• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5710
+
-

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر:

تئاتر هنر‌گفت و گوست

تئاتر
تئاتر هنر‌گفت و گوست

 

سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در شامگاه سرد هشتم دی‌ماه در تالار وحدت با تبریک تولد 45سالگی مجموعه تئاتر شهر و با یاد جان‌باختگان کشتی سانچی به‌کار خود پایان داد.

در این برنامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تئاتر را هنری کهن دانست که با تمدن پیوندی قدیمی دارد. او افزود تئاتر بر سرمایه انسانی تکیه دارد و هنری است که مردمی بود و مردمی ماند. نه دربارها  آن را تسخیر کردند و نه نظام سرمایه داری مدرن. تئاتر  با مردم آغاز شد با آنان حرکت کرد و در مردم ریشه دواند. او ادامه داد : تئاتر هنر گفت‌وگو است و نه تک‌گویی و از معدود هنرهایی است که در آن انسان با انسان گفت‌وگو می کند و نه انسان با خود. هنری است اجتماعی که بازتاب درد و رنج و نیز امیدهای مردم است.

او به پیشینه نمایش در ایران نیز اشاره کرد و گفت هنرمندان ایرانی به گذشته خود افتخار می کنند و خوشبختانه در حال حاضر تئاتر ما روز به روز از اتکا به فضاهای دولتی فاصله می گیرد و فقط در تهران متمرکز نیست بلکه در همه استان‌ها جاری است. در بخش‌اول، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس برگزیدگان خود را معرفی کرد. یکی از این برگزیدگان ایوب آقاخانی، کارگردان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» بود که خطاب به وزیر ارشاد گفت: این نمایش یکی از سه‌گانه جنگی من است. در نمایش قبلی‌ام بسیاری از نهادها وعده همکاری دادند اما وقتی برای این نمایش سراغشان رفتم، هیچ کدام همکاری نکردند و تنها حامی من مرکز هنرهای نمایشی بود. جوایز بخش موسیقی توسط لوریس چکناواریان و محسن علیخانی به میلاد قنبری برای نمایش «پیانیستولوژی» و انکیدو دارش و باران احصایی برای نمایش «آکواریوم» و جرون ویتز و والنتین دایننس برای نمایش «دهن‌گنده» از بلژیک اهدا شد. جایزه بخش طراحی لباس به ندا نصر برای نمایش فهرست مردگان اهدا شد.

در بخش فضاسازی جایزه به رضا ثلاثی برای نمایش تولیدی لیلی و مجنون اهدا شد. جایزه بهترین طراحی صحنه مسابقه ایران به شهاب افتخاری برای نمایش پیانیستولوژی اهدا شد. در بخش طراحی صحنه مسابقه ایران الف نیز به سعید حسنلو برای نمایش و چند داستان دیگر اهدا شد. جایزه طراحی صحنه مسابقه بین‌الملل هم به اشکان خیل‌نژاد برای نمایش پسران تاریخ اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید