید گریست

یکی از معین‌های اقتصادی استان خراسان رضوی هم می‌گوید: کارفرمایان بیشتر علاقه به تولید و اشتغال‌زایی دارند تا این‌که بخواهند نگاه اقتصادی داشته باشند. «عباس صمیمی» اظهار می‌کند: وقتی برای رفع مشکلات تسهیلاتی را تقاضا می‌کنیم از شهرستان گرفته تا خود استان و حتی تهران مبلغی را از آن کسر می‌کنند و پس از این‌که به تصویب می‌رسد باز هم تمام مبلغ را نمی‌دهند. در صنعت و فضای کسب و کار اتفاقاتی می‌افتد که جای تامل دارد و باید به حال تولیدکنندگان گریست. 

وی که مدیر کارخانه نساجی است با اشاره به این‌که برای این کارخانه روزانه نیاز به 30 تن پنبه داریم که باید از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان و برخی کشورهای دیگر وارد شود، اظهار می‌کند: در مهرماه سال قبل قیمت خرید پنبه در منطقه حدود 8 هزار تومان بود، اسفندماه به 19 هزار تومان و اکنون بالغ بر 33 هزار تومان شده است. صمیمی با بیان این‌که با وجود تورم موجود اما بانک‌ها در تخصیص به‌موقع سرمایه در گردش حرکتی نداشته‌اند، اظهار می‌کند: هنوز مسئولان مشکلات صنعت را لمس نکرده‌اند. 

وی با اعلام این‌که متاسفانه بسیاری از پروژه‌های منطقه از زمانی که کلنگ‌زنی شده‌اند با عمر 10 سال هنوز راه‌اندازی نشده‌اند، عنوان می‌کند: این وضعیت موجب شده کل طرح‌های توجیهی زیر سوال برود. 
او بیان می‌کند: در گذشته می‌توانستیم ماشین‌آلات مورد نیاز را مستقیما خریداری کنیم اما اکنون باید با چندین واسطه آن هم از چین و ترکیه خریداری کنیم. کارآفرینان مدام مشکلات را بیان می‌کنند اما مسئولانی که باید پشتیبانی کنند هر گونه که خودشان بخواهند تصمیم می‌گیرند. 


منافات قوانین با جنگ اقتصادی 

در همین خصوص رئیس امور شعب بانک ملی در استان خراسان رضوی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان به همشهری می‌گوید: با توجه به سال رونق تولید بانک‌ها با توجه به رسالتی که دارند باید در راستای رفع مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان تلاش کنند. «حسن مونسان» ادامه می‌دهد: در سال جاری برای اولین بار برنامه‌های عملیاتی شبکه بانکی استان در راستای سیاست‌های حاکمیتی نظام و سیاست‌ مثلث اقتصادی استاندار مدون و برنامه‌ریزی شد. وی با بیان این‌که شاید طی چند دهه گذشته چنین برنامه مدونی برای شبکه بانکی نداشته‌ایم، اظهار می‌کند: خالص تسهیلاتی که امسال در نظر گرفته شده 15 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود 90 درصد افزایش خواهد داشت. 

ریاست امور شعب بانک ملی در استان خراسان رضوی شناسایی واحدهای نیمه‌تمام، غیرفعال تعطیل و شناسایی واحدهایی را که کمتر از ظرفیت کار می‌کنند، از مهم‌ترین برنامه‌های کاری امسال می‌داند و می‌گوید: تلاش می‌شود با برنامه‌‌ریزی مدون امسال نسبت به فعال کردن واحدهای غیرفعال، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام و افزایش ظرفیت واحدهایی که منجر به اشتغال‌زایی خوبی خواهند شد اقدام شود. 

وی عنوان می‌کند: با این‌که واحدهایی که بخواهند تازه تاسیس شوند باید چندین سال سرمایه‌گذاری کنند تا به نتیجه برسند اما با تزریق نقدینگی به واحدهایی که منابع عظیمی از کشور در آنجا بلوکه شده می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد. 

مونسان می‌افزاید: شناسایی موانع پیش روی تولید از مهم‌ترین اقدامات دیگر خواهد بود که تقریباً این موانع در شبکه بانکی با کمک مدیران و کارشناسان بانک‌ها شناسایی و در حوزه مالی و پولی دسته‌بندی شده تا از طریق جناب استاندار برای دولت در راستای رفعشان ارسال شود. وی با بیان این‌که هرچند برنامه‌ریزی‌ها استانی است اما سعی شده برش‌های شهرستانی را نیز داشته باشیم، اظهار می‌کند: هنوز در شبکه بانکی استان برش‌های شهرستانی تدوین نشده است. 

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان در ادامه با اعلام این‌که مشکلات تولیدکنندگان به چند بخش تقسیم می‌شوند که بخشی مربوط به بانک‌ها و قسمتی مربوط به واحدهای اجرایی است، عنوان می‌کند: عمده مشکلات سرمایه‌گذاران مربوط به سرمایه در گردش است. 

وی با اشاره به این‌که تولید بسیاری از واحدها به دلیل کمبود نقدینگی کاهش یافته و نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنند و تولید را افزایش دهند، می‌افزاید: تلاش می‌شود با تامین سرمایه در گردش واحدها افزایش ظرفیت داشته باشند. مونسان می‌گوید: باید به مشکلات برخی از واحدهای تولیدی که مسائلی از گذشته دارند و ممکن است واحد به هر دلیلی ناشی از اقدامات قانونی بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها تعطیل شده باشد ورود کرد. 

وی با بیان این‌که مقامات اجرایی و قضایی استان تلاش می‌کنند با رفع مشکلات مالی و بانکی به‌هیچ‌وجه واحد تولیدی امسال تعطیل نشود، اضافه می‌کند: واحدهای بسیاری هستند که به خاطر نبود سرمایه در گردش با مشکلاتی مواجه هستند و کمتر از ظرفیت فعالیت دارند. ریاست امور شعب بانک ملی در استان خراسان رضوی عنوان می‌کند: قوانین و مقررات موجود که باید برای یک واحد تولیدی در نظر گرفت برای شرایط عادی تنظیم شده و برای زمان جنگ اقتصادی تنظیم نشده است. 
وی می‌افزاید: قوانین و مقررات الزام‌آوری که بانک‌ها باید رعایت کنند از عمده مشکلات واحدهای تولیدی است که موجب گله‌مندی‌های صنایع شده در صورتی که بانک‌ها مکلف به اجرای قوانین و مقررات هستند. 


بانک‌ها رابطه خوبی  با تولید ندارند

مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر می‌گوید: با توجه به وضعیت بسیار اسفبار تولید در شرایط فعلی تولیدکنندگان برای رفع مشکلات پیش رو نیازمند حضور مدیرانی شجاع هستند. «قدیر صالحی» با بیان این‌که تولید در کشور مریض است، می‌افزاید: هرچند شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها هستیم اما بعضأ کسانی در امور کارها قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند این مسائل را موشکافانه بررسی کنند. 

وی با اشاره به این‌که برخی فکر می‌کنند فقط پرداخت حقوق کارگران مهم‌ترین مشکل است اما با وجود افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه قیمت تولیدات افزایش نیافته است، اظهار می‌کند: با این‌که خود تولیدکنندگان در حال نابودی هستند اما بانک‌ها نیز با قوانینی که تصویب می‌کنند بر این نابودی سرعت می‌بخشند. 

مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر عنوان می‌کند: هرچند بانک‌ها در موعد مقرر قسط تسهیلاتی را که داده‌اند می‌خواهند و اگر یک روز به تاخیر بیفتد جریمه می‌کنند، اما بررسی نکرده‌اند تسهیلاتی که امروز تصویب و بعد از 6 ماه پرداخت می‌شود چه میزان کارایی دارند. 

وی با تاکید بر این‌که در سال رونق تولید بانک‌ها رابطه خوبی با تولیدکنندگان ندارند، اظهار می‌کند: در زمان گرفتن تسهیلات سند کارخانه برای بانک هیچ ارزشی ندارد. به همین خاطر باید برای گرفتن تسهیلات چندین خانه را در بهترین نقاط شهر داشته و در گرو بانک قرار داد تا بتوان تسهیلات دریافت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید